• Anonym (Flickmamma)

    Vad tycker ni om dessa namn? Vilket gillar ni bäst?

    Väntar en liten flicka i februari och kan inte sluta tänka på namn! Dessa är mina favoriter just nu, vilka gillar ni och vad tycker ni om de andra? Jag vet att de är ganska annorlunda varandra.. suck jag kan aldrig bestämma mig.

    Rösta på det ni gillar bäst :) (Jag vet att Sibylla är lite "taget" av matstället, men kan inte hjälpa att jag älskar namnet)

    (Vill vara anonym pga folk jag känner)

    Tack!!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn? Vilket gillar ni bäst?
  • Anonym (Flickmamma)

    TACK för alla röster hittills jag vet att namnen är väldigt annorlunda och förväntar mig inte att alla ska gilla alla namn :) 

  • Aniiee

    Tycker bäst om  Rebecca. Åsa kommer tvåa för mig. 

    Marian och Aurora känns väldigt "bara för att det är coolt med "amerikanska" namn", Kerstin och Sonja är, för mig, fortfarande för nära den förra generationen som fick såna namn och behöver en eller två generationenr till. Sibylla funkar, om man är lite grekisk-mytologi-nördig.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • AnnaStjärnhök
    Aniiee skrev 2016-12-24 00:44:03 följande:

    Tycker bäst om  Rebecca. Åsa kommer tvåa för mig. 

    Marian och Aurora känns väldigt "bara för att det är coolt med "amerikanska" namn", Kerstin och Sonja är, för mig, fortfarande för nära den förra generationen som fick såna namn och behöver en eller två generationenr till. Sibylla funkar, om man är lite grekisk-mytologi-nördig.


    Fast Aurora är absolut inte något nytt, importerat amerikanskt namn. Aurora är ett klassiskt namn, och tänk bara på vår egen Aurora Königsmarck som levde på 16-1700-talet!
  • Frontline
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-24 00:49:11 följande:
    Fast Aurora är absolut inte något nytt, importerat amerikanskt namn. Aurora är ett klassiskt namn, och tänk bara på vår egen Aurora Königsmarck som levde på 16-1700-talet!
    Aurora är ett vin som jag och många andra söp sig full på förr i tiden..
    Får än idag rysningar då jag hör namnet...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Namn)

    Rebecca röstade jag på. Marian och Aurora går an, men resten är helt bedrövliga. Särskilt Kerstin.

  • AnnaStjärnhök

    Av dessa väljer jag faktiskt Sibylla, trots att det är så ovanligt. Det hade varit omöjligt för 20-30 år sedan när det fanns en korvmoj som hette Sibylla i varenda gathörn, men så är det ju faktiskt inte längre. Tror inte att dagens barn och tonåringar associerar till korv alls. Sibylla är ett klassiskt namn, vackert och mystiskt, och har även kunglig glans efter vår kungs mamma - som aldrig var särskilt populär, men som aldrig heller gjorde bort sig, och som var allmänt respekterad för sin korrekta, svala framtoning. 

    Aurora är mycket liknande Sibylla, det är också ett vackert, feminint och stiligt namn från de klassiska kulturerna. Dock lite svåruttalat.

    Marian är för könsambivalent, det går inte alls.

    Rebecca är egentligen ett stiligt namn, men jag kan inte låta bli att tänka på betydelsen: "fet kviga"... Dessutom väldigt judiskt. Rebecca får nog många i de äldre generationerna att tänka på romanen och Hitchcockfilmen med samma namn. Det är en ambivalent association, för den Rebecca var å ena sidan mycket vacker, stilig, självsäker, duktig på en mängd saker. Men hon var också sinnessjuk och elak...

    Kerstin - fult och bonnigt

    Sonja - för mig ett tant/käringnamn på 1940-talister. Dessutom är det väldigt smeknamnsbetonat och osvenskt fortfarande, det är ju ett ryskt smeknamn (på Sophia). Detta gillar jag sämst av dina förslag.

    Åsa - är fornnordiskt, vilket är positivt, och varken konstigt eller för vanligt just nu. MEN jag tycker att det låter förfärligt fult rent ljudmässigt - som de flesta namn med å-ljud i sig

  • Aniiee
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-24 00:49:11 följande:
    Fast Aurora är absolut inte något nytt, importerat amerikanskt namn. Aurora är ett klassiskt namn, och tänk bara på vår egen Aurora Königsmarck som levde på 16-1700-talet!
    Jag vet, det var därför jag satte amerikanska inom citationstecken.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Flickmamma)

    Tack för alla svar! Det är så kul att höra vad andra tycker :)

  • Anonym (H)

    Aurora fick min röst. Vackert och prinsessigt. Marian är fint också. Rebecca är helt ok men tänker på någon i min ålder (jag är åttiotalist). Inte så förtjust i övriga.

Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn? Vilket gillar ni bäst?