• Grön Anna

    Vill köpa fastighet utan ägare

    Finns det någon som är duktig på det här med arv och sånt?
    Vi har hittat ett litet torp som vi gärna vill köpa. Grannfastigheten ligger också i vårt intresse men det enda vi lyckats få reda om den är att dess senaste ägare dog för nära 100 år sedan och var barnlös.
    Idag har jag kontaktat lantmäteriet, skatteverket, allmänna arvsfonden och landsarkivet utan att egentligen fått några svar alls på vem som äger rätten till fastigheten.
    Jag har skickat en förfrågan till landsarkivet om att få ut bouppteckningen från senaste ägaren och hoppas kunna få reda på arvingar och ev testamente genom den.
    Nu till min fråga. Det har ju trots allt gått 100 år sedan ägaren dog och hur många generationer kan ett arv vandra, egentligen? Är det rimligt att jag skulle kunna hitta ett syskons barnbarns barnbarns barnbarn el liknande som äger rätten till fastigheten eller gäller ett arv inte så länge? Hur funkar det.
    Jag vill väldigt gärna köpa loss eller ev arrendera fastigheten av dess rättmätige ägare men den är svårhittad. Så hur gör man?

  • Svar på tråden Vill köpa fastighet utan ägare
  • Nyfikna72

    Bra fråga, nån borde ju rimligen stå som ägare i fastighetsregistret eller vad står det där då? Okänd ägare eller vad?

  • Kerubmamman

    Finns det ingen information alls om ägare hos Lantmäteriet? 
    Rent generellt så ska fastigheten fortsatt ha gått i arv i flera generationer. Men det verkar som att ingen har gjort anspråk på fastigheten tidigare om det inte finns någon registrerad ägare. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

    Har inga arvingar funnits så gick egendomen över till staten. (Allmänna arvsfonden bildades 1928)


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Grön Anna

    Tack för ditt svar!
    Lantmäteriet har fastigheten noggrant utritad på sina kartor och den har en korrekt fastighetsbeteckning men någon ägare finns inte dokumenterad hos dem.

  • Grön Anna

    Hej kerubmamman!

    Så tänkte jag med och ringde allmänna arvsfonden men fick lite av kalla handen där. De sa att jag fick leta vidare efter en ägare genom bouppteckningar.
    Svårt och tidsödande.
    Och så var jag osäker på om arvet kunde vandra så genom generationer men det tror du alltså är möjligt?

  • Stårschan

    Man blir ju lite nyfiken på vad som skulle hända om du bara helt sonika flyttade in i torpet och så att säga exproprierade det. Nu förstår jag ju att du  - som alla vettiga människor - vill göra rätt för dig och se till att du kommer in i fastighetsregistret som ägare, men man undrar ju vad som skulle hända...

  • Grön Anna
    Stårschan skrev 2016-12-05 16:34:56 följande:

    Man blir ju lite nyfiken på vad som skulle hända om du bara helt sonika flyttade in i torpet och så att säga exproprierade det. Nu förstår jag ju att du  - som alla vettiga människor - vill göra rätt för dig och se till att du kommer in i fastighetsregistret som ägare, men man undrar ju vad som skulle hända...


    Visst blir man nyfiken, ingen verkar ju bry sig nämnvärt ;) men risken finns väl att grannen också vill nyttja fastigheten eller att det rätt som det är dyker upp någon avlägsen släkting och vill ha tillbaka sin egendom.
    Känns väldigt märkligt att det kan vara såhär när allt annat är så uppstyrt i vårt samhälle.
  • Grön Anna
    Kerubmamman skrev 2016-12-05 16:39:18 följande:

    Det kallas Danaarv, om du vill luska vidare. Det verkar som att mer avlägsna släktingar kunde ärva före 1928. 

    Har du kollat i Arkiv Digital efter bouppteckningen? http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Tomt_och_fastighet/Hitta_%C3%A4ldre_fastighetsinformation


    Tack, vad duktig du är! Bättre än alla som borde veta som jag haft kontakt med. Tack för länken, den verkar matnyttig, ska fördjupa mig i allt där.
    Jag har sökt i Landsarkivet, kan det vara samma som det dum rekommenderar? Fick inget napp men har kontaktat dem för att få hjälp med en lite mer fördjupad sökning.
  • Grön Anna

    Tack igen!
    Precis den frågeställning jag försökt hitta! Det känns ju sannolikt att man måste bevaka sin arvsrätt för att behålla den sas.

  • Kerubmamman
    Grön Anna skrev 2016-12-05 16:57:00 följande:
    Tack, vad duktig du är! Bättre än alla som borde veta som jag haft kontakt med. Tack för länken, den verkar matnyttig, ska fördjupa mig i allt där.
    Jag har sökt i Landsarkivet, kan det vara samma som det dum rekommenderar? Fick inget napp men har kontaktat dem för att få hjälp med en lite mer fördjupad sökning.
    Jag vet inte. Jag har aldrig använt Arkiv Digital så jag vet inte om det finns där. 

    Om det inte finns nån rättmätig ägare så tror jag att detta blir en fråga för jurister på Lantmäteriet eller Länsstyrelsen (de har hand om statens mark).  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

    Jag kan tänka mig att du kan få en del hjälp på forum eller facebookgrupper inriktade på släktforskning. Sedan finns även grupperna som har intresse i övergivna hus/gårdar, de brukar spåra ägare ibland. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Grön Anna
    Kerubmamman skrev 2016-12-05 17:25:34 följande:

    Jag kan tänka mig att du kan få en del hjälp på forum eller facebookgrupper inriktade på släktforskning. Sedan finns även grupperna som har intresse i övergivna hus/gårdar, de brukar spåra ägare ibland. 


    Frågar dig vad du tror om följande, du verkar ha god koll.
    Torpet som vi vill köpa råder det inga tveksamheter om, allt ok med den fastigheten. Men ett av torpets uthus ligger på intilliggande fastighet, den utan ägare.
    Torpägaren har historiskt sett nyttjat grannfastighten. Inte helt korrekt förstås, men ingen annan har gjort anspråk på den och hans uthus har ju stått där.
    Tror du att man kan åberopa sin "nyttjanderätt", främst gentemot andra grannar, av historisk anledning sas? Och att ens uthus står där även om det nu råkar vara väldigt ofri grund utan arrendekontrakt osv.
    Jag vill ju såklart allra helst köpa och göra rätt för mig.
Svar på tråden Vill köpa fastighet utan ägare