• Anonym (M88)

    Herpes i underlivet

    Nu behöver jag all info och hjälp jag kan få.

    Såhär är det.

    Jag har mega ont när jag kissar. Har även ett litet sår som gör så fruktansvärt ont. De är ca 3mm i omkrets. Det känns som knivar som hugger när jag kissar.

    Jag har varit hos dr och gyn. Dom sa herpes.

    Tydligen finns nån medicin för att underlätta men den ska tas senast 48 timmar efter utbrottet. Och de va för sent för mig. Nu skulle jag bara vänta ut det typ.

    Känner mig helt förstörd pga detta. Känns som att jag är dömd. Och sex framöver kommer bara vara rädsla.

    Har endast ett litet sår. Hade önskat att de inte va herpes. Att herpes borde vara värre.

    Hur länge brukar ett utbrott hålla på?

    Vad gör ni när ni har det?

    Smittar det jättemycket?

    Hur berättar ni de för den ni ska ha sex med?

    Berättar ni?

    Om man inte haft de på några år, ska man ens säga nåt då?

    Jag har kanske haft de i år redan utan att veta om det?

    Har så många frågor...

    Hur känner man att de kommer igen?

    Berätta om era erfarenheter, vad ni gjort, hur ni lever med det och allt.

    Och hur är era återkommande fall och hur ofta kommer dom?

    Är man helt körd från ett normalt och avslappnat sexliv?

    Tacksam för svar.

    Mvh.

  • Svar på tråden Herpes i underlivet
  • Anonym (Nejdå)
    Anonym (God Jul) skrev 2016-12-27 08:52:49 följande:

    Saknar svar från killar. Det är ju vi som orsakar problemen. Hur får Ni Era herpesutbrott på penisen. Någon måste väl ha haft det eftersom tjejerna här i tråden drabbats. Kan ni tjejer som debatterat här berätta hur Er partner får sina herpesutbrott ?


    Nja, att ni orsakar problemet tror jag inte stämmer..

    Min sambo känner en kliande elr stickande/svidande smärta först innan blåsor kommer. Han får oftast vid roten. Oftast stress som utlöser det. Ibland tror vi att en kukring kan ha skavt och sen orsakat blåsor.
  • Anonym (Nejdå)

    Men vänta va?! Jag har fått lära mig att herpes kan smitta även utan utbrott. Däremot inte lika lätt.

  • Anonym (Herpes typ 2)

    Men är inte Kollodialt silver farligt? Jag har ätit valaciklovir i 2 dagar nu och nu känns det bra där nere. Jag hade röda plana märken på insidan av ena högra blygdläppen och det sved lite när jag kissade. Sprang och tittade med spegel i princip hela tiden och undvek sex etc. Ska jag äta valaciklovir 5 dagar eller kan man göra det 3 dagar?

    Är inte alls glad i att äta läkemedel egentligen, men livrädd att vakna upp med svullnad där nere och få omt och så.

    Gå in på Genocea Sida så kan ni läsa om det lovande vaccinet GEN003. Det skulle vara en fröjd om ett vaccin kommer för de som är drabbade. Är

    Beredd att åka till USA att vaccinera mig om det skulle dröja ännu längre tills ett effektivt vaccin kommer här. GEN003 heter det som sagt. Vill bara tipsa.

    Äter ni i- lysinkapslar? Jag äter Solgars i- lysin 1000 mg / dag, finns på Lifebutik.

    Kram alla

  • Anonym (Panik)

    Hej! Just nu har hagmarker första skov, får inte tag på vårdkontakt, legat med feber i två dagar och allt känns så hopplöst... och förlåt men helvete vad dehär blåsorna gör ont? Asså det är helt sjukt... önskar jag hade fått skov utan att veta, det är kanske 15 blåsor... asså snälla säg att det finns nått som kan hjälpa?

    Mvh Så jäkla ledsen

  • Anonym (Herpes typ 2)

    Hej!

    Se till att ha underlivet rent och lufta. Sov utan trosor, tvätta med intimtvål/ olja. Se till att få valaciklovir utskrivet av läkare som du Ian ta vid känningar/ eller när det syns om det kommer igen. Försök ej stressa, skippa skräpmat, choklad och nötter då de innehåller aminosyran arginin som kan trigga herpesviruset.

    Haft herpes typ 2 sedan 4 år tillbaka, inte alls kul!

  • Anonym (Herpes typ 2)

    Ja, men det har blivit bättre. Men det är jobbigt att alltid oroa sig för eventuella utbrott. Önskar det kom ett botemedel. Detta åter har jag klarat mig hyfsat bra, 2 utbrott som läkt fort.

  • Anonym (Tjej)

    Jag fick mina första utslag för 5-6 år sen. De senaste 2 åren har får jag utbrott vid ägglossning och mens. Med andra ord är jag aldrig! fri. Mensvärk byter av herpes som byter av ägglossningavärkar som byter av herpes. Vet nästan exakt innan jag ska få det så jag börjar med valaciklovir redan innan jag känner något. Vi drar det från att bryta ut ordentligt. Frågan är, är det just det som gör att det inte blir mer och mer sporadiska utbrott? Att dom aldrig riktigt får bryta ut..?

  • Anonym (Herpes typ 2)

    Hej!

    Det låter oerhört jobbigt att ha det så. Är det herpes typ 2 som du har? Kanske blir bättre om du testar att äran p-piller?Kombinerade P- piller tar ju bort ägglossningen och borde lugna ner sig då tänker jag. Ta upp detta med gynekolog/ barnmorska. Jag äter p piller och inte haft utbrott på 3 månader vilket är skönt, men rött vart det är kommer det :(

  • Anonym (Herpes typ 2-nybliven singel)

    Hej!

    Jag ser att tråden har några år på nacken men testar att skriva ändå :)

    Jag har herpes typ2 i underlivet, alltså den som brukar kallas "munherpes". Jag blev smittad av mitt ex som inte visste att han hade det för ca 4 år sen. Vi gjorde slut för ca 1 år sen och jag är nu livrädd hur jag ska ta upp detta med en eventuell ny partner? Känns som att det är en stor okunskap kring detta och att folk kommer fly en som pesten Gråter

    Medan jag var ihop med mitt ex hade jag ungefär ett utbrott per år, men efter uppbrottet har jag haft det 3 gånger redan, jag antar att det triggats pga ångest och stress. Jag mår jättedåligt över detta och känns som att jag aldrig kommer kunna träffa någon ny. Skoven är inte så jobbiga, var värst i början, men jag vet inte hur jag ska förmedla detta till någon innan den kommer avsky mig som inte sa något på en gång.

    Hoppas ni har något peppande att säga :(

    Kram

  • Anonym (Herpes typ 2-nybliven singel)
    Anonym (MissD) skrev 2016-12-17 11:03:34 följande:

    Blev smittad av herpes i våras och har haft stora problem med många skov och varierande symptom, ej bara blåsor. Tyvärr är kunskapen om herpes dålig och min uppfattning är att läkare och andra inom vården inte tar herpes på allvar...

    Oregano olja är det som hjälp mig bäst. Enligt amerikanska sidor kan det bota herpes för gott... vet inte om jag tror på det... men så länge jag kan leva ett normalt liv utan symtom så är jag nöjd. Och nu känns det som jag äntligen är påväg dit.


    Hur tar du oreganooljan och hur ofta? Smörjer du dig eller tar man det oralt?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Herpes typ 2-nybliven singel) skrev 2020-09-05 11:22:58 följande:

    Hej!

    Jag ser att tråden har några år på nacken men testar att skriva ändå :)

    Jag har herpes typ2 i underlivet, alltså den som brukar kallas "munherpes". Jag blev smittad av mitt ex som inte visste att han hade det för ca 4 år sen. Vi gjorde slut för ca 1 år sen och jag är nu livrädd hur jag ska ta upp detta med en eventuell ny partner? Känns som att det är en stor okunskap kring detta och att folk kommer fly en som pesten

    Medan jag var ihop med mitt ex hade jag ungefär ett utbrott per år, men efter uppbrottet har jag haft det 3 gånger redan, jag antar att det triggats pga ångest och stress. Jag mår jättedåligt över detta och känns som att jag aldrig kommer kunna träffa någon ny. Skoven är inte så jobbiga, var värst i början, men jag vet inte hur jag ska förmedla detta till någon innan den kommer avsky mig som inte sa något på en gång.

    Hoppas ni har något peppande att säga :(

    Kram


    Munherpes är typ 1, så är du säker på att det är munherpes du har? Jag har haft typ 1 i cirka 5 år, det går längre och längre mellan skoven och man är inte särskilt smittsam när man inte har utslag så du behöver inte oroa dig så mycket. Över 75% av alla har herpes och har man det i munnen är det liten risk att bli smittad i underlivet så sannolikt är risken liten att smitta en ny partner om du undviker sex när du har skov. Det är inte kul men det blir bättre för de allra flesta med tiden. Du kan också ta förebyggande medicin för att minska risken för asymptomatisk smitta men det vore nog överdrivet i ditt fall. Lycka till!
  • Anonym (Herpes)

    Levde 14 år med en kvinna som hade herpes i underlivet. Vet att stress o andra bekymmer löste ut skov på henne. Hon vädrade så ofta som de gick sov naken o hade i princip aldrig trosor när hon gick hemma.

    Hon va sjukt noga med att inte ha sex om så hon hade minsta misstanke.

    Jag smittades aldrig så att ha ett fungerande 6liv e inga som helst bekymmer.

  • Anonym (Herpes typ 2)

    Jag har precis börjat ett nytt jobb ( är tjänstledig från mitt tidigare) men känner att stämningen mellan mina kollegor är inte trevlig och de håller mig utanför. Känner en oro och stress inför vad jag skall göra, och dessutom rädd att herpes ska blossa upp. Går inte en dag utan att jag är tacksam för att det inte blommat ut, men kollar med spegel varje dag vilket låter helt sjukt, jag vet. Det är psykiskt tärande. Om det ändå fanns ett botemedel mot denna åkomma som gör så förbaskat ont

Svar på tråden Herpes i underlivet