• Höstaster

    Hjälp! Har gått upp 8 kg i vecka 16!

    Jag har panik! Vägde mig idag, går in i vecka 16 imorgon. Jag har gått upp 8 kg! Kommer ju bli enormt mycket innan det är klart. Har gått upp 17 kg respektive 10 kg totalt mina två tidigare graviditeter, men då har jag aldrig vägt mig under tiden. Har en lång historia med ätstörningar så kroppen är tyvärr ett känsligt kapitel. Någon som gått upp mycket i början och det sen har avtagit? Eller kan jag räkna med en jätteviktuppgång?

    Är smal och vältränad sen tidigare så det är väl ingen farlig och ohälsosam ökning, men jag mår dåligt.

  • Svar på tråden Hjälp! Har gått upp 8 kg i vecka 16!
  • Mila

    Om du inte ätit väldigt ohälsosamt och vräker i dig så tror jag det är kroppen som behöver gå upp den vikten.

    Jag är också smal och gick upp 15 med min dotter. Har för mig att det var speciellt i början som jag gick upp massa fort. Så du behöver nog inte oroa dig :)

    Jag blev gravid i juni men fick mf i vecka 6, på den lilla tiden gick jag upp 2 kg, och jag som har oerhört svårt att gå upp. Är nu gravid igen och räknar med att gå upp en del, just för att jag vet att min kropp behöver det för att orka.

    Så försök vara lugn, äta bra och rör på dig :)


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mallemamma

    Om viktökningen känns orimlig gentemot hur du förhåller dig till mat tycker jag du ska be om ett prov på din sköldkörtel.

    Har du mått mycket illa i början och varit tvungen att äta pga illamåendet så kan det bero på det, och har illamåendet sedan försvunnit så kommer nog viktökningen stabiliseras :)

  • Saltamustascher

    Men vadå orimligt? är ju det dummaste jag hört. jag är i vecka 20 och har ökat 13 kilo i vikt, inga konstigheter. Äter som vanligt kanske nått mellanmål mer som en frukt eller macka. Väntar nr 3 och har alltid smällt på i vikt under mina grav och det har inte varit någon som yttrat sig om det eller påpekat att det är nå fel på min körtel. hade du varit min barnmorska hade jag anmält dig.

  • Mallemamma

    Jo fast äter man som vanligt så är det konstigt att gå upp 0,5 kg i veckan.. graviditeten väger inte så mycket i de tidiga veckorna. Men har man ökat intag så är det såklart inte orimligt. Vissa äter mer och går upp mer för att de kanske behöver det, men så är inte alltid fallet och har man problem med sköldkörteln så kan det vara farligt.

    Jag skrev inte att det var orimligt, jag skrev OM viktökningen är orimlig, som i att om ts själv inte tycker att hon ätit mer än vanligt.

    Tycker inte alls det är något fel i att gå upp i vikt eller dömer någon som går upp i vikt under graviditeten (eller annars heller för den delen). Jag själv gick upp 25 kg, dock var det under andra halvan av graviditeten.

    Förstår inte varför du tog så illa upp av svaret, det är väl inte du som startat tråden och bett om hjälp eller erfarenheter?

    Jag har en kompis som är väldigt liten och gick upp fort i början av graviditeten och det visade sig vara problem med sköldkörteln, så varför kan det inte vara något att kolla upp? De flesta andra symtom på problem med sköldkörteln är ungefär samma som man har pga graviditeten. Det är ju inte direkt som att jag hoppas att ts har det.

    Och anmält mig för vad? En patient kommer och säger sig gått upp mer än vad hon önskar och mår dåligt av det. Barnmorskan frågar om det beror på vad hon ätit och ger isf kostråd, annars erbjuder ett prov på sköldkörteln. På min mvc ger de iaf kostråd för att man inte ska gå upp "för mycket" i vikt. Jag fick också sköldkörtelprov, jag kanske skulle anmäla min barnmorska?


    Saltamustascher skrev 2016-12-09 10:49:55 följande:

    Men vadå orimligt? är ju det dummaste jag hört. jag är i vecka 20 och har ökat 13 kilo i vikt, inga konstigheter. Äter som vanligt kanske nått mellanmål mer som en frukt eller macka. Väntar nr 3 och har alltid smällt på i vikt under mina grav och det har inte varit någon som yttrat sig om det eller påpekat att det är nå fel på min körtel. hade du varit min barnmorska hade jag anmält dig.


    Och till ts - om du uppfattade mitt inlägg lika stötande som "saltamustascher" ber jag om ursäkt, jag menade absolut inget illa utan ville bara ge råd om du känner att viktökningen är helt "obefogad". Och även om du går upp mycket mer än vad du önskar så är det ingen fara heller, förstår det kan vara jobbigt om man dessutom haft problem med ätstörningar och vikten innan. Du skrev att du gått upp 17 respektive 10 tidigare graviditeter, detta kanske inte blir en graviditet där du går upp 10, men du behöver inte gå upp mer än 17 heller bara för att du gått upp 8 redan. Och kanske gick du upp mest i början på de förra graviditeterna med :)

    Hoppas du kan njuta av din graviditet, och tänk på att de eventuella kilona som blir kvar efter graviditeten ger dig ett litet underverk :)
  • Jag är bara jag

    Hade också gått upp 8 kg i v.16 och räknade med många kilon till. Stannade på +17 varav jag gick ner 1 kg redan som gravid p.g.a extremt lös mage och 14 dagar efter förlossningen hade jag gått ner 14 kg. Det mesta var vätska. Så känn ingen oro! Det blir för det första som det blir och kanske inte alls så mycket som du tror.

  • Axe

    Jag gick upp 5 kilo i v 11. Gick totalt upp 22 kilo.

    Är gravid igen och har gått upp ca 4 kg i v 17 men vägde ju mycket mer innan nu när jag blev gravid.

  • Höstaster

    Tack för alla svar! Jag har inte tagit illa upp av något, tror jag förstod vad alla menade. Jag har nog ätit mig till mina kilon för jag har mått väldigt illa och blivit yr och orkeslös om jag inte småätit. Alternativet hade varit att sjukskriva mig och ligga hemma i soffan i fosterställning och då är kanske småätandet bättre. Har ändå försökt äta vettiga saker, så det är mycket frukt, knäckebröd, fil, yoghurt och müsli som slunkit ner, men visst - ibland är sötsaker en snabblösning. Känner mig lite lugnare av era svar. Jag har inte haft svårt alls att tappa alla kilon efter förlossning, men nu är jag ju några år äldre så jag är rädd att det ska bli värre nu.

    Hade ganska låg fettprocent innan så kroppen kanske vill lagra på sig fett, men det är mentalt jobbigt. För visst, det är ju såklart fett - ökad blodmängd och liknande kan ju knappast stå för mer än något kilo. Men som sagt, jag kanske gick upp mest i början med de andra också - bara att jag inte vägde mig.

Svar på tråden Hjälp! Har gått upp 8 kg i vecka 16!