• Äldre 8 Dec 21:21
    5943 visningar
    12 svar
    12
    5943

    Leka med kompisar efter skolan

    Hur ofta leker era barn med kompisar efter skolan? Antingen hemma hos er eller hos en kompis?

  • Svar på tråden Leka med kompisar efter skolan
  • Äldre 8 Dec 21:25
    #1

    Det går i perioder och beror mycket på andra aktiviteter som krockar. Men ibland en gång per vecka, ibland går det en månad mellan gångerna.

  • Äldre 8 Dec 21:25
    #2

    Ca 2 gånger i veckan.

  • Äldre 8 Dec 21:50
    #3

    Alla dagar som det inte är aktiviteter vilket det är två dagar, så det blir tre dagar med lek med kompisar efter skolan. Men det är främst lek med kompisarna som bor på samma gård. Lek med kompisar som bor längre bort så leken måste planeras blir inte av lika ofta på vardagarna, 1-2 gånger i månaden bara. Barnet är 8 år förresten.

    11-åringen leker med kompisar efter skolan nästan varje dag.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 8 Dec 21:52
    #4

    Så gott som aldrig. Kompisarna bor för långt ifrån och jag har ingen bil. Har även lång resväg och vi går upp väldigt tidigt på vardagarna. Vårt barn är rätt trött också efter skolan...mat,middag,läxor,dusch och mys är det hen orkar med. Blir lättare med tiden då hen blir äldre.

  • Äldre 8 Dec 23:20
    #5

    I stort sett varje dag..
    Grabben är 9 och det är ett antal barn som bor inom samma område och senast idag hade sonen med sig 2 kompisar hem efter skolan .


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 9 Dec 09:14
    #6

    2-3 ggr i veckan skulle jag tippa att det är. Vi bor inte så till att barnen kan kvista över till varandra själva ännu så det måste organiseras med hämtning.

  • Fru Ve
    Äldre 9 Dec 14:20
    #7

    Det går lite i perioder hur ofta min 9-åring leker med någon. Någon gång per vecka kanske? Men han är lite introvert, inte den väldigt sociala typen heller. Han har en bror som är 3½ år yngre och den senaste tiden har de två lekt väldigt bra (det går också i perioder). Så just nu har han inte alls velat ta med någon hem så ofta, utan verkar hellre vilja vara själv eller med sin bror. Huvudsaken barnet inte är mobbat utan har kompisar om hen vill.

  • Maadde­78
    Äldre 9 Dec 14:21
    #8

    1-3 gånger i månaden. 

  • Fru Ve
    Äldre 9 Dec 14:23
    #9

    Min son har också nyligen börjat gå hem själv efter skolan då han inte vill ha fritids (han trivs inte där eftersom det är stökigt och mycket barn/lite personal). Och det är inte så många i hans klass än som går hem själva och att föräldrarna är bekväma med att barnen är själva. Så det kan nog också spela roll i detta att han är lite mindre med kompisar just nu. Men tror att det jämnar ut sig då barnen blir större. I mellanstadiet är det ju färre som är på fritids.

  • Äldre 10 Jan 15:59
    #10

    Vad skönt att läsa att det inte är så ofta som jag trodde "alla andra" barn leker med andra barn efter skolan. Har varit lite orolig över min son för det är inte då många som hör av sig och vill leka efter skolan. Många har klart andra aktiviteter eller är trötta.

  • Äldre 3 Feb 16:50
    #11

    Ja, det är skönt att höra att det är fler barn som inte är hemma hos andra eller har kompisar hemma hos sig så himla ofta. Min son går i förskoleklass och senaste tiden har det nästan varit lite hysteriskt kring att barn ska hem till varandra hela tiden. Min son har inte så många nära kompisar så han blir inte tillfrågad lika ofta som vissa andra, och har ibland känt sig lite nedslagen över det. Samtidigt ska det passa med övrigt man gör och för oss är dagarna ganska långa, så det behövs hemmatid också för att bara ta det lugnt och koppla av från allt som händer på skolan. Egentligen tror jag det räcker ganska bra för honom med lekandet och umgänget som blir när han är i skolan / på fritids.

  • Äldre 3 Feb 17:02
    #12

    Våra är 10 och 11.

    Mellan 0-2 ggr, beroende på hur mycket läxor de har- de har redan riktigt mycket läxor.

Svar på tråden Leka med kompisar efter skolan