• Mrsfleury91

    Etiskt dilemma inom vården

    Hej! :) 

    Jag studerar på vård och omsorgsutbildningen (vuxenutbildningen) och har stött på ett litet problem. Vi ska i grupper ge varandra etiska dilemman som man sedan ska ge sin åsikt om och hur man ska lösa dilemmat på bästa sätt. Jag tänkte höra vad ni tycker om detta etiska dilemmat och hur ni skulle ha gjort? Jag har min egna åsikt men är ändå lite kluven så det skulle kännas bra att veta vad andra tycker om saken så jag inte är helt ute och cyklar.

    "Du jobbar inom äldreomsorgen och har hand om en kvinna som är dement och vägrar att använda blöja. Hon går därför runt med både urin och avföring i byxorna men känner inte av det själv. Hur ska jag som personal prata med denna kvinnan om detta utan att kränka henne?" 

    Vad tycker ni? Det är en sån svår situation...
  • Svar på tråden Etiskt dilemma inom vården
  • Mrsfleury91

    Jag tänkte mest höra andras åsikter om dilemmat, då jag inte direkt har några andra att diskutera detta med. Så jag vet inte om jag tänker rätt eller fel när det gäller mina egna åsikt och vill inte se dum ut inför de andra i klassen...

  • Träskvatten

    Jag förstår inte riktigt, blev du utan grupp?

    Saken med etik är att det inte finns något som är absolut rätt eller absolut fel. Du lär inte behöva vara rädd för att göra bort dig bara du vågar lägga fram din fråga och berätta hur du resonerar och varför.

    Jag diskuterar gärna men först efter att du gjort uppgiften i skolan.

  • Carambolan

    Posta dina egna tankar först så kan vi diskutera utifrån det :)

  • winta
    Einar som är 91 år gammal bor på ett äldreboende och vägrar duscha. Han blir aggressiv och skriker när personalen försöker tvätta av honom. De övriga i äldreboendet blir rädda av hans utbrott. Imorgon kommer hans dotter på besök. Personalen vill inte att hon ska klaga på att de inte sköter om Einar och bestämmer sig därför att tvinga honom att duscha. Diskutera det etiska dilemmat och presentera i grupp inför klassen. Vad är rätt och vad är fel?
    Testa ?Solsagan? på en klasskamrat, utvärdera muntligt.
    Vad är demens? Gör ett grupparbete.
    Ei
  • winta
    Einar som är 91 år gammal bor på ett äldreboende och vägrar duscha. Han blir aggressiv och skriker när personalen försöker tvätta av honom. De övriga i äldreboendet blir rädda av hans utbrott. Imorgon kommer hans dotter på besök. Personalen vill inte att hon ska klaga på att de inte sköter om Einar och bestämmer sig därför att tvinga honom att duscha. Diskutera det etiska dilemmat och presentera i grupp inför klassen. Vad är rätt och vad är fel?
    Testa ?Solsagan? på en klasskamrat, utvärdera muntligt.
    Vad är demens? Gör ett grupparbete.
  • Walid87

    Etiska fall att diskutera

    Kvinna i 50 årsåldern som invandrade till Sverige från Iran, för 6 år sedan. Familjen

    består av maken och tre söner i 30 års ålder. Familjen har acklimatiserat sig bra i

    Sverige. Barnen har arbete, en av sönerna bor fortfarande hemma på grund av

    bostadsbrist. Familjen umgås ofta med sina landsmän men har även svenska

    vänner. Religionen och familjen är det centrala.

    För tre år sedan upptäcktes en redan spridd bröstcancer. Kvinnan har genomgått

    operationer samt cytostatika- och strålningsbehandling i palliativt syfte. Behandlingen

    har nu sedan en månad tillbaka avslutats och nu har hon smärtor, är trött och har en

    svårbehandlad oro. Familjen har vårdat henne hemma med hjälp av hemtjänst och

    hemsjukvård. Sedan ett par veckor tillbaka har ett palliativt team tagit över vården i

    hemmet.

    Teamet har haft svårigheter att bli ?insläppta? i hemmet och i familjen. Vid anslutning

    till det palliativa teamet genomfördes försök till information och brytpunktsamtal, vilket

    försvårades av maken och sönernas önskan att skydda modern från det svåra

    samtalet.

    Vilka svårigheter står vårdteamet inför?

    Vilka svårigheter står familjen inför?

    Rättigheter/skyldigheter

  • mormor 1965

    Vilken tråkig ton ni har här i tråden. Jag tycker det är smart att leta idéer på nötet och bolla med andra. Skulle det vara min branch så skulle jag berätta hur vi gör men jag jobbar på gruppboende och har inte riktigt de problemen.

  • mormor 1965

    Man ska väl stöda andra, speciellt de unga. Eller oavsett ålder. Tänk om det vore er dotter som studerar och skulle få ett sånt bemötande.

  • Träskvatten
    mormor 1965 skrev 2018-02-06 08:13:08 följande:
    Man ska väl stöda andra, speciellt de unga. Eller oavsett ålder. Tänk om det vore er dotter som studerar och skulle få ett sånt bemötande.
    Underbart att du försöker skuldbelägga... *förtydligar: starkt sarkastisk*

    Saken är den att du inte kan förvänta dig att andra ska fixa dina arbetsuppgifter. Så funkar det på arbeten och i skolan är det än viktigare.

    Att stödja och uppmuntra är en helt annan sak men det kräver att du bidrar med något själv först. Tror ni bägge, du och TS behöver tänka om och tänka rätt.
  • modsey

    Angående blöjan. Man "lurar" på patienten en blöja ända. Det är inte etiskt eller värdigt att pta henne kissa/bajsa på sig. Då hon är så dement ser och förstår hon inte det själv.

Svar på tråden Etiskt dilemma inom vården