• Anonym (Kaffedraken)

    Normalt mäklararvode i Sthlm?

    Hej! Ska börja diskutera med mäklaren om arvode och tycker det är svårt att hitta siffror och procent gällande detta. Någon som har bra koll?

    Vi ska sälja en 3:a i Stockholm utanför tullarna men i populärt område om detta nu har någon inverkan. Den mäklare som vi har pratat med har det upplagt så att beroende på beräknat försäljningspris finns det en fast summa och sedan tas en procentsats ut på summan som överstiger utgångspriset. Min fråga är vilken procent som är rimlig? Nån som haft denna typ av upplägg och vilken procent tog då mäklaren?

    Tack!

  • Svar på tråden Normalt mäklararvode i Sthlm?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nja, diskutera gör man väl inte utan mäklaren säger sitt pris (arvode) och det är inte mycket att göra åt det.


    This is my life and I don't care
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl klart man förhandlar om mäklararvodet!

    Vi tog in tre olika mäklarfirmor som fick värdera vår bostad och sedan fick de lämna en offert på uppdraget och det var lite olika upplägg i hur de skulle få ersättning, Vill minnas att allas arvode landade mellan 65-80 000:- för en lägenhet värderad till 4,5 miljoner.
    Mitt råd är att ta in flera mäklare som får lämna sin värdering och sedan kan du börja förhandla med dem.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Kastrullresan skrev 2016-12-06 19:04:45 följande:
    Det är väl klart man förhandlar om mäklararvodet!

    Vi tog in tre olika mäklarfirmor som fick värdera vår bostad och sedan fick de lämna en offert på uppdraget och det var lite olika upplägg i hur de skulle få ersättning, Vill minnas att allas arvode landade mellan 65-80 000:- för en lägenhet värderad till 4,5 miljoner.
    Mitt råd är att ta in flera mäklare som får lämna sin värdering och sedan kan du börja förhandla med dem.
    Jag gjorde samma ovh valde sen den billigaste. När jag ringde och meddelade övriga att jag valt annan mäklare på lägst pris så ville alla komma med nytt prisförslag men jag orkade inte dutta med tusenlappar hit och dit. 50000 kostade det att sälja min etta i innerstan men det är nog 7 år sen så kanske inte så relevant.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vet du att den är lätt att sälja och orkar hålla i visningarna själv så kan du alltid använda hemverket.
    www.hemverket.se

    Men som sagt det kräver att du lägger ned ett par timmar själv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    vilket område handlar det om? (är i samma sits som du TS) Hammarby sjöstad?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Cl4udio skrev 2016-12-10 14:38:01 följande:

    vilket område handlar det om? (är i samma sits som du TS) Hammarby sjöstad?


    Hammarby sjöstad anses vara ett attraktivt område och borde vara relativt lättsålt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Gäller en lägenhet i Liljeholmen. Förstår inte varför det ska vara så svårt att hitta några siffror nånstans, känns som ett hemligt ämne för att se till att mäklarna får så mycket de vill. Upplägget med en fast kostnad upp till utgångspris och sedan procent på överstigande måste väl fler ha haft?


    Cl4udio skrev 2016-12-10 14:38:01 följande:

    vilket område handlar det om? (är i samma sits som du TS) Hammarby sjöstad?


  • Anonym (Kaffedraken)
    Mamma@N skrev 2016-12-10 20:08:12 följande:

    Gäller en lägenhet i Liljeholmen. Förstår inte varför det ska vara så svårt att hitta några siffror nånstans, känns som ett hemligt ämne för att se till att mäklarna får så mycket de vill. Upplägget med en fast kostnad upp till utgångspris och sedan procent på överstigande måste väl fler ha haft?


    Alla har den modellen, fast kostnad + % på allt efter det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Noname00 skrev 2016-12-10 20:27:46 följande:

    Alla har den modellen, fast kostnad + % på allt efter det.


    Ok, men vad är då normal % på det överstigande beloppet? Några borde ju kunna svara så man kan få fram en ministatistik över procentsatsen så jag som säljare kan förhandla med mäklaren utan att hamna fel åt något håll.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mamma@N skrev 2016-12-10 20:08:12 följande:

    Gäller en lägenhet i Liljeholmen. Förstår inte varför det ska vara så svårt att hitta några siffror nånstans, känns som ett hemligt ämne för att se till att mäklarna får så mycket de vill. Upplägget med en fast kostnad upp till utgångspris och sedan procent på överstigande måste väl fler ha haft?


    Vi betalade 50 000 + 10% på allt överstigande värderingen (inte utropspris). Vi upplevde dessutom lägenheten som högt värderad då och den gick bara 50 000 över värderingen så total kostnad blev 60 000.

    Värderingen var över en miljon högre från det vi köpte lägenheten för 4 år tidigare. Värderingen låg också i paritet med vad man sålt andra lägenheter för i området de närmaste veckorna/månaderna.
  • Anonym (Kaffedraken)
    GavinGadget skrev 2016-12-11 16:56:03 följande:

    Vi betalade 50 000 + 10% på allt överstigande värderingen (inte utropspris). Vi upplevde dessutom lägenheten som högt värderad då och den gick bara 50 000 över värderingen så total kostnad blev 60 000.

    Värderingen var över en miljon högre från det vi köpte lägenheten för 4 år tidigare. Värderingen låg också i paritet med vad man sålt andra lägenheter för i området de närmaste veckorna/månaderna.


    Det gällde en mindre tvåa.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har för mig att vårt mäklararvode gick på ca 50.000 för en lägenhet som gick för 750.000. Söderförort.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu har jag svaret på min egna fråga :) Lägenheten läggs ut för 3,3 miljoner och upp till vårt överenskomna accepterade pris får mäklaren 40000 kr sedan på allt över det överenskomna acceptpriset (inte utgångspris) får han 10%. Mycket nöjd med hur det blev!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag använde mig av Mäklarbud, www.maklarbud.se/maklararvode, när jag skulle sälja min bostad. Var osäker på vad mäklararvodena låg på, och fick flera mäklare att jämföra mellan. Valde till slut en mäklare som inte var billigast, men inte heller dyrast. Priserna stämde bra med vad som sagts i den här tråden, men vissa skulle ha bra mycket mer betalt än så. Dom gick bort.

Svar på tråden Normalt mäklararvode i Sthlm?