• Nealin

    Var är min ägglossning?

    Hej! Jag och min sambo har sen i somras frekvent försökt att bli gravida, efter att ha kört med säkra perioder i två år där vi sa att händer det så händer det. Vi hade dock ett tidigt mf för fyra år sedan, trots minipiller.

    I oktober iår började vi med ÄL-test eftersom ingen ännu velat flytta in. Men.. Jag får ingen LH stegring på stickorna. Börjar testa dag 8 till dag 18 i en cykel på 25dgr. Vi har egentligen ingen brådska men vi har en väldigt stor längtan.

    Vad säger ni? Kan jag ha min ÄL ändå trots att de inte blir någon stegring och trots att det inte skett ngn befruktning än. Borde de hänt något? Borde jag kolla med bm?

    Eller ska jag bara hålla ut?

    Snälla säg att jag inte är ensam om det här.

  • Svar på tråden Var är min ägglossning?
  • Anonym (Jddjdk)

    Vanligt att de flesta har 10 ägglossningar på ett år, så att du inte hade någon är inget konstigt. Fortsätt som vanligt ni. Skippa testen, så slipper du bli stressad. Sex varannan dag - eller oftare - så missar du inte ägglossningen.

    Värt att veta förresten är att du har 7-8%* chans att bli gravid per ägglossning, så att ingen har flyttat in än är också normalt.

    *därför läkarna säger att inom 10 månader så är 80% av de försökande paren gravida och har det inte hänt något på ett år kan man få utredning. :)

  • Pinglann

    Hej! Jag skulle råda dig att söka hjälp. Har det inte hänt något på 2 år så är chansen väldigt liten. Jag vet precis hur det är:(. Vi har försökt så länge innan jag sökte hjälp. Vi har ett barn gemensamt på 6 år. Jag fick stegring och alla möjliga ägglossningssymptom men ingen hände. Min äggblåsa blev inte störra än 10mm. Så då fick jag pergotime.

    Lycka till

  • Anonym (.)

    Testar du flera gånger per dag? Vissa har kort lh stegring på bara några timmar och testar man bara en gång per dag kan man missa stegringen! Du kan ju börja tempa också, så ser du om du har ägglossning eller ej.

  • Nealin

    Tack hörrni!

    Jag testar en gång per dag.

    Hör jag av mig till en bm eller till kvinnokliniken?

  • Nealin

    Tack hörrni!

    Jag testar en gång per dag.

    Hör jag av mig till en bm eller till kvinnokliniken?

  • Miickan

    Försökte att bli gravida i 10mån , & Jag fick inte ett enda utslag på äl-tester ! Inte ett
    enda ! Trodde såklart att jag inte har nån ägglossning , Här sitter jag gravid i v10 ! :)

  • Nealin
    Miickan skrev 2016-12-10 14:11:34 följande:

    Försökte att bli gravida i 10mån , & Jag fick inte ett enda utslag på äl-tester ! Inte ett

    enda ! Trodde såklart att jag inte har nån ägglossning , Här sitter jag gravid i v10 ! :)


    Åh vad kul! Grattis! ????

    De är väl bara att hålla ut då! Myste till det nu varannan dag när jag enligt kalendern haft beräknad ÄL. Får vänta till bim och se, annars får jag prata med en bmw ?
  • Miickan
    Nealin skrev 2016-12-10 15:33:11 följande:
    Åh vad kul! Grattis! ????

    De är väl bara att hålla ut då! Myste till det nu varannan dag när jag enligt kalendern haft beräknad ÄL. Får vänta till bim och se, annars får jag prata med en bmw ?
    Tack :)

    Ja men det är bra det :) Vi myste till det nästan varje dag i 2v å då tog det sig ! :)

    Lycka till :)
  • irisen20

    Har du inte blivit gravid på 2 år skulle jag komma upp Äl hos läkaren. Det krävs bara några blodprov och ultraljud av äggstockarna. Man kan kicka igång den med Pergotime. Jag hade normal Äl men fick Pergo av läkaren för att äggblåsorna skulle växa till sig. Blev gravid efter 4:e försöket Pergo.

  • Nealin

    Inget än.. Mensen var en hel v sen! Men fortfarande inte tillräckligt starka streck på ältesten, men bara under närmaste dagarna som de ens visar, övriga dagar är de inte ens ljusrosa streck. Dock säger tempen att jag borde haft äl. Blir det inget denna månad så ringer jag bm så får dom iaf ta blodprov!

  • Pinglann

    Jag har slutat med äl testerna! Det är redan jobbigt och uppstressamde. Nu går jag på känslan och räknar dagarna. NEALIN: går du på någon utredning?? Har du börjat med någon äggstimulerande preparat??

  • Nealin

    Nä, vi har ju bara aktivt försökt i lite drygt ett halvår så vi måste väl vänta ett tag till.. Men blodprov för att se om jag haft äl går ju att få!

    Som jag krev innan, NC sa att enl temp så borde jag haft äl förra v så vi får se. Tycker att jag inbillar mig symptom den här gången...

  • Millan644

    Får jag fråga vilka ägglossnings-stickor du använder? Kan säkert vara individuellt men för min del så funkade inte alls dem här billiga stickorna från typ testlagret. Fick inte utslag en enda gång. Började dock med clearblue för tre månader sen och fått tydligt utslag varje månad. Så kanske testa andra stickor?

  • Nealin

    Kör billigare stickor från graviditetskollen.se, så de kan nog mkt väl stämma att de kan skilja mkt.

    Får se om tant röd dyker upp om några dagar, då blir de till att kolla hos bm och ta lite hjälp från henne! Tack för era svar!

Svar på tråden Var är min ägglossning?