• Verksamhetschefen

    Ger Energimyndigheten viten redan?

    Jag läste att man kan få böter eller vite för miljöfarliga elprodukter!?
    För några år sedan så hörde jag att man började fasa ut gammal farlig belysning som kunde skada människor, miljön och djuren. Ett beslut från Europeiska unionen. Nu hörde jag senast att Energimyndigheten ger böter eller vite eller vad det kallas för de som fortfarande har de energislösande produkterna. De menar i första hand element, elprodukter och särskilt belysning. Hur ska de här kontrollerna gå till? Är det någon som hört detta? Skulle startat i år. 
  • Svar på tråden Ger Energimyndigheten viten redan?
  • Gubbenkjell

    Det ska ligga något i det du säger. Jag ska kolla upp det. Vet att några direktiv från EU trätt i kraft som förbjuder de produkter du nämner. 


    Kjellsomgubben
  • Verksamhetschefen

    Jag tror ändå man måste se till helheten. Fick några bönder avverka lite skog så var det kanske motiverat, men något påhittat miljöhot finns det väl inte. Det är forskning och vi märker ju själva av det så det är väl inget att diskutera. 

    Vi försöker göra allt för att energieffektivisera vår verksamhet. Vi har bytt ventilation och ska byta till LED i hela byggnaden. Det kommer bli en stor tjänst för miljön. Bara bytet av belysning sänker våra kostnader och påverkan med minst 50%. 

    Dessutom börjar det bli lite osäkert att ha förbjuden belysning känns det som?!


    Gör om. Gör rätt.
  • Verksamhetschefen
    jag2000 skrev 2017-07-27 07:36:28 följande:

    EU:s miljöregler kommer att resultera i en grön diktatur. Läs artikeln:

    http://jmm.nu/eus-regler-ett-hot-mot-svenskt-skogsbruk/


    Jag läste artikeln det är som att välja det enda dåliga framför det andra på något sätt ett nollsummespel. Men jag tror ändå naturen segrar. Hittade väldigt bra info. på denna sida som gör energieffektiviseringar med led-teknik och dioder. Länkar här. Snygg sida har de också. 

    Men, miljöreglerna som du säger kommer krocka med energieffektiviseringen jag läste att miljöpåverkan också påverkas av upp- och nedgångar i ekonomin då vi konsumerar mer när vi har pengar och då drar det mer el. 
    John Deere
  • Verksamhetschefen
    Verksamhetschefen skrev 2017-08-31 14:46:25 följande:
    Jag läste artikeln det är som att välja det enda dåliga framför det andra på något sätt ett nollsummespel. Men jag tror ändå naturen segrar. Hittade väldigt bra info. på denna sida som gör energieffektiviseringar med led-teknik och dioder. Länkar här. Snygg sida har de också. 

    Men, miljöreglerna som du säger kommer krocka med energieffektiviseringen jag läste att miljöpåverkan också påverkas av upp- och nedgångar i ekonomin då vi konsumerar mer när vi har pengar och då drar det mer el. 
    Nu kommer även nya problem eftersom man inte riktigt mjuklandat energieffektiviseringen utan det har kommit lite hastigt för många. Det kommer delas ut viten till höger och vänster som sagt och läs om myndighetens anonyma visselblåsarsida som de nu har för belysnings och elbovar. Jag tycker det är lite överdrivet. Som du säger så sprider sig en grön diktatur ut sig. Även om det ligger något i hotet som föreligger så blir inte åtgärderna rimliga eller har haft den effekt som önskades anser jag. 
    Proportionalitetsprincipen - Brott och straff i harmoni
  • Verksamhetschefen

    Det är inget fråga om utan när vi kommer bli gröna och snart verkar det förnybara ha gått om det fossila och några moderna tankar om långtgående fossila drömmer är mest förankrat i USA:s nya president som välkomnar brunkolet och dess biverkningar i förbränningsprocessen "för att skapa arbeten" då något "klimathot inte existerar", enligt presidenten av Världens största stormakt. Det är lite skrattretande. Vi ligger efter i Sverige oavsett (https://sv.wikipedia.org/wiki/Energieffektivisering).  

    Förnybar energi är framtiden och om några decennier tror jag vi uteslutande kommer använda oss av såna energikällor om vi inte kommer på kall fusion eller någon annan ny energikälla. 

     

  • Verksamhetschefen
    Verksamhetschefen skrev 2017-11-27 18:29:46 följande:

    Det är inget fråga om utan när vi kommer bli gröna och snart verkar det förnybara ha gått om det fossila och några moderna tankar om långtgående fossila drömmer är mest förankrat i USA:s nya president som välkomnar brunkolet och dess biverkningar i förbränningsprocessen "för att skapa arbeten" då något "klimathot inte existerar", enligt presidenten av Världens största stormakt. Det är lite skrattretande. Vi ligger efter i Sverige oavsett (https://sv.wikipedia.org/wiki/Energieffektivisering).  

    Förnybar energi är framtiden och om några decennier tror jag vi uteslutande kommer använda oss av såna energikällor om vi inte kommer på kall fusion eller någon annan ny energikälla. 

     


    Läste detta på energimyndighetens hemsida: www.energimyndigheten.se/belysningsutmaningen/goda-exempel-fran-belysningsutmaningen/mall22222/
    Energimyndigheten - Tillsynsmyndigheten
  • Verksamhetschefen

    Idag är det ganska enkelt att se att många som kan gör vad de kan för att minska påverkan på naturen. Elbilar m.m. Elon Musk bygger världens största batterifabrik och utvecklingen går snabbt framåt. 

    Läste att solcells-armaturer har blivit vanligt i Sverige? Är det någon som kan bekräfta om det funkar?

    (Har någon fått vite för att använda högströms element, apparater, tvs och liknande än?)


    El är framtiden
Svar på tråden Ger Energimyndigheten viten redan?