• DLuXe

    När ska man vara nöjd med sitt sparande?

    Jag har funderat på när man bör vara nöjd med sitt sparande? Jag förstår att det är oerhört individuellt. Jag har märkt att man aldrig blir riktigt nöjd med sitt sparande. Det går alltid att spara lite till, men till vad? 
     
    Dessutom kan man ju dö imorgon. Då var allt sparande förgäves. Så jag undrar varför du vill spara, hur mycket vill du spara eller rättare sagt till vad vill du spara dina pengar? (hus,bil, båt, mc, pension eller bara spara för att skänka bort pengarna?) När kommer du att vara nöjd?

  • Svar på tråden När ska man vara nöjd med sitt sparande?
  • Frontline

    Luddiga frågor..
    Hur gammal är du?
    Hur mycket sparar du?
    Vad sparar du till?

    Inget sparande är ju förgäves får du ingen nytta av det så får dina barn det..

    Vi sparar ca 20K i månaden och ibland tar vi av dom till en resa eller för att investera i hemmet...


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • DLuXe
    Frontline skrev 2016-12-31 00:49:35 följande:

    Luddiga frågor..
    Hur gammal är du?
    Hur mycket sparar du?
    Vad sparar du till?

    Inget sparande är ju förgäves får du ingen nytta av det så får dina barn det..

    Vi sparar ca 20K i månaden och ibland tar vi av dom till en resa eller för att investera i hemmet...


    Oj, 20k i månaden var ett högt sparande! Hur gamla är ni och vad tjänar ni då?

    Mina barn ska inget ha! Nej, men skämt åsido jag tror att man gör barnen en björntjänst genom att skänka de ett par miljoner. Däremot så tror jag på att det är bra att ge barnen ett startkapital som de själva får fortsätta bygga upp.

    Jag är 29, bor med min sambo som är 27, inga barn ännu. Vi bor i helt avbetald bostadsrätt på 61 kvm som vi totalrenoverat ända in till stommen och köpt helt nya möbler till (så finns inget hem att investera i) och har kontantköpt bil. Vi sparar inte till något direkt. Gällande resor så är det ju ren konsumtion, så där sparar vi inte flera år innan, utan där köper vi flygbiljetten i början på året för att 1-2 månader innan lägga undan en del av lönen för att kunna vistas utomlands. Vi åker väl utomlands i snitt 2-4 ggr per år, varav en långsemester som brukar vara ungefär en månad. De andra är kortare resor inom Europa, oftast över helgen eller max 1 vecka.

    Visst hade man kunnat spara till ett hus. Men vi har redan kontantinsatsen till hus och kapital utöver det också. De flesta husen här på orten kostar i dagsläget ca. 2-3 miljoner. 
  • DLuXe

    Missade att svara på din fråga om hur mycket vi sparar. Jag har faktiskt ingen aning. Sparar det som blir över i slutet av månaden. 

  • DLuXe

    Men min fråga kvarstår egentligen. När ska man vara nöjd? Det finns ju alltid lite dyrare hus, dyrare bil och dyrare resor att köpa.

    Lite luddig är frågan kanske. Men vill ändå se hur folk ser på sparande.

  • Propppen

    Sparar strax över 50% av nettolönen. Liten del av detta till pensionsspar, resten på resekontot.

    Har alltid så jag klarar mig om nåt skulle hända. Lever med mycket små omkostnader.

  • Carambolan

    Vi sparar 20k i månaden. Det täcker med råge semesterresor, renoveringar och ökar på vårt rena sparkapital. Vår ambition är att sälja sommarstugan och kunna köpa ett obelånat permanenthus närmare stan lagom till ungarna flyttar hemifrån (bor idag i lägenhet i stan till vardags för att få tid till familjen och korta pendlingsavstånd).

  • Almina

    Det är ju såklart väldigt individuellt hur man ser på det. Det blir ju en avvägning mellan konsumtion nu och sparande för framtiden.

    Vi är nöjda med en tillräcklig buffert för att klara oförutsedda utgifter, ett sparande för sonen samt ett mer kortsiktigt sparande för resor mm. Men då har vi hus, sommarstuga och bil som vi är nöjda med. Och inga andra dyra drömmar eller mål. Kanske att vi i framtiden kommer vilja flytta, men då lär det inte vara några problem att få så mycket för huset att vi har till en kontantinsats, åtminstone.

    Svaret på din fråga blir nog alltså, att det beror helt på vad man har för mål och drömmar!

  • Tonårsmamman1

    Beror på vad man sparar till.

    Vi sparar cirka en nettolön i månaden. Inte för att konsumera enbart, utan även för att kunna leva ett bra liv efter pensionen, rentav kunna gå i pension tidigare.

  • Physalis

    Min syn på pengar är att de först får ett värde när de används så jag ser ingen anledning att spara enorma summor som aldrig kommer användas.

    Jag vill ha ett sparande som täcker oförutsedda utgifter, större planerade köp utan lån, semestrar samt en summa som gör min pension trevlig även om de ändrar pensionssystemet innan jag får ut det som sparas automatiskt på lönen.

    Just nu sparar jag bara en 500ing eftersom jag är en föräldraledig student.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fiaa89

    Det är aldrig jobbigt med för mycket pengar så svaret på din fråga är nog: aldrig. ;)

  • FuckGoggleAskMe

    Jag var nyligen nöjd med mitt sparande. Hade lite extra till semester, husrenovering, sonens skola och pension. Fast då insåg jag att huset var i bra skick och vi hade nyligen varit på fin semester, så jag tyckte inte det fanns anledning att spara mera. Jag brände då alla sparpengar på ett semesterboende. Känns lite konstigt, nu måste jag börja om från början att spara, till våren måste taket läggas om och sonens skola måste betalas ... Men vi har ett fantastiskt semesterboende, som också är en bra investering! Känns konstigt ...

Svar på tråden När ska man vara nöjd med sitt sparande?