• Anonym (Förtvivlad)

    Försent för medicinsk abort

    Som titeln lyder så är det försent för medicinsk abort för mig och det är där lite ut av problemet ligger.

    Jag upptäckte i vecka 7 att jag är gravid. Min sambo är jättearg för att jag har slarvat med p-piller (vilket jag kan förstå fastän jag har tagit regelbundet). Han är också jättearg för att jag "lät det gå så länge" innan jag förstod att jag var gravid, för det har han googlat och sagt att jag borde ha märkt.

    Han vill inte ha barnet egentligen men har svårt för abort. Han vill bara genomföra medicinsk abort. Jag vill inte heller fullfölja graviditeten. För mig är abort detsamma vare sig det är medicinskt eller kirurgiskt.

    Han är rädd vad vänner och familj ska tycka om vi behåller barnet då det är inte lägligt att ha en till just nu, men likaså om vi gör abort.

    Vi har 2 barn redan och jag känner nu att jag verkligen inte vill ha flera. Efter det hära, vilket beslut det än blir, så blir det nog sterilisering för min del för då jan jag inte sätta mig i den här situationen igen. Jag skäms verkligen.

    Och nu är det så att jag bor i utlandet och medicinsk abort är bara tillåten senast v.7 och kirurgisk abort v.14 hära så vi är väldigt kluvna. Jag är i vecka 8.

    Jag vill ju inte tvinga honom till en abort han inte kan stödja, men om ingen av oss egentligen vill ha flera så ser jag inte poängen med det hela.

    Känner bara att jag behövde skriva av mig och berätta för någon för jag känner mig ganska så ensam för tillfället...

  • Svar på tråden Försent för medicinsk abort
  • Anonym (Tina)

    Vilken jobbig situation!

    Men kan du inte åka till Sverige och göra aborten här? Då kan du välja på medicinsk abort och kirurgisk abort till vecka 12+6

  • Anonym (Tina)

    Och ni behöver verkligen inte berätta om aborten för släkt och vänner!

  • Lillen 84

    Men allvarligt. Tycker din sambo får skärpa sig. Man är ju två om att ha sex. Tycker att han borde stötta dig i detta. Ja att ni ska stötta varandra och komma fram till ett bra beslut som passar er.

    Tycker inte att det är ok att han är arg. Man kan gå ganska långt utan att ha massa symptom. Det är olika för alla. Stå på dig.

  • blairw
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-12-08 15:11:05 följande:

    Som titeln lyder så är det försent för medicinsk abort för mig och det är där lite ut av problemet ligger.

    Jag upptäckte i vecka 7 att jag är gravid. Min sambo är jättearg för att jag har slarvat med p-piller (vilket jag kan förstå fastän jag har tagit regelbundet). Han är också jättearg för att jag "lät det gå så länge" innan jag förstod att jag var gravid, för det har han googlat och sagt att jag borde ha märkt.

    Han vill inte ha barnet egentligen men har svårt för abort. Han vill bara genomföra medicinsk abort. Jag vill inte heller fullfölja graviditeten. För mig är abort detsamma vare sig det är medicinskt eller kirurgiskt.

    Han är rädd vad vänner och familj ska tycka om vi behåller barnet då det är inte lägligt att ha en till just nu, men likaså om vi gör abort.

    Vi har 2 barn redan och jag känner nu att jag verkligen inte vill ha flera. Efter det hära, vilket beslut det än blir, så blir det nog sterilisering för min del för då jan jag inte sätta mig i den här situationen igen. Jag skäms verkligen.

    Och nu är det så att jag bor i utlandet och medicinsk abort är bara tillåten senast v.7 och kirurgisk abort v.14 hära så vi är väldigt kluvna. Jag är i vecka 8.

    Jag vill ju inte tvinga honom till en abort han inte kan stödja, men om ingen av oss egentligen vill ha flera så ser jag inte poängen med det hela.

    Känner bara att jag behövde skriva av mig och berätta för någon för jag känner mig ganska så ensam för tillfället...


    Din sambo kan dra åt helvetet! Han verkar fruktansvärt osympatisk. Förstår att han kan vara frustrerad över att du slarvat med piller, men att bli förbannad känns ju heldumt. Be honom fundera på hur stort ansvar han behöver ta över att förhindra en graviditet? Påminner han dig någonsin om att ta dina piller? Är han säker på att han aldrig någon endaste gång skulle missa att ta ett piller som måste tas ungefär samma tid varje dag, år ut och år in, vare sig du är sjuk, stressad, sen, full osv.? Om han spyr eller får diarré, skulle han med 100% alltid komma ihåg att ni måste använda kondom i en vecka framöver? Som sagt, kan förstå att han blir frustrerad, men om han dessutom är emot abort så borde han ju själv ta något mer ansvar än att lägga allt på dig. Människor begår misstag, och du skriver ju själv dessutom att du tagit de regelbundet. Enda gången jag kan förstå om han blir förbannad är om du med flit inte tog de i syfte att bli gravid trots att han inte ville, men det verkar ju knappast vara din situation. 

    Sen kan han dra åt helvete för att han försöker lägga skulden på dig för att du "lät det gå så länge". Jahaa, så han har gjort en liten google sökning och tycker att du borde förstått att du var gravid? Fuck off dude. Är han medveten om att många kvinnor inte får några som helst tidiga symptom på graviditet? Finns de som inte har ett enda tecken förrän flera, flera veckor in - bra mycket längre än du vart gravid. Är han också medveten om att många kvinnor kan fortsätta få blödningar trots att de är gravida? En del får det en gång, ungefär när mensen skulle kommit, en del fortsätter få några gånger, en del får nästan hela graviditeten. Är han medveten om att vissa piller gör att man får oregelbunden mens eller rentav ingen mens alls, vilket gör det ännu svårare att "veta" när man ska misstänka graviditet. 

    Han har noll att säga till om vilken abort som är okej. Framförallt eftersom att det är du som tar ansvar för preventivmedel i er relation (låter det som). Om han nu är så prompt emot abort (speciellt annan än medicinsk) så är det upp till honom att använda kondom varje gång ni har sex. Om du inte vill ha barn nu och känner dig okej med att göra abort, boka tid imorgon och du behöver inte ens säga något till honom. Du kan ju såklart göra det, men jag tycker så som du beskriver hans reaktion att du kanske för din skulle inte ska göra det. Dels för att han inte ska försöka övertala dig, men dels för att jag blir lite orolig att han skulle göra något mot dig... u känner jag honom inte alls, så det kan ju hända att han aldrig någonsin skulle göra något sådant mot dig, men hans ilska och skuldläggande på dig över graviditeten ger mig riktigt dåliga vibbar. Hoppas jag har fel dock. 

    Får jag fråga vart du bor någonstans? Alltså vilket land?
Svar på tråden Försent för medicinsk abort