• Anonym (Ung muslim)

    Ställ frågor till en ung muslimsk kvinna!

    Är ni nyfikna över hur jag som ung muslimsk kvinna lever och tycker? Har du fördomar du vill bli av med (eller kanske få bekräftade)? Nu har du chansen att ställa frågor. ;)

    DOCK har jag kommit fram till att jag INTE vill svara på frågor som rör vad Islam som religion anser om si och så. Utan tråden utgår från mig som muslimsk kvinna, dvs personliga frågor.

    "Varför ska kvinnor ha slöja?" eller "Vilka matregler har Islam?" svarar jag inte på, formulera så att det blir personligt dvs "Har du slöja?" och "Vad utesluter du för mat?".

    Det pga att jag inte kommer hinna med jättelånga svar, diskussioner och argument.

  • Svar på tråden Ställ frågor till en ung muslimsk kvinna!
  • Anonym (Ung muslim)
    Tofflans skrev 2016-12-28 06:49:06 följande:

    Varför anser du att det är så speciellt att du behöver starta en tråd bara för dig?


    Med tanke på att det är väldigt vanligt med dessa trådar.

    Vissa skapar för att de är unga föräldrar, är sverigedemokrater eller har 7 barn. Jag skapar för att jag är muslim.

    Har man inga frågor och inte anser att det är intressant så behöver man självklart inte ställa frågor.
  • Långbenopluto
    Anonym (Ung muslim) skrev 2016-12-28 06:54:15 följande:
    Med tanke på att det är väldigt vanligt med dessa trådar. Vissa skapar för att de är unga föräldrar, är sverigedemokrater eller har 7 barn. Jag skapar för att jag är muslim. Har man inga frågor och inte anser att det är intressant så behöver man självklart inte ställa frågor.
    Nä, det är inte intressant, bara tragiskt
  • Anonym (Ung muslim)
    Tofflans skrev 2016-12-28 07:22:04 följande:
    Nä, det är inte intressant, bara tragiskt
    Som sagt, ditt val.
  • Kawthar

    Assalamu Aleikom Syster ,

    Undrar om du är född i en muslimsk familj eller har du reverterat?

    Och vad får dig att vilja praktisera islam som vuxen? /vad fick dig att revertera?

  • Anonym (Ung muslim)
    Kawthar skrev 2016-12-28 07:34:00 följande:

    Assalamu Aleikom Syster ,

    Undrar om du är född i en muslimsk familj eller har du reverterat?

    Och vad får dig att vilja praktisera islam som vuxen? /vad fick dig att revertera?


    Aleykom alsalam

    Jag föddes i en muslimsk familj.
    Jag började intressera mig mer och mer av Islam någon gång i mitten av tonåren och började därefter praktisera religionen steg för steg.
    Det som fått mig att praktisera Islam är först och främst att jag tror på religionen, men även för att jag finner den rättvis och perfekt.
    Har ända sedan jag började intressera mig känt det som en självklarhet att praktisera.
  • Kawthar
    Anonym (Ung muslim) skrev 2016-12-28 07:48:32 följande:

    Aleykom alsalam

    Jag föddes i en muslimsk familj.

    Jag började intressera mig mer och mer av Islam någon gång i mitten av tonåren och började därefter praktisera religionen steg för steg.

    Det som fått mig att praktisera Islam är först och främst att jag tror på religionen, men även för att jag finner den rättvis och perfekt.

    Har ända sedan jag började intressera mig känt det som en självklarhet att praktisera.


    Ma shaa Allah! Må Gud alltid vägleda dig och stabilisera dig på den Raka Vägen .
  • Mawa

    Hej, hur får du ihop ekvationen att gud är allsmäktig, allvetande och god med den ofattbara tortyr som många människor, däribland småbarn, får utstå?

  • Anonym (Ung muslim)
    Mawa skrev 2016-12-28 08:04:59 följande:

    Hej, hur får du ihop ekvationen att gud är allsmäktig, allvetande och god med den ofattbara tortyr som många människor, däribland småbarn, får utstå?


    Det går ihop på det sättet att jag inte tror på att Gud styr oss som robotar. Människor har fri vilja och använder sin fria vilja.

    Vad hade varit meningen med att testa människorna i detta liv om vi hade levt i en perfekt värd där du inte kan ta ett enda beslut själv för att Gud styr dig?

    De som utsätter människor för hemskheter kommer få sina straff. De oskyldiga kommer få sina belöningar.
  • Anonym (Ung muslim)
    Kawthar skrev 2016-12-28 07:57:33 följande:
    Ma shaa Allah! Må Gud alltid vägleda dig och stabilisera dig på den Raka Vägen .
    Tack syster, önskar dig det samma inshallah.
Svar på tråden Ställ frågor till en ung muslimsk kvinna!