• Anonym (Mobiltrött)

    Mobilen tar över allt

    Jag lever i ett förhållande sen ca 10 år tillbaka med tre barn och är egentligen lycklig i mitt förhållande. Problemet är att sambons mobil har tagit över fullständigt. Vad än som ska ske så måste telefonen vara med konstant, så om vi bakar, lagar mat, ser på film, ute och kör bil tillsammans, äter frukost, städar, ja allt! Då är hon insjunken i mobilen och går knappt att få kontakt med. Vi har knappt sex längre utan det är telefonen och vad som sker däri som är viktigare. Jag har påpekat det flertalet gånger men det hjälper tyvärr inte. Jag tycker det är sorgligt och känner mig utanför. Risken är att jag tröttnar och det är det sista jag önskar. Någon som är i ungefär samma situation och har några bra tips eller erfarenheter?

  • Svar på tråden Mobilen tar över allt
  • Anonym (Blipp-blopp)

    Kan själv fastna lite väl mycket i mobilen, och min man också. Vi tar skärmfria dagar ibland, bara för att påminna oss om hur mkt vi grejar och bryta vanan - kanske något för din man om han själv inser problemet? Lycka till! (detta är skrivet från mobilen...)

  • Anonym (Mobiltrött)

    Ja, jag känner mig utanför och inte alls lika intressant som innehållet i luren.

  • MR Z

    Gott att man inte är ensam!

    Har samma problem. Mobilen och även hennes dator är prio ett. Känner mig som tredje hjulet....

    Vaknade i dag samtidigt, hon tar upp mobilen det första hon gör. Jag "kramar" henne och får be om en morgon puss......jag somnade före henne.....hon satt med mobilen....

    Hon klagade i veckan att jag gav mer uppmärksamhet och närhet till hunden (min hund)......undra varför......

    Kommet att ta ett ordentligt snack efter nyår om detta......om det inte ändras kommer det att ta slut mellan oss. Bott till sammans i ca 6 månader........bostaden är min så hon får leta ny.

  • Die grose jugend

    Likadant här, mobilen ligger i handen så fort ögonen öppnats på morgonen och strax innan dom slocknar på kvällen. Inte undra på att man kan tröttna. 

  • Anonym (Samma här)

    Samma här, min man har mobilen även på badet och på toan, han är okontaktbar. En tips är att helt enkelt skita i det och leta efter en normal man, icke beroende.

  • carpediem86
    Anonym (Blipp-blopp) skrev 2016-12-22 08:17:48 följande:

    Kan själv fastna lite väl mycket i mobilen, och min man också. Vi tar skärmfria dagar ibland, bara för att påminna oss om hur mkt vi grejar och bryta vanan - kanske något för din man om han själv inser problemet? Lycka till! (detta är skrivet från mobilen...)


    Bra idé! 


    Följer tråden då jag känner igen mig i detta. Nu är det inte lika allvarligt för oss som för trådskaparen och jag har inte sagt något än. Men jag tycker att hon använder mobilen för mycket. Än så länge är det inget stort problem, men på gränsen. 

  • Anonym (Anonym1)

    Hej!

    Jag hade själv ett sådant problem med mitt ex också levde för sin mobil. Den tog bort mys i soffan och samliv och liknande saker.

    Vi skiljde oss, inte enbart pga detta utan massa andra saker, men det var en del av det. Innan vi skiljde oss så gick vi i parterapi - psykologen gav ett väldigt konkret råd som vi skulle ha tänkt på som du får här nu:

    - Sätt ner foten ordentligt och framförallt tidigt, innan det blir ett jättestort problem! Kväv problem i sin linda genom att visa att du menar att detta är viktigt - se till att det blir en konsekvens av hans handlande mot dig. Dräm till med storsläggan direkt och se inte till att sopa det under mattan om det är ett stort problem för dig. Exempel på formulering: "När du ägnar mer uppmärksamhet till din mobil än mig så känner jag mig inte älskad, som att du avvisar mig. Det gör att jag älskar dig mindre och om inte vi löser detta så kommer jag inte vilja fortsätta leva med dig"

    Man kan inte göra så bara för att någon har glömt damsuga en dag, men om det är områden som är viktiga för dig och er relation så är det lika br att vara tydligt direkt!

    Lycka till!

  • Noeds

    Ja min Fru gör likadant, kollar mobilen innan hon somnar, spenderar timmar framför Facebook/Instagram på vardagskvällarna.

    Jag kan tillägga att vi har flyttat till hus sen några månader och inte installerat TV ännu... ( jag har lågt intresse för TV och hon har medelnivå intresse för TV).

    En fundering, är mysa i soffan samma sak med TVn påslagen som att den är avslagen?

Svar på tråden Mobilen tar över allt