• Mrsfleury91

    Etiskt dilemma inom vården

    Hej! :) 

    Jag studerar på vård och omsorgsutbildningen (vuxenutbildningen) och har stött på ett litet problem. Vi ska i grupper ge varandra etiska dilemman som man sedan ska ge sin åsikt om och hur man ska lösa dilemmat på bästa sätt. Jag tänkte höra vad ni tycker om detta etiska dilemmat och hur ni skulle ha gjort? Jag har min egna åsikt men är ändå lite kluven så det skulle kännas bra att veta vad andra tycker om saken så jag inte är helt ute och cyklar.

    "Du jobbar inom äldreomsorgen och har hand om en kvinna som är dement och vägrar att använda blöja. Hon går därför runt med både urin och avföring i byxorna men känner inte av det själv. Hur ska jag som personal prata med denna kvinnan om detta utan att kränka henne?" 

    Vad tycker ni? Det är en sån svår situation...
  • Svar på tråden Etiskt dilemma inom vården
  • Mrsfleury91

    Jag tänkte mest höra andras åsikter om dilemmat, då jag inte direkt har några andra att diskutera detta med. Så jag vet inte om jag tänker rätt eller fel när det gäller mina egna åsikt och vill inte se dum ut inför de andra i klassen...

  • Träskvatten

    Jag förstår inte riktigt, blev du utan grupp?

    Saken med etik är att det inte finns något som är absolut rätt eller absolut fel. Du lär inte behöva vara rädd för att göra bort dig bara du vågar lägga fram din fråga och berätta hur du resonerar och varför.

    Jag diskuterar gärna men först efter att du gjort uppgiften i skolan.

  • Carambolan

    Posta dina egna tankar först så kan vi diskutera utifrån det :)

  • winta