• thimpa­n08
    Äldre 19 Dec 14:28
    1519 visningar
    3 svar
    3
    1519

    ångest inför förlossning..

    Jag är idag gravid i v.33 och har sån ångest inför förlossningen. Har haft det hela tiden under denna graviditet, men den har blivit så mycket starkare nu på slutet! Det är mitt fjärde barn, och jag tror jag har ångest för att mina förlossningar varit så himla jobbiga, iaf 2 av 3. Denna vet ja ju inte än. Med första tog förlossningen 42 timmar, pga av värksvaghet och stort barn. Tredje tog 48 timmar, samma där. Vattnet gick, inget hände, förlossningspersonalen gjorde inget förrän 2 dygn efter vattnet gått. Jag blev hemskickad och sa att jag skulle höra av mig när värkarna kom igång.. inget hände. De kom aldrig några värkar, några små vanliga sammandragningar bara och de va så oerhört jobbigt att inte bli lyssnad på. Jag förklarade för dom att min första förlossning va likadan, och jag vill inte uppleva det en gång till. Men nonchalant svarade dom bara att vi gör ingenting förrän ett visst antal timmar gått. Vattnet gick på torsdagen, på lördagen ringde jag in och sa att nu måste ni göra nått. Vi fick komma in och efter mycket om och men fick jag värkstimulerande, efter 6 timmar med det så började de hända grejer! Men samma som första och andra, så va bebis stor och de va fruktansvärt jobbigt att krysta ut en bebis på 5350g! Och risken är stor att denna bebis oxå är stor, han ligger över normala kurvan, 18% sist vi gjorde TUL för 2 veckor sen. Alltså, jag vill vill vill INTE!
    Kan jag få planerat KS tror ni? Ska till Bm imorgon och ta upp det med henne då, igen.. men ja tänkte om någon av er har fått det?

  • Svar på tråden ångest inför förlossning..
  • Äldre 19 Dec 16:11
    #1

    Prata med din bm. Om du göder så stora barn och har jobbigare förlossningar kanske ett KS skulle vara bättre för dig.
    Men det kan ju bara du och en läkare avgöra. Vet inte riktigt hur det funkar men ha upp det med din bm så fort du kan!

  • Äldre 19 Dec 16:42
    #2

    Jag trodde man gjorde kejsarsnitt om barnet är SÅ stort! Jag tycker det låter som befogat med planerat snitt utifrån dina erfarenheter. Ta upp det med bm.

  • thimpa­n08
    Äldre 19 Dec 17:53
    #3
    Mandelkanel skrev 2016-12-19 16:42:06 följande:

    Jag trodde man gjorde kejsarsnitt om barnet är SÅ stort! Jag tycker det låter som befogat med planerat snitt utifrån dina erfarenheter. Ta upp det med bm.


    Ja de trodde jag med! Jag fick till och med gå över BF. Fast jag berättade att min första förlossning va jobbig. Och att han då fick tas ut med sugklocka för att min livmoder slutade samarbeta helt då! Men ikke. Och En vecka innan tredje kom så va vi på TUL och vikten uppskattades till 4700g. Ändå lät dom mig gå över och så! Men ja ska absolut ta upp de med min Bm imorgon, igen!
Svar på tråden ångest inför förlossning..