• Äldre 27 Dec 08:42
    4236 visningar
    7 svar
    7
    4236

    Löneförhandling

    Jag är tjänstledig just nu, för studier, och på det jobb jag är ledig från håller man just nu på med löneförhandlingar. Jag håller på att utbilda mig till något helt annat än det som jag jobbar som. Jag jobbar som städare, och det finns inget man kan utbilda sig inom där, förutom utbildningar som arbetsgivare brukar fixa.

    Men kan jag använda utbildningen jag går som motivering att få högre lön? Det är en akademisk utbildning som kommer leda till en kandidatexamen, men jag lär mig ju inte något som direkt kan användas i yrket...


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Löneförhandling
  • Caramb­olan
    Äldre 27 Dec 08:45
    #1

    Om utbildningen inte alls är relevant för jobbet har jag svårt att se att du skulle få en höjning tack vare den. Tvärt om förstår de väl att du kommer byta jobb så fort du är klar med skolan. Men det skadar väl inte att försöka...

  • Äldre 27 Dec 08:49
    #2

    ja, om du tycker att det låter riktigt att en busschaufför ska få högre lön bara för att denne håller på att utbilda sig till läkare, så kör!

  • Äldre 27 Dec 10:13
    #3
    Monchichier skrev 2016-12-27 08:49:38 följande:
    ja, om du tycker att det låter riktigt att en busschaufför ska få högre lön bara för att denne håller på att utbilda sig till läkare, så kör!
    Hahahahaha, tummen upp på den
  • Äldre 27 Dec 18:24
    #4

    Jag menar bara att om jag inte ligger på kommer jag att ligga kvar på precis samma lön som jag har nu, medan mina kollegor kommer dra iväg. Det är väl inte för mycket begärt att jag ska få dela på samma pott som dem, och få likvärdig lön när jag hoppar in under sommaruppehåll?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 27 Dec 18:50
    #5
    CinnamonGirl skrev 2016-12-27 18:24:41 följande:

    Jag menar bara att om jag inte ligger på kommer jag att ligga kvar på precis samma lön som jag har nu, medan mina kollegor kommer dra iväg. Det är väl inte för mycket begärt att jag ska få dela på samma pott som dem, och få likvärdig lön när jag hoppar in under sommaruppehåll?


    Om du vill dela på potten så får du ge din arbetsgivare väldigt mycket bättre argument än att du pluggar till något helt orelevant för nuvarande yrke.
  • Äldre 27 Dec 19:38
    #6
    CinnamonGirl skrev 2016-12-27 18:24:41 följande:

    Jag menar bara att om jag inte ligger på kommer jag att ligga kvar på precis samma lön som jag har nu, medan mina kollegor kommer dra iväg. Det är väl inte för mycket begärt att jag ska få dela på samma pott som dem, och få likvärdig lön när jag hoppar in under sommaruppehåll?


    Ingen anledning att ge dig något annat än minimum i ökning
  • Äldre 28 Dec 13:30
    #7
    gahadas skrev 2016-12-27 19:38:09 följande:
    Ingen anledning att ge dig något annat än minimum i ökning
    Vi brukar inte så något annat än minimum heller.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Löneförhandling