• Äldre 14 Dec 23:43
    3442 visningar
    7 svar
    7
    3442

    Såå hemskt illamående!

    Hej!

    Jag behöver verkligen få höra att så jag mår är normalt! Jag gick in i v10 (9+0) idag.

    Jag har varit hemma i två veckor, är sjukskriven t.om. 13/1. Jag har ingen energi till att vara på benen under en längre stund och på kvällarna mår jag så illa i magen, oavsett hur jag ligger!

    Har fått lergigan comp utskrivet men får bara ta två tabletter om dygnet enligt burken men jag måste ta fler, jag har en hemsk fobi mot att kräkas.

    Säg att det finns fler där ute som mår likadant och att någon har tips på hur man kan lindra det hela?

  • Svar på tråden Såå hemskt illamående!
  • Äldre 14 Dec 23:49
    #1

    Gick in i vecka 10 idag och mår likadant, spyr mycket och är helt slut, orkar ingenting. Är också sjukskriven, det enda som hjäper mig lite är att äta regelbundet och sova mycket..

    Hemskt att må såhär :(

  • Äldre 15 Dec 12:52
    #2
    Tokgurkan skrev 2016-12-14 23:49:30 följande:

    Gick in i vecka 10 idag och mår likadant, spyr mycket och är helt slut, orkar ingenting. Är också sjukskriven, det enda som hjäper mig lite är att äta regelbundet och sova mycket..

    Hemskt att må såhär :(


    Ja jag försöker äta regelbundet men känner mig så apatisk och får så dåligt samvete att min man får dra allt lass hemma men jag orkar verkligen inte

    Efter jag tagit tabletten så mår jag rejält illa i 1-2 timmar... ska det vara så?
  • Äldre 15 Dec 13:06
    #3
    Vårivfresa skrev 2016-12-15 12:52:11 följande:

    Ja jag försöker äta regelbundet men känner mig så apatisk och får så dåligt samvete att min man får dra allt lass hemma men jag orkar verkligen inte

    Efter jag tagit tabletten så mår jag rejält illa i 1-2 timmar... ska det vara så?


    Det är precis samma här, får skuldkänslor för att han gör allt ensam. Samtidigt måste man försöka släppa skuldkänslorna, vi skapar ju våra barn och därför mår såhär.

    Jag fick Lergigan Comp men tålde faktiskt inte dom, jag är känslig för koffeinet och efedrinet i dom så det funkade inte, har nu fått vanliga Lergigan utskrivet utan koffein och efedrin i, ska prova det..

    Just det, testa dricka Resorb regelbundet, upplever att jag blir litelite piggare eftersom man hjälper kroppen att återställa vätskebalansen.

    Har du varit på MVC än?
  • Äldre 7 Feb 21:34
    #4

    Mitt blev bättre v11. Innan funkade typ bara fruktsmoothies, inga hastiga rörelser, inga lukter, inte åsynen av frysen (hulkade bara jag tittade på skiten), inga linser i ögonen och absolut inget stekt.

  • Äldre 7 Feb 21:45
    #5

    Jag mådde också så illa och kräktes och kräktes. Blev ordinerad Lergigan Comp och jag fick ta upp till 4 tabletter per dag.

  • Äldre 7 Feb 21:46
    #6

    Är i samma sits... Har kräkfobi och mår sjukt illa dygnet runt. Kräks ett par ggr i veckan men det konstanta illamåendet och kväljningarna är värst. Är i v. 23 nu och har varit sjukskriven sedan v. 13... Hoppas ditt går över snart!

  • avc
    Äldre 9 Feb 11:53
    #7

    Det finns mycket hjälp att få, hör av dig till din läkare igen. Den här gången mådde jag väldigt illa v 5-17 och illamåendet blev sedan mycket bättre men har ännu inte helt gått över (v 32).

    Jag fick lerg comp utskrivet och ordinerad 1-2 tabletter vid behov, max 10 per dygn. Så du kan ta fler än 2 per dygn! Prata med din läkare som sagt. Lerg comp funkade helt ok några veckor för mig, jag tog som mest två tabletter med två timmars mellanrum under dagen, tot 8 tabletter/dag. Men sen blev mitt illamående värre och då fick jag primperan utskrivet. Funkade jättebra, men hade obehagligare bieffekter än lerg comp, jag blev extremt yr/illamående när de slutade verka. Fick då höra att det även finns andra tabletter, men vid det laget började jag som sagt må bättre och kunde gå tillbaka till bara lerg comp igen.

    Min läkare sa också att illamående brukar gå över i v 12, om inte så i v 16 och om inte då så kanske i v 20-22 och i värsta fall resten av graviditeten. För mig kändes det bra att få sådana tider att hoppas på... och det stämde ju med v 16 för min den, ungefär i alla fall....

    Kämpa på! Håll ut! Men lid inte i onödan när det ju finns hjälp att få!!

Svar på tråden Såå hemskt illamående!