• enmamma

    Leka, pyssla mm.

    Vad gör era barn när de är hemma några timmar?
    Inga digitala saker.
    Min 8 åring tycker det är värdelöst att slippa fritids och bara vara hemma.
    Vill inte baka eller hjälpa till. Inte lego, måla,pyssla, bilbana eller spela spel.
    Det är bara surfplattan som duger. Och ju längre han får använda den ju svårare blir det att slita honom från i mitt tycke för mycket tid med paddan. 

  • Svar på tråden Leka, pyssla mm.
  • Alexi

    Men varför är han inte på fritids då?

    Min åttaåring läser mycket. Sen leker hon mycket i perioder, med lego, playmobil mm. Ibland vill hon bara sitta med Ipad förstås men andra dagar mycket annat. Hon ritar en hel del.

  • Carambolan

    Min nioåring läser väldigt mycket, ritar (gör egna mangaserier) och bygger med tekniklego. Har också fått upp intresse för att baka och laga mat.

  • enmamma

    Givetvis är han på fritids när jag jobbar men om jag jobbar helger ibland blir det vardagar lediga istället.

  • Fru Ve

    Min 9-åriga son vill gå hem från skolan och har inte fritids. Vissa dagar, ca varannan dag har vi datorfritt och då får han inte spela. Ofta leker han med lego då eller ritar eller läser böcker och tidningar. Visst kan det gnällas lite ibland men vi har haft dessa regler flera år och han är van. Jag tror det kan vara en inkörsperiod om barnet är van att få spela varje dag. Men har de tråkigt så hittar de till slut på något bara man står ut med att de klagar.

  • Jill 79

    Vet inte. Har samma problem själv med min sjuåring. Han har inte gått på fritids på ett år och både han och jag tycker det är värdelöst. Några gånger har han haft kompis med hem och då är det lek för fulla muggar. Men är han hemma med mig och så syskonen är det bara surfplatta som gäller. Det är typ att jag blir glad om han spelar tvspel i stället, för då använder han i alla fall hjärnan och öga-hand motorik. Han gillar inte heller pyssel, hatar att rita och vill inte baka. Det enda han gillar är om vi spelar spel, tex Uno eller brädspel. Men då ska lillesyrran vara med och då tycka han inte det är kul heller.

  • Alexi

    Enda vägen bort från för mycket ipad/tv är ju avstängd. I flera dagar. Vi körde totalt skärmfritt i 3-5 dagar i somras före semestern, för att visa barnen att det går och att de ska få chans att ställa om tanken. Det gnälls men vet de att alternativet inte finns så hittar de till slut på annat.

  • enmamma

    Tackar för era svar. 
    Vi har internetspärr på barnens ipads sä de inte kan vara uppkopplade före och efter valda tider.
    Ett bekymmer med minstingen är att det altid ska vara fullfart och någon att vara med hela tiden.

  • Alexi
    enmamma skrev 2016-12-08 21:36:42 följande:
    Tackar för era svar. 
    Vi har internetspärr på barnens ipads sä de inte kan vara uppkopplade före och efter valda tider.
    Ett bekymmer med minstingen är att det altid ska vara fullfart och någon att vara med hela tiden.
    Men hur gammal är minstingen?

    För en åttaåring måste ju träna sig på att varva ner, göra ingenting, hitta sina egna idéer. Ha tråkigt helt enkelt. Och inte i en timma eller i en dag utan längre perioder. Det är rätt mycket fart i skolan osv så jag tror att många barn idag måste tvingas att ta det lite lugnt. Lära sig njuta av sitt eget sällskap.
Svar på tråden Leka, pyssla mm.