• SweetJune

    Nästäppa 1 månads bebis - hjälp!

    Vår flicka som är en månad har åkt på en rejäl nästäppa och man hörde inatt hur hon stördes av det. Vi sköljde näsan med koksaltlösning, sprutade rakt in det i näsan enl rekommendation på barnakutens hemsida. Det kom knappt ut ngt snor, kanske åkte ner andra vägen? Hon fortsätter ha problem och man hör snoret/täppan i näsan. Ammade efter sköljningen.. Vad mer kan vi göra? Hur ofta kan vi skölja? Ska vi åka in till barnakuten?

  • Svar på tråden Nästäppa 1 månads bebis - hjälp!
  • PurpleHeart

    Har du testat att suga ut näsan från snor med en Näsfrida eller liknande? Det finns på apoteket eller i din närmsta barnbutik. Se även till att hon får sova med huvudet högt.

    Men bäst är att ringa 1177 och hör efter vad de tycker att du ska göra. De kan bäst avgöra om läget känns akut eller inte.

  • Linnis92

    Jag kör physiomer koksaltslösning, en sprayflaska så det blir riktigt skjuts i näsan. Låter de verka ett par minuter sen kör jag snorsug. Finns på Apoteket båda två :)

  • SweetJune

    Tack för era tips. Hur ofta nässug? och ska näsan bli helt ren dvs man ska inte höra snor? Köpte nässug med första barnet men behövde aldrig använda och hade läst att det inte var bra så undvek det men minns nu inte varför..

  • Linnis92
    SweetJune skrev 2016-12-09 07:12:17 följande:

    Tack för era tips. Hur ofta nässug? och ska näsan bli helt ren dvs man ska inte höra snor? Köpte nässug med första barnet men behövde aldrig använda och hade läst att det inte var bra så undvek det men minns nu inte varför..


    Jag kör nässug hon inte kan andas då hon äter och på natten.

    Mycket upprätt läge gör det också bättre. Brukar få ha min tjej sovandes på mig när hon är förkyld eller lägga henne med överkroppen på en av våra kuddar så hon kommer upp en del.
  • Linnis92
    SweetJune skrev 2016-12-09 07:12:17 följande:

    Tack för era tips. Hur ofta nässug? och ska näsan bli helt ren dvs man ska inte höra snor? Köpte nässug med första barnet men behövde aldrig använda och hade läst att det inte var bra så undvek det men minns nu inte varför..


    Svårt att få helt rent i näsan, men det blir bättre för dom små
  • SweetJune
    Linnis92 skrev 2016-12-09 07:17:59 följande:

    Jag kör nässug hon inte kan andas då hon äter och på natten.

    Mycket upprätt läge gör det också bättre. Brukar få ha min tjej sovandes på mig när hon är förkyld eller lägga henne med överkroppen på en av våra kuddar så hon kommer upp en del.


    Stort tack så du kör nässug när det blir lite mer akut läge.. Kör du sprayen annars på dagen utan nässugen eller den tar du också när det blir mer jobbigt som med sugen?
  • Linnis92
    SweetJune skrev 2016-12-09 08:03:16 följande:

    Stort tack så du kör nässug när det blir lite mer akut läge.. Kör du sprayen annars på dagen utan nässugen eller den tar du också när det blir mer jobbigt som med sugen?


    den kör jag ganska ofta, den är ingen fara att ösa på med.
  • Alvina

    Har du ingen Frida så pröva att lägga henne på magen efter du gett koksaltet. Då har snoret en chans att rinna ut genom näsan.

  • SweetJune

    Använde nässugen och fick ut snor..hällde i lite bröstmjölk efteråt som BVC hade rekommenderat. Hon låter lika täppt..blev lite nojjig för har läst detta på flera ställen nu på nätet:"Det händer att slemhinnan går sönder när man använder nässug. Dessutom kan slemhinnan retas så att den blir mer svullen. Mer snor kan bildas"..

  • Linnis92

    Jag ska inte svara för det, men jag har kört nässug i flera månader på min dotter och det har inte varit några problem. Blev rekommenderad från min BVC att använda den då dottern är mycket förkyld.

    Överlag tror jag mindre på att läsa på nätet och göra det som känns okej för en. Och är du orolig, ring och rådgör med 1177 om nässug :)

  • SweetJune
    Linnis92 skrev 2016-12-09 12:35:36 följande:

    Jag ska inte svara för det, men jag har kört nässug i flera månader på min dotter och det har inte varit några problem. Blev rekommenderad från min BVC att använda den då dottern är mycket förkyld.

    Överlag tror jag mindre på att läsa på nätet och göra det som känns okej för en. Och är du orolig, ring och rådgör med 1177 om nässug :)


    Tack Linnis
Svar på tråden Nästäppa 1 månads bebis - hjälp!