• Anonym (splittrad)

    Han förskjuter föräldraskapet - igen

    Jag har känt mig så splittrad de senaste månaderna! Jag vet inte om jag ska lämna eller inte! Bolla lite med mig, snälla?! :(

    Jag har ett fint förhållande ihop med en man sedan 4 år. Vi är varandras bästa vänner och det pirrar fortfarande ibland i magen när jag tänker på honom. Jag har en dotter sedan ett tidigare förhållande och hon är idag 10 år. Jag och dotterns pappa har en god relation. Dottern och min sambo tycker verkligen om varandra. Han är en fantastisk bonuspappa.

    Jag är i dagsläget 27 år och min kille är 33. I år flyttade vi till hus på landet i hans hemtrakter, jag var inte riktigt för idéen egentligen, men iom att vi pratade om att bilda familj inom snar framtid så såg jag riktigt fram emot det!

    Jag har velat ha syskon till dottern de senaste 4 åren och de senaste två åren så har längtan varit så stor att det känts som ett stort hål i magen. Vi slutade skydda oss efter årsskiftet(januari 2016), men attityden "blir det så blir det!".

    Det blev det också i augusti i år. Jag kände glädje, men också en förväntan och oro. Jag hade ännu inte fått fast jobb, men var helt övertygad om att det skulle ordna sig med den biten. Sambon gjorde en 180 och ändrade helt åsikt :( Först var det stora problemet att jag inte hade ett fast jobb, men när jag väl fick det så blev problemet ett annat; han ville resa mer, han ville att vi skulle ha mer tid ihop bara vi och han vill renovera klart huset. Det kommer ta minst två år.

    Så för hans skull så genomgick jag en medicinsk abort i september och jag har mått fruktansvärt dåligt över det. Jag har gråtit nästan varje dag sedan dess och ångrar mig något fruktansvärt. Jag har berättat för honom hur jag mår över det och allt han svarar är "vi har inte bråttom. Vi kan vänta några år till. Man är ingen gammal mor efter 30 heller. Alla andra väntar. NN blev ju gravid nu och hon är 34!".

    Han kläckte tillslut ur sig att han vill vänta i cirka 5 år till! :( Min dotter kommer vara i tonåren och jag vill inte börja om då! Knappt att jag vill det nu ens. Jag vet stt jag fick barn tidigt, men nu när möjligheten dök upp och vi faktiskt har det mesta ordnat - då vill han inte längre fastän han sa att han ville det i början på året.

    Jag känner så fruktansvärt sårad av detta och hans anledningar till att vänta har nästan vänt mig till att jag inte vill ha barn ihop med honom ALLS :( Huset har blivit en dålig grej. Hans hund har blivit ett irritationsmoment. Min lediga tid ligger jag mest i soffan och tänker på detta. Han kanske inte ens vill ha barn utan bara skjuter på det för att få ha kvar mig..?

    Någon som varit i en liknande sits? Hur gjorde ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-14 19:12
    Jag vill bara klargöra att man självklart får ändra åsikt gällande om man vill bli pappa eller ej, men då vill jag att man ska vara öppen med det. Jag vill inte bli snuvad på mina familjedrömmar, lika mycket som han kanske inte vill bli pappa.
    En öppen, ärlig och respektfull diskussion helt enkelt.

  • Svar på tråden Han förskjuter föräldraskapet - igen
  • Anonym (Bsbsbs)

    Vill du ha barn men inte han, så får någon av er kompromissa eller så får ni separera. Kan du tänka dig ett liv utan fler barn?

  • Anonym (splittrad)
    Anonym (Bsbsbs) skrev 2016-12-14 19:10:15 följande:

    Vill du ha barn men inte han, så får någon av er kompromissa eller så får ni separera. Kan du tänka dig ett liv utan fler barn?


    Om jag ska leva ett liv utan fler barn så tänker jag inte leva det livet på landet i hans hemtrakter. Då skulle jag bara bli bitter. Jag skulle dra till storstan och satsa på ytterligare utbildning och en karriär.
  • Anonym (Bsbsbs)
    Anonym (splittrad) skrev 2016-12-14 19:16:11 följande:

    Om jag ska leva ett liv utan fler barn så tänker jag inte leva det livet på landet i hans hemtrakter. Då skulle jag bara bli bitter. Jag skulle dra till storstan och satsa på ytterligare utbildning och en karriär.


    Dåså. Kan du tänka dig att få barn som 33 åring? Jag håller med om att det inte är en ålder på en mamma, men jag har full förståelse för dig som inte vill börja om medans stor åldersskillnad.

    Du får kanske ställa ett ultimatum. Låter hemskt men ja, ge det två år, (eller mer eller mindre) annars drar du.
  • Anonym (Kille)

    Jag beklagar verkligen din sorg, det måste ha varit hemskt att abortera ett efterlängtat barn.

    I princip så ger han ju inga vettiga skäl till att skjuta på barn som jag ser det. Ni har hus, fast jobb. Renovera ett barnrum tar 2 månader. Resten av huset kan man väl renovera senare? Eller när barnen är små?

    Resa det går utmärkt att göra även med småbarn. Och tid med dig det har han ju ändå, det är ju inte så att ni blir särbo bara för att man får ett barn, tid är det enda vi får gratis varenda dag.

    Jag tror det är stor chans att han ändrar sig o inte vill ha barn om 5 år heller.

    För min del så ville min sambo gärna ha barn, men jag streta emot i många år. Jag ville ha hus, utbildning klar o ett fast jobb och det sa jag till henne. Jag var jättetydlig. När de kriterierna var uppfyllda så skaffade vi snabbt två barn, då ville vi bägge två. Jag var ärlig. Han verkar inte helt ärlig kan jag tycka.

    Jag tror att du får ge han en deadline, ställa ett hårt ultimatum faktiskt. Barn är visserligen inget man direkt kompromissa om, men han verkar slingra sig o är kanske inte helt ärlig med hans åsikter. Han förstår nog att du drar illa kvickt om han inte ger dig en glimma hopp om att kanske få ett barn senare. Ultimatum är inte direkt bra för förhållandet, men jag tror inte du blir lycklig av att leva på hoppet om barn. Risken är väl att han hela tiden förhalar det.

    Har sett kvinnor som gjort det och de blir ganska deprimerande när chansen till barn till slut är över, när hoppet falnat. Barn är en så stor del av livet, att leva ofrivilligt utan barn (eller som i ditt fall med 1barn) känns nästan som en tragedi. För mig skulle det kännas så i alla fall. Likaså väl är det en tragedi om man skaffar barn fastän man egentligen inte vill. Ni kanske inte passar ihop fullt ut helt enkelt.

  • Anonym (splittrad)
    Anonym (Bsbsbs) skrev 2016-12-14 19:19:59 följande:

    Dåså. Kan du tänka dig att få barn som 33 åring? Jag håller med om att det inte är en ålder på en mamma, men jag har full förståelse för dig som inte vill börja om medans stor åldersskillnad.

    Du får kanske ställa ett ultimatum. Låter hemskt men ja, ge det två år, (eller mer eller mindre) annars drar du.


    Har tänkt på det och svaret är nej. Min dotter har då nästan uppnått vuxen ålder och att då börja om med småbarnsåren är inte förhandlingsbart för min del. Då blir det inget. Jag är med på att andra väljer att få barn senare i livet, men jag vill inte bara för att "alla andra gör det"..
  • Anonym (Bsbsbs)
    Anonym (splittrad) skrev 2016-12-14 20:42:35 följande:

    Har tänkt på det och svaret är nej. Min dotter har då nästan uppnått vuxen ålder och att då börja om med småbarnsåren är inte förhandlingsbart för min del. Då blir det inget. Jag är med på att andra väljer att få barn senare i livet, men jag vill inte bara för att "alla andra gör det"..


    Då får du kanske ta snacket med sambon... kompromiss på något år eller gå isär.
  • Anonym (splittrad)
    Anonym (Kille) skrev 2016-12-14 20:03:25 följande:

    Jag beklagar verkligen din sorg, det måste ha varit hemskt att abortera ett efterlängtat barn.

    I princip så ger han ju inga vettiga skäl till att skjuta på barn som jag ser det. Ni har hus, fast jobb. Renovera ett barnrum tar 2 månader. Resten av huset kan man väl renovera senare? Eller när barnen är små?

    Resa det går utmärkt att göra även med småbarn. Och tid med dig det har han ju ändå, det är ju inte så att ni blir särbo bara för att man får ett barn, tid är det enda vi får gratis varenda dag.

    Jag tror det är stor chans att han ändrar sig o inte vill ha barn om 5 år heller.

    För min del så ville min sambo gärna ha barn, men jag streta emot i många år. Jag ville ha hus, utbildning klar o ett fast jobb och det sa jag till henne. Jag var jättetydlig. När de kriterierna var uppfyllda så skaffade vi snabbt två barn, då ville vi bägge två. Jag var ärlig. Han verkar inte helt ärlig kan jag tycka.

    Jag tror att du får ge han en deadline, ställa ett hårt ultimatum faktiskt. Barn är visserligen inget man direkt kompromissa om, men han verkar slingra sig o är kanske inte helt ärlig med hans åsikter. Han förstår nog att du drar illa kvickt om han inte ger dig en glimma hopp om att kanske få ett barn senare. Ultimatum är inte direkt bra för förhållandet, men jag tror inte du blir lycklig av att leva på hoppet om barn. Risken är väl att han hela tiden förhalar det.

    Har sett kvinnor som gjort det och de blir ganska deprimerande när chansen till barn till slut är över, när hoppet falnat. Barn är en så stor del av livet, att leva ofrivilligt utan barn (eller som i ditt fall med 1barn) känns nästan som en tragedi. För mig skulle det kännas så i alla fall. Likaså väl är det en tragedi om man skaffar barn fastän man egentligen inte vill. Ni kanske inte passar ihop fullt ut helt enkelt.


    Risken är stor och jag vill absolut inte tvinga in honom i något eller ens att han ska "kompromissa" i den frågan, för den är så stor. Och ska jag inte få fler barn så ser jag ingen mening med att stanna kvar här ute på landet heller. Då får jag sätta mig själv före
Svar på tråden Han förskjuter föräldraskapet - igen