• Anonym (Sjuk)

    Har min man mer rätt till utemat än jag? Sjukskriven vs jobbar

    Jag är sjukskriven. Komplikationer pga graviditet. Tycker väl inte det är jätte konstigt att jag köper lunch ute 1-2 ggr i veckan. Vi bor centralt så har nära till allt så enklaste lunchvägen för mig är att köpa lunchen ute. Mannen tycker jag slösar, han däremot äter ju lunch ute exakt varje dag mån-fre så han slösar väl också? Har han mer rätt till Lunch ute som arbetar än jag som är sjukskriven?. Ang ekonomi så har vi delad och han får ut ca 6000 mer än mig. Vi lever inte särskilt fattig men han sparar gärna in på det som går. Jag anser mig rätten att också köpa ute lunch eller fika med en kompis då jag annars sitter inne mellan hemmets 4 väggar och blir deppig. Godare än rostmackor liksom. Om han vill spara kan han kanske köra pulverdiet eller nudlar?... eller vad tycker ni?

  • Svar på tråden Har min man mer rätt till utemat än jag? Sjukskriven vs jobbar
  • Anonym (ft)

    Anser du att han ska åka hem från jobbet varje dag och äta nudlar då?

    Du är hemma, då kan du äta hemma också, vilket jävla slöseri att du ska gå ut och äta varje dag. Men du får väl göra vad du vill med dina pengar, men inte meningen att han ska betala det. Sen att du påstår att du blir deppig av att sitta hemma, men gör inte det då. Men du behöver inte slösa pengar på en dyr lunch bara för att komma ut. Bara att gå ut ändå!

  • Anonym (gemensam?)
    Anonym (Sjuk) skrev 2016-12-05 15:53:34 följande:

    Jag är sjukskriven. Komplikationer pga graviditet. Tycker väl inte det är jätte konstigt att jag köper lunch ute 1-2 ggr i veckan. Vi bor centralt så har nära till allt så enklaste lunchvägen för mig är att köpa lunchen ute. Mannen tycker jag slösar, han däremot äter ju lunch ute exakt varje dag mån-fre så han slösar väl också? Har han mer rätt till Lunch ute som arbetar än jag som är sjukskriven?. Ang ekonomi så har vi delad och han får ut ca 6000 mer än mig. Vi lever inte särskilt fattig men han sparar gärna in på det som går. Jag anser mig rätten att också köpa ute lunch eller fika med en kompis då jag annars sitter inne mellan hemmets 4 väggar och blir deppig. Godare än rostmackor liksom. Om han vill spara kan han kanske köra pulverdiet eller nudlar?... eller vad tycker ni?


    Menar du att ni har gemensam eller delad (alltså separat) ekonomi? För du skriver delad, men då förstår jag inte poängen med att din man ens skulle bry sig vad du väljer att spendera dina pengar på efter alla utgifter är avräknade. 

    Om du egentligen menar att ni har gemensam ekonomi. Ptja, varje par har väl en egen slags gemensam ekonomi och vad det innebär. Jag och min sambo har nog nästan totalt gemensam ekonomi. Oavsett om den andra skulle bli sjukskriven, vara föräldraledig, eller på något annat sätt få in mindre inkomst under en period så skulle det inte betyda att den plötsligt måste ändra sina vanor eller livsstil. Om det finns mindre pengar så får vi gemensamt komma fram till om och isåfall hur vi måste ändra på vår livsstil och vanor. 

    Jag tror att nu är ett ypperligt tillfälle att verkligen prata igenom exakt vad er ekonomi kommer innebära, om ni inte redan gjort det (men verkar inte så baserat på vad du skriver). Personligen tycker jag inte att det i en gemensam ekonomi skulle vara mer eller mindre okej för den som är sjukskriven eller föräldraledig att behöva offra saker - är man ett team så är man. Men framförallt inte om du är sjukskriven pga graviditet, allt som innebär lägre inkomst till följd av barn borde ju absolut inte påverka bara den ena partnern. 

    Men huruvida någon av er har "rätten" att äta ute, det beror väl helt på er ekonomi. Om ni fortfarande har råd med det, eller prioriterar det över andra onödiga utgifter, så är det väl upp till er. Men i en gemensam ekonomi skulle ingen av er ha "mer rätt" oavsett vem som var hemma. Om du behöver offra för ni behöver spara så borde han också offra det. 
  • viseversa
    Anonym (ft) skrev 2016-12-05 16:01:09 följande:
    Anser du att han ska åka hem från jobbet varje dag och äta nudlar då?

    Du är hemma, då kan du äta hemma också, vilket jävla slöseri att du ska gå ut och äta varje dag. Men du får väl göra vad du vill med dina pengar, men inte meningen att han ska betala det. Sen att du påstår att du blir deppig av att sitta hemma, men gör inte det då. Men du behöver inte slösa pengar på en dyr lunch bara för att komma ut. Bara att gå ut ändå!
    Eh han kan väl ta med sig en matlåda hemifrån ellerhur?? Sen äter hon inte ute varje dag men däremot gör HAN det men du hackar på ts för att??
  • smulpaj01
    Anonym (ft) skrev 2016-12-05 16:01:09 följande:

    Anser du att han ska åka hem från jobbet varje dag och äta nudlar då?

    Du är hemma, då kan du äta hemma också, vilket jävla slöseri att du ska gå ut och äta varje dag. Men du får väl göra vad du vill med dina pengar, men inte meningen att han ska betala det. Sen att du påstår att du blir deppig av att sitta hemma, men gör inte det då. Men du behöver inte slösa pengar på en dyr lunch bara för att komma ut. Bara att gå ut ändå!


    Håller med!

    Vadå rostmackot, du har ju all tid i världen att laga riktig mat!

    Ta en kaffe nån gång med en kompis på café känns väl ok, men dyra uteluncher när du går hemma hela dagarna är helt onödigt!
  • Anonym (ft)
    viseversa skrev 2016-12-05 16:06:03 följande:
    Eh han kan väl ta med sig en matlåda hemifrån ellerhur?? Sen äter hon inte ute varje dag men däremot gör HAN det men du hackar på ts för att??
    HAN ARBETAR! Och, det är hans pengar. Hon får väl äta upp sina pengar bäst hon vill, men hon ska inte skylla på att hon måste äta rostmackor varje dag och sitta hemma i lägenheten och uggla, skit snack! Sen ska han inte bekosta hennes luncher, det får hon göra själv!
  • Anonym (C)
    viseversa skrev 2016-12-05 16:06:03 följande:

    Eh han kan väl ta med sig en matlåda hemifrån ellerhur?? Sen äter hon inte ute varje dag men däremot gör HAN det men du hackar på ts för att??


    Han har råd med det. Enligt Ts har han ut 6000 mer än vad hon har. Varför ska han ta med matlåda bara för att Ts är sjukskriven?
  • Anonym (C)

    Hur blir det när Ts är föräldraledig? Blir hon uttråkad då med och behöver gå ut och äta flera gånger i veckan? Har hon råd med det?

    När han tar ut sin föräldraledighet så får HAN anpassa sin ekonomi efter det.

  • viseversa
    Anonym (C) skrev 2016-12-05 16:14:54 följande:
    Han har råd med det. Enligt Ts har han ut 6000 mer än vad hon har. Varför ska han ta med matlåda bara för att Ts är sjukskriven?
    Hon får väl köpa vad hon vill för sina pengar? Eller ska han få köpa vad han vill för sina pengar och samtidigt bestämma över ts menar du??
  • Anonym (gemensam?)
    Anonym (ft) skrev 2016-12-05 16:13:27 följande:
    HAN ARBETAR! Och, det är hans pengar. Hon får väl äta upp sina pengar bäst hon vill, men hon ska inte skylla på att hon måste äta rostmackor varje dag och sitta hemma i lägenheten och uggla, skit snack! Sen ska han inte bekosta hennes luncher, det får hon göra själv!
    Anonym (C) skrev 2016-12-05 16:14:54 följande:
    Han har råd med det. Enligt Ts har han ut 6000 mer än vad hon har. Varför ska han ta med matlåda bara för att Ts är sjukskriven?
    För om de har delad ekonomi så handlar det inte om vem som tjänar pengarna, vem som tjänar mest. Det är inte det som avgör vem som har "rätt" till något mer än någon annan. 

    Om de har delad ekonomi så visst, då kan han väl göra vad han vill. Dock känns det ändå lite äckligt iom att TS är sjukskriven pga graviditet - något jag antar att de planerat för tillsammans och då kan jag tycka att även med en delad ekonomi så borde man inte dra det så hårt som "han arbetar därför får han göra vad han vill med sina  pengar". Hon bär på deras barn och kan därför inte jobba, känns ju som en ganska stor uppoffring det också. Därav har han fortfarande inte "mer rätt" att äta ute. 

    Personligen tycker jag att de kan väl kompromissa, känns väl helt okej att TS ska kunna gå ut och ta en fika med en kompis och mannen också. Men är det rimligt att TS måste få äta lunch ute när hon inte behöver? Nej. Men mannen behöver inte heller äta lunch ute varje dag. TS, kanske smidigaste lösningen skulle vara att ni båda kommer överens om en ungefärlig summa ni har att spendera var på sådant tills dess att du kommit tillbaka i arbetet?
Svar på tråden Har min man mer rätt till utemat än jag? Sjukskriven vs jobbar