• Anonym (Bara undrar.)

    Ni som har föräldrar som har hemtjänst?

    Hej på er.!

    Det är så att jag jobbar deltid på ett hemtjänst bolag, och jag har en fråga till er som har föräldrar/anhöriga med hemtjänst?

    Ibland kan man komma till en brukare och då är anhöriga där lr har varit där, då har de ätit men inte givit mat till sin anhörige utan väntar på hemtjänsten ska komma o ge mat lr vad hen behöver hjälp med. Så jag undrar hur ni anhöriga som gör på detta Viset resonerar? Vad är visheten bakom detta ? Vill gärna höra från era perspektiv då jag tycker detta är skumt.

  • Svar på tråden Ni som har föräldrar som har hemtjänst?
  • Anonym (Jag)

    Min mamma hade hemtjänst. Hon vägrade dock ofta att äta om jag gjorde mat, sa att hon inte var hungrig och jag kan ju inte tvångsmata henne.
    Däremot åt hon om hemtjänsten lagade mat. Min teori är att hon inte ville vara till besvär för mig men hemtjänsten fick betalt.

    Däremot gjorde de flesta ingenting. Drack kaffe och rökte i 10 min sen gick dom. Helt värdelöst!

  • Anonym (anhörig)

    Jag hade två anhöriga med hemtjänst för några år sedan.

    Skälet med den lagade maten, som både jag och de åt av vid gemensam måltid, var dock just att ge mina anhöriga något anständigt att äta, som komplement till de osmakliga och näringsfattiga (dock väl tilltagna) matlådorna som levererades av hemtjänsten från köket på ett äldreboende. 

    Är väl lätt hänt att det blir dubbel mat eller mat över. Ibland har det känts som att de blev påprackade lite väl mycket mat, då en låda kunde räcka för två portioner för en gammal människa och de själva även ville komplettera med något eget.
    Kan också vara svårt att avbeställa maten med kort varsel så det blir rätt.

  • Anonym (Emma)

    Det finns knappast anhöriga som sitter och smaskar i sig själva men vägrar ge den äldre anhöriga. I många fall vill de inte vara till besvär eller så vill de hellre äta den mat hemtjänsten kommer med som de redan betalt för. Varför är det ett problem?

  • elyse

    Jag frågar om min pappa vill ha mat om jag ändå ska äta (laga/köpa något). Ibland vill han ha och ibland äter han matlådan han ändå betalat för och får. Han är ju en egen individ med vilja/preferenser kvar även om han inte är i så gott fysiskt skick!

  • Glinda från Oz

    Min farmor har hemtjänst och jag tycker det du beskriver låter helmärkligt. Är jag hos min farmor då hemtjänsten ska komma har jag såklart ringt innan och ställt in deras besök. Ska de däremot städa eller liknande ställer jag inte in deras besök.

  • Anonym (.....)
    Anonym (Jag) skrev 2016-12-28 00:40:19 följande:

    Min mamma hade hemtjänst. Hon vägrade dock ofta att äta om jag gjorde mat, sa att hon inte var hungrig och jag kan ju inte tvångsmata henne.

    Däremot åt hon om hemtjänsten lagade mat. Min teori är att hon inte ville vara till besvär för mig men hemtjänsten fick betalt.

    Däremot gjorde de flesta ingenting. Drack kaffe och rökte i 10 min sen gick dom. Helt värdelöst!


    Så om de anhöriga vill dricka kaffe och röka i 10 min och sedan gå så är det värdelöst enligt dig? Allvarligt?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.....) skrev 2017-01-03 15:55:31 följande:
    Så om de anhöriga vill dricka kaffe och röka i 10 min och sedan gå så är det värdelöst enligt dig? Allvarligt?
    Dom anhöriga?

    Jag pratar om hemtjänstpersonal som kom dit för att städa, tvätta, laga mat, duscha min mamma eller liknande STRUNTADE i det och satte sig med en kopp kaffe och en cigg en liten stund istället.
    Känns det rätt tycker du?
  • Anonym (.....)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-03 16:22:05 följande:

    Dom anhöriga?

    Jag pratar om hemtjänstpersonal som kom dit för att städa, tvätta, laga mat, duscha min mamma eller liknande STRUNTADE i det och satte sig med en kopp kaffe och en cigg en liten stund istället.

    Känns det rätt tycker du?


    Jag hoppas du har anmält det vidare?

    Vad de anhöriga gör hemma hos sina äldre är det ingen som skal bry sig om.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.....) skrev 2017-01-03 20:25:51 följande:
    Jag hoppas du har anmält det vidare?

    Vad de anhöriga gör hemma hos sina äldre är det ingen som skal bry sig om.
    Nej min mamma är död!
  • Anonym (.....)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-03 20:45:21 följande:

    Nej min mamma är död!


    Så du struntade i att anmäla?
  • Anonym (Bara undrar.)
    Anonym (Emma) skrev 2016-12-28 02:27:38 följande:

    Det finns knappast anhöriga som sitter och smaskar i sig själva men vägrar ge den äldre anhöriga. I många fall vill de inte vara till besvär eller så vill de hellre äta den mat hemtjänsten kommer med som de redan betalt för. Varför är det ett problem?


    Fast d finns och varit med om det oxå, då anhöriga är där sitter o äter lr whatever, istället för att antingen värma hens mat lr göra annat så väntar man in hemtjänsten ska komma o värma en liten matlåda. Om den äldre inte vill vara till "besvär" genom att ens dotter lr son värmer lite mat så har man inte så god relation va ? Jag personligen skulle aldrig acceptera och om jag kommer på besök då min mamma ska äta då avbokar jag besöket om det endast gäller mat, det tycker jag är skumt hos många att de inte gör så. Så min fråga är, är det kronan man räknar då man kanske tänker att man betalar ?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.....) skrev 2017-01-03 21:08:41 följande:
    Så du struntade i att anmäla?
    Fullt upp att sörja min mamma, räcker inte det för dig?! Är sjukskriven pga detta och går inte ens utanför dörren. Jag fullkomligt SKITER i hemtjänsten nu - FATTAR DU???!!!!
  • Rödtjärnens Anna

    Min farfar hade hemtjänst under ett antal år, först tillsammans med min farmor och sedan själv då farmor flyttade till boende då hon krävde mer daglig hjälp. Min farfar har en alzheimer-diagnos, och kräver ett strikt schema för att känna sig trygg. Trots att jag kom dit ofta (enda anhörig inom 50 mil), åt där ibland fick hemtjänsten komma och ge honom mat för att det gjorde honom tryggast. kom inte hemtjänsten blev han orolig trots att jag var där.

    Då de kom fick de stanna några minuter samtidigt som jag fick uppdatering från dem hur farfar mådde. En trygghet för mig också.

    Idag bor min farfar på ett boende. Själv jobbar jag inom äldreomsorgen (demensboende) och tycker att hemtjänsten gör ett superjobb.

  • Anonym (.....)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-03 21:34:17 följande:

    Fullt upp att sörja min mamma, räcker inte det för dig?! Är sjukskriven pga detta och går inte ens utanför dörren. Jag fullkomligt SKITER i hemtjänsten nu - FATTAR DU???!!!!


    Varfär anmälde du det inte när det hände?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.....) skrev 2017-01-03 22:09:51 följande:
    Varfär anmälde du det inte när det hände?
    Men för i h-vete...FÖR ATT HON DOG!!!!!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-03 21:34:17 följande:
    Fullt upp att sörja min mamma, räcker inte det för dig?! Är sjukskriven pga detta och går inte ens utanför dörren. Jag fullkomligt SKITER i hemtjänsten nu - FATTAR DU???!!!!
    Men herregud, vad är det för fel på dig?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Bara undrar.) skrev 2017-01-03 21:11:51 följande:
    Fast d finns och varit med om det oxå, då anhöriga är där sitter o äter lr whatever, istället för att antingen värma hens mat lr göra annat så väntar man in hemtjänsten ska komma o värma en liten matlåda. Om den äldre inte vill vara till "besvär" genom att ens dotter lr son värmer lite mat så har man inte så god relation va ? Jag personligen skulle aldrig acceptera och om jag kommer på besök då min mamma ska äta då avbokar jag besöket om det endast gäller mat, det tycker jag är skumt hos många att de inte gör så. Så min fråga är, är det kronan man räknar då man kanske tänker att man betalar ?
    Hur vet du vad de pratat om innan? Finns många äldre som inte vill ta emot alls från sina barn
  • Anonym (.....)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-03 22:11:02 följande:

    Men för i h-vete...FÖR ATT HON DOG!!!!!


    Om hon dog gör att hemtjänsten misskötte sitt jobb så är det väl självklart att anmäla!
Svar på tråden Ni som har föräldrar som har hemtjänst?