• Seven Costanza

    Byta jobb - skydda SGI vid deltidsarbete

    Jag har några frågor angående vad som gäller med SGI om man skyddat sin SGI efter ettårsdagen och sedan byter jobb inför att man ska börja jobba efter sin föräldraledighet. Tycker att jag har rätt god koll på FK:s regler men detta hittar jag inte svaret på.

    Jag är helt föräldraledig från en tillsvidaretjänst på heltid, har SGI och uppfyller 240-dagarsvillkoret men har inte tagit ut några dagar under barnets första år för att kunna använda dem för att skydda SGI vid deltidsarbete. Planerar att ta ut fem dagar per vecka från ettårsdagen tills jag börjar arbeta när barnet är ca 19 månader. Jag önskar arbeta max 60-80% till att börja med och har ögonen öppna för att byta jobb om jag hittat något bättre med högre lön. Kommer vara öppen med att jag endast är intresserad av att byta jobb om jag kan få kontrakt på att jag får en heltidstjänst i grunden men att jag vill använda min rätt att arbeta deltid och fylla ut med FP (dvs även ha rätt att arbeta mindre än 75% om jag så önskar).

    Kan jag byta jobb till en annan tillsvidaretjänst (på ny arbetsplats) som på pappret är på 100% med högre lön än min nuvarande lön, dvs få högre SGI, men direkt arbeta 60 eller 80% och fylla ut med 1-2 dagars FP enligt denna nya högre SGI? Jag kommer alltså vara helt tydlig med en eventuell arbetsgivare om att jag inte har för avsikt att arbeta 100% så min fråga gäller enbart FK:s regler för att skydda/höja SGI. Om det är så att jag vid jobbyte måste faktiskt arbeta heltid i t ex ett halvår först för att kunna använda denna nya högre SGI när jag tar ut FP för att skydda SGI vid deltidsarbete så är jag inte intresserad, då stannar jag nog hellre där jag är tills jag använt upp de flesta FP-dagarna och är redo att arbeta heltid på nytt jobb. Det vore smidigt att kunna byta jobb nu efter föräldraledigheten men inte om jag inte kan skydda/höja SGI:n och samtidigt arbeta deltid enligt ovan.

  • Svar på tråden Byta jobb - skydda SGI vid deltidsarbete
  • Maja1214

    Hej!

    Söker också svar på samma fråga - fick du någon klarhet?

    Första gången jag ringde FK fick jag tydligt svar att jag i ett sådant scenario kan skydda min sgi genom utfyllnad mha föräldrapenning dagar. Andra gången sa hon tydligt nej, att jag måste jobba heltid först i 6 månader. Blir galen på denna otydlighet.

  • Seven Costanza

    Nej


    Maja1214 skrev 2017-02-20 16:59:04 följande:

    Hej!

    Söker också svar på samma fråga - fick du någon klarhet?

    Första gången jag ringde FK fick jag tydligt svar att jag i ett sådant scenario kan skydda min sgi genom utfyllnad mha föräldrapenning dagar. Andra gången sa hon tydligt nej, att jag måste jobba heltid först i 6 månader. Blir galen på denna otydlighet.


    Nej jag har inte kontaktat FK ännu eftersom jag inte hittat något intressant jobb att söka så jag har inte tagit tag i det, men undrar fortfarande vad som gäller. Om jag måste jobba heltid i sex månader först så vill jag inte byta jobb nu.
  • AnkiC

    För att få exakt svar då ring FK men jag tror att om man har ett arbete som beräknas pågå i minst 6 månader framåt så anses det som varaktigt och SGI räknas upp direkt.

  • Wooden
    AnkiC skrev 2017-02-22 07:53:17 följande:

    För att få exakt svar då ring FK men jag tror att om man har ett arbete som beräknas pågå i minst 6 månader framåt så anses det som varaktigt och SGI räknas upp direkt.


    Ja, i sak är det ju rätt, men frågan är om samma sak gäller om man inte de facto jobbar sina 100%.

    Tips till TS; om du har facebook och inte redan är medlem, så bli medlem/gilla Försäkringskassan Förälder. Där kan man skriva generella frågor (tycker absolut denna räknas hit) och få svar kring föräldraledighet, SGI osv. Självklart kan man få otydliga svar där också, men skönare än att sitta i telefonkö och ändå få luddiga svar. 
    Bara att skriva kortfattat att om man är helt föräldaledig, skyddar din SGI och skulle få en ny anställning på 100% i samband med att man börjar arbeta, är det möjligt att öka sin SGI pga högre lön men fortsättningsvis arbeta deltid och skydda SGI genom att ta ut FP för sina lediga dagar? Det är ju alltså att öka din SGI men ändå kunna arbeta deltid som är det intressanta.

    Lycka till!
  • AnkiC
    Wooden skrev 2017-02-22 08:22:29 följande:
    Ja, i sak är det ju rätt, men frågan är om samma sak gäller om man inte de facto jobbar sina 100%.

    Tips till TS; om du har facebook och inte redan är medlem, så bli medlem/gilla Försäkringskassan Förälder. Där kan man skriva generella frågor (tycker absolut denna räknas hit) och få svar kring föräldraledighet, SGI osv. Självklart kan man få otydliga svar där också, men skönare än att sitta i telefonkö och ändå få luddiga svar. 
    Bara att skriva kortfattat att om man är helt föräldaledig, skyddar din SGI och skulle få en ny anställning på 100% i samband med att man börjar arbeta, är det möjligt att öka sin SGI pga högre lön men fortsättningsvis arbeta deltid och skydda SGI genom att ta ut FP för sina lediga dagar? Det är ju alltså att öka din SGI men ändå kunna arbeta deltid som är det intressanta.

    Lycka till!
    Nej jag är inte helt säker på det så det får hon fråga om. Det jag vet dock är att hon inte måste arbeta i 6 månader iallafall för att arbeta upp SGI. Hur länge hon måste arbeta 100% eller om hon måste arbeta 100% öht är frågan då. Kanske räcker med att hon bara påbörjar.
  • Wooden
    AnkiC skrev 2017-02-22 08:32:37 följande:
    Nej jag är inte helt säker på det så det får hon fråga om. Det jag vet dock är att hon inte måste arbeta i 6 månader iallafall för att arbeta upp SGI. Hur länge hon måste arbeta 100% eller om hon måste arbeta 100% öht är frågan då. Kanske räcker med att hon bara påbörjar.
    Tror formuleringen är typ "ha för avsikt att arbeta 6 månader eller mer" och som du säger är ju frågan om hon öht behöver arbeta 100% eller om det räcker med deltid och att skydda SGI med FP. 
  • Seven Costanza

    Tack för era svar. Nej jag använder inte facebook men kanske kan be någon annan fråga dem där. Ja frågan är alltså hur man gör för att kunna byta jobb och fortsätta arbeta deltid och skydda SGI. Undrar förstås hur alla andra gör som jobbar deltid - byter de aldrig jobb, eller har de inte skyddat SGI utan har sin SGI baserad på deltid så att det kvittar om de fortsätter jobba deltid direkt på nästa jobb? Eller jobbar alla sex månader heltid först på nytt jobb och sedan går ner i tid? Man har ju rätt att gå ner i tid till 75% så många kanske gör det men utan att skydda SGI.

  • Seven Costanza

    I mitt yrke som lärare är det heller inte så praktiskt att vilja jobba heltid först i ett halvår och sedan gå ner i tid mitt i läsåret - inte lätt att hitta behörig vikarie till resterande procent utan dessa behöver ibland fördelas på övriga kollegor som då alltså får mer undervisning och rättning än tänkt. Inte så man gör sig populär vare sig hos chef eller kollegor precis så jag ville ju vara öppen redan från början med att jag ville ha en tjänst på heltid men direkt gå ner i tid, så att chefen kan planera för deltid från start. Vill dock inte sänka min SGI till deltid.

  • Alexi

    Jag har läst på lite men kan inte se att det finns något som tyder på att det skulle vara ett problem att gå från föräldraledighet till deltidsjobb plus fp.

    Men det står ju inte uttalat någonstans att det funkar tyvärr...

  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2017-02-22 21:05:44 följande:

    Jag har läst på lite men kan inte se att det finns något som tyder på att det skulle vara ett problem att gå från föräldraledighet till deltidsjobb plus fp.

    Men det står ju inte uttalat någonstans att det funkar tyvärr...


    Nej det är svårt, jag har ju förstås själv försökt läsa på och hittar inget om det. Att gå från föräldraledighet till deltidsjobb plus fp går ju bra om man går tillbaka till sitt vanliga jobb - så har jag tänkt göra om jag inte hittar något nytt - men hur det funkar om man byter jobb hittar jag ingen info om. Frågan är ju om man får lov att höja sin SGI motsvarande en högre lön baserad på heltid på nytt jobb även om man inte alls har för avsikt att arbeta heltid i sex månader eller om de tycker att det är "fusk". Jag vill absolut inte byta jobb om jag inte får en heltidstjänst i grunden och kan skydda min SGI och ha rätt att gå upp till heltid senare.
Svar på tråden Byta jobb - skydda SGI vid deltidsarbete