• skatten12

    alkoholen / amning / tid

    Hejsan, vet de sägs de är okey att dricka alkohol vid amning. Men en fråg, om ja dricker vin, men inte ammar på ca 8-12 från de ja börja dricka . Så dricker ja 2-3 glas under lång tid ( blir inge onykter på det )

    Då riskerar ja väl inte att föra över ?? För visst försvinner alkoholen ut mjölken ?? Man behöver inte pumpa ut...

  • Svar på tråden alkoholen / amning / tid
  • Lena

    Du riskerar inte att föra över något oavsett då mjölken får samma alkoholmängd som blodet

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Alkohol försvinner inte ur mjölken.

    Däremot så håller mjölken ungefär samma alkoholnivå som moderns blodalkoholnivå. Så om moderns blodalkoholnivå är 0,8 promille vid amning får barnet i sig ungefär 0,8 promille.

    Så nej, det är ingen större fara. Med reservation för att en del barn reagerar på alkoholen precis som en del barn reagerar på lök eller jordgubbar.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Carambolan

    Problemet är inte att alkohol går över i mjölken utan att det kan vara farligt att hantera och sova bredvid en bebis när man är full. Gör du inte det så är det bara att dricka på.

  • fjanten

    Alltså, mängden barnet får i sig är av samma halt som halten i ditt blod. Så även om du skulle dricka dig stupfull så skulle liksom inte ens en hamster bli påverkad av din bröstmjölk... (Sedan att det inte är lämpligt att ha hand om en bebis när man är stupfull är förstås en annan historia)

  • Jill 79

    Så nej du behöver verkligen inte pumpa ut. Helt onödigt. Ta dina glas vin i lugn och ro, med gott samvete.

  • skatten12

    Så då kan man dricka på
    Helgen till maten utan problem att skada sitt barn !? ( ja förutom
    Samspbninh osv .... ) :)

    Ammar inte nattetid oftast

  • Jill 79
    skatten12 skrev 2016-12-17 18:40:35 följande:

    Så då kan man dricka på

    Helgen till maten utan problem att skada sitt barn !? ( ja förutom

    Samspbninh osv .... ) :)

    Ammar inte nattetid oftast


    Precis. Förutom samsovningen som jag tror du försökte skriva. Även om man inte blir onykter på två glas vin så kan det i alla fall få mig att sova lite djupare när man redan är lite minus på aömnen:)
  • Fennyxx
    skatten12 skrev 2016-12-17 18:40:35 följande:

    Så då kan man dricka på

    Helgen till maten utan problem att skada sitt barn !? ( ja förutom

    Samspbninh osv .... ) :)

    Ammar inte nattetid oftast


    Jo, någon förälder bör ju vara nykter, men vad gäller amning är det inte det som är problemet.
  • skatten12

    En av oss är alltid nykter och skulle aldrig bli onyktra så det skulle skada några av våra barn. Barnen är allt för oss.

    Bara en oro jag haft om de skulle va skadligt . Men skönt! Då kan jag om jag känner för det.

    Tack så mycket !

Svar på tråden alkoholen / amning / tid