• scrapparlotta

    Få bättre wifi täckning i huset?

    Fick installerat fiber för några dagar sen. Routern sitter på nedervåningen men wifi funkar inte överallt på övervåningen. Detta måste väl på nåt vis gå att göra nåt åt? Hoppas jag..men vad?

    Nån som kan sånt här som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Få bättre wifi täckning i huset?
  • Carambolan

    Det första jag hade gjort är att undersöka om routern är bra nog. Har ni köpt den själva eller fått den från internetleverantören? De brukar ofta skicka med riktigt skräp, så det kan räcka med att byta router för att få både bättre täckning och högre hastighet.

    Om det inte är där problemet ligger hade jag monterat en till acesspunkt på ovanvåningen. Vill ni behålla hög hastighet i hela huset är det bra att dra en nätverkskabel till den andra punkten (alltså inte bara en repeater som snappar upp wifi och sänder signalen vidare) men det är mest relevant om ni till exempel spelar krävande onlinespel.

  • KarlssonsKalle
    Carambolan skrev 2016-12-30 10:23:23 följande:

    Det första jag hade gjort är att undersöka om routern är bra nog. Har ni köpt den själva eller fått den från internetleverantören? De brukar ofta skicka med riktigt skräp, så det kan räcka med att byta router för att få både bättre täckning och högre hastighet.

    Om det inte är där problemet ligger hade jag monterat en till acesspunkt på ovanvåningen. Vill ni behålla hög hastighet i hela huset är det bra att dra en nätverkskabel till den andra punkten (alltså inte bara en repeater som snappar upp wifi och sänder signalen vidare) men det är mest relevant om ni till exempel spelar krävande onlinespel.


    Det räcker inte med att ha den bästa routern om huset är hyffsat stort.
    Vi gjorde så (vi har en grymt bra router) att vi köpte TP-Link (ca 1200kr). Signalen går via elnätet och accesspunkten satte i ett eluttag i andra ändan av huset. Nu är det full WiFi i hela huset.
  • scrapparlotta
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-09 17:28:52 följande:
    Det räcker inte med att ha den bästa routern om huset är hyffsat stort.
    Vi gjorde så (vi har en grymt bra router) att vi köpte TP-Link (ca 1200kr). Signalen går via elnätet och accesspunkten satte i ett eluttag i andra ändan av huset. Nu är det full WiFi i hela huset.
    Vi köpte åxå en TP-link....fast nog en lite mindre. Denna kostade 600 kr....men det funkar fint nu. Nu har vi wifi i hela huset
  • KarlssonsKalle
    scrapparlotta skrev 2017-01-09 20:40:54 följande:
    Vi köpte åxå en TP-link....fast nog en lite mindre. Denna kostade 600 kr....men det funkar fint nu. Nu har vi wifi i hela huset
    Skulle tro att det är den lite äldre versionen som inte stödjer den snabbaste teknologin. Tittade nog på den också inte jag bestämde mej.
Svar på tråden Få bättre wifi täckning i huset?