• Loppan84

    Giga fötter efter graviditet?

    Ska göra ett snabbt besök på julfest på jobbet, första gången ut själv av huset sen förlossningen och att klä sig snyggt är minst sagt utmanande märker jag. Så efter att äntligen hittat en "ok" outfit långt in i garderoben inser jag nu att alla mina skor (utom de stora boots och gummistövlar jag använt till nu) fortfarande är för små

    Om jag måste kasta alla mina skor så deppar jag. Vilket slöseri med pengar med alla de skorna och så tråkigt det vore

    Hur var det för er andra Mamas - gick fötterna nånsin tillbaka till normalen? Isåfall hur lång tid efter födseln?

  • Svar på tråden Giga fötter efter graviditet?
  • LillaJag06

    Mina gick aldrig tillbaka. Hade storlek 36-37 och nu 39-40. Fuck slänga alla mina älskade pumps :( och andra skor.
    Så himla tråkigt :(

  • Vickan I

    Mina gick inte tillbaka heller. Har fått gå upp en strl. Vet inte om fötterna växer på längden av graviditet egentligen, men ngt har hänt iaf.

  • Mallemamma

    Jag har hört att fötterna kan börja växa under graviditet och inte går tillbaka. Mina växte bara ca 1 storlek, tur var väl det för jag hade redan 41! Hoppas de inte växer mer under denna graviditeten för då blir det att specialbeställa :(

  • Mooomin
    Mallemamma skrev 2016-12-07 19:24:06 följande:

    Jag har hört att fötterna kan börja växa under graviditet och inte går tillbaka. Mina växte bara ca 1 storlek, tur var väl det för jag hade redan 41! Hoppas de inte växer mer under denna graviditeten för då blir det att specialbeställa :(


    Jag vet inte om de "växer", jag har däremot läst att man med den extra tyngden blandat med de hormoner som rör sig i kroppen trycker ut/ner foten (fotvalvet?) så att foten blir längre. Under graviditeten har man ju även vätska i kroppen men dem brykar ju försvinna. Jag har gått från 40/41 till en 41. Förut hängde det på skomodellen/märket, nu finns det ingen chans med 40 längre..
  • Loppan84

    Gud vad trist. Sjukt om foten blivit plattare - det torde va omöjligt i mitt fall då jag var ordentligt plattfot från början


    Mooomin skrev 2016-12-07 19:51:53 följande:

    Jag vet inte om de "växer", jag har däremot läst att man med den extra tyngden blandat med de hormoner som rör sig i kroppen trycker ut/ner foten (fotvalvet?) så att foten blir längre. Under graviditeten har man ju även vätska i kroppen men dem brykar ju försvinna. Jag har gått från 40/41 till en 41. Förut hängde det på skomodellen/märket, nu finns det ingen chans med 40 längre..


  • Jag är bara jag

    Jag hoppas de krymper till vanlig storlek! Mina har på de 14 dagar som gått från förlossningen gått ner massor eftersom de var jättesvullna. Dock bara provat mina höst/vinterskor och inga finskor så jag vet inte riktigt än hur det slutar.

  • Loppan84

    Uppdatering - hittade lite mer info. Hormonet relaxin som gör alla leder i kroppen mjukare (som moomin skriver om) och därmed gör att fötterna "flyter ut" hänger kvar i kroppen 16 veckor efter fl eller så länge man ammar. So here's hope

  • Mooomin
    Loppan84 skrev 2016-12-08 13:27:30 följande:

    Uppdatering - hittade lite mer info. Hormonet relaxin som gör alla leder i kroppen mjukare (som moomin skriver om) och därmed gör att fötterna "flyter ut" hänger kvar i kroppen 16 veckor efter fl eller så länge man ammar. So here's hope


    Det finns säkert hopp, och dras man inte med onödig tyngd kanske fotvalvet reser sig igen men inte för att vara sån men de flesta jag känner (inkl mig själv än så länge) har inte fått mindre fötter igen.. :(
  • Poppy75

    Jag gick från strl 38/39 till 41. Det tog några månader så var jag nere på 40 och trodde jag skulle stanna där. Nu snart tre år efter förlossningen märkte jag att 39 passar. 

Svar på tråden Giga fötter efter graviditet?