• Anonym (Dålig­början­17)
    Äldre 1 Jan 01:47
    10840 visningar
    17 svar
    17
    10840

    Medicinsk abort, dåligt bemött och misslyckad abort?

    Detta kommer vara en sammanfattning om min medicinska abort, hur jag blev behandlad av läkare och sköterskor, om deras misstag och om min erfarenhet om min tidigare kirurgiska abort. Har även en fråga angående den medicinska som finns längst ner i inlägget.

    Hej allihopa!

    Det är så att jag är 21år och blev gravid. Vi bestämde oss för abort då det hänt en del tråkigheter på sista tiden, jag är sjukskriven och min sambo har nyligen förlorat sitt arbete. Och även en del annat så till och med vi lever i en otrygg tillvaro. Så vi skulle inte kunna erbjuda ett barn en trygg start i livet.

    Men det är inget jag vill diskutera mer.

    Jag har gjort abort 1 gång förut. Då jag var 14år. Då blev det en kirurgisk abort som jag upplevde som väldigt "smidig". Den gick utan problem, det gick snabbt och enkelt. Har verkligen inget att anmärka på. De tog även hand om en superbra. Så jag kände mig trygg och väl omhändertagen. Sjukhuset betalade även min taxiresa hem efteråt.

    Jag fick reda på att jag var gravid i mitten på december-16. Ringde in till sjukhuset här och de var väldigt fullbokade. Skulle först få en tid i januari men sen lyckades dom klämma in mig den 29/12.

    När jag kom dit så var allt väldigt oplanerat, det var byten av rum flera gånger. Ingen verkade riktigt ha koll. Den personal de behövde fanns inte tillgänglig så jag fick vänta osv. Men det konstaterades att jag var i v.8 +4 dagar

    När vi sen skulle prata om vilket sätt jag ville göra abort på fick jag knappt säga det jag kände. För jag ville helst ha en kirurgisk abort. Men de pressade verkligen på medicinsk. (Vilket jag kan förstå självklart) men jag fick aldrig uttrycka mina känslor och åsikter om metoden. Det var typ "aa medicinsk abort är skonsammare, mindre risker, de flesta väljer medicinsk... så då tar vi medicinsk? Medicinsk blir bra?" Jag: ehhm njaa "okej men jag skriver upp medicinsk här"

    Detta bestämdes då med läkaren.

    Efter det fick jag prata med en sköterska om planeringen av aborten.

    Även hon kändes väldigt stel, oförstående och lyssnade inte på mina tidigare erfarenheter och åsikter. Hon var nästintill otrevlig. Vilket tillslut fick mig att "snäsa" tillbaka och först då ändrade hon på sitt sätt att prata med mig på.

    Jag berättade även om att jag skulle föredra att göra det veckan efter då jag tycker det blir dumt med att göra det på nyår. Vill ju inte riktigt ligga ensam hemma I smärtor på nyår och göra abort. Och det blir svårare med skjuts osv om något skulle hända. Men hon sa att jag inte skulle ha ont på nyårsafton.

    Jag var där på en torsdag (29/12).

    Hon bad mig svälja en tablett där, sedan fick jag med mig andra tabletter (6st cytotec, 6st alvedon, 3st diklofenak, 2st tramadol) som hon hela tiden sa dessa tar du på fredag. Så jag tänkte okej visst.

    När jag sedan är påväg hem från sjukhuset så får jag ett samtal och det är från denna sjuksköterska. Hon ber om ursäkt men hon hade sagt fel dagar till mig. Hon trodde att det var onsdag den dagen jag var där. Så alltså var jag tvungen att ta tabletterna på nyårsafton den 31( alltså lördag. INTE fredag som hon sagt) Ja nu fanns det ju inte mycket att göra så var ju bara och acceptera. Sköterskan sa att jag skulle nog allt kunna fira nyår ändå och så länge jag tar tramadolen på förmiddagen är det inget problem om jag dricker på kvällen.

    Men redan här visste jag att det är ingen idé att göra något på nyår.

    Så sammanfattningsvis

    29/12 tar jag första tabletten (1st mifegyne) som ska avbryta graviditeten. Mår lite illa efter. Somnar tidigt på kvällen.

    30/12 börjar blöda. Kommer ganska mycket men avtar sedan. Nattbindan blir dock aldrig full.

    Mår väldigt illa. Har feber och känner mig allmänt sjuk.

    31/12 vaknade sent pga oron för aborten. Åt frukost vid 12. Tog samtidigt 2st alvedon + 1 diklofenak.

    Fick hjälp av sambon att föra in 4st cytotec i slidan runt 13:00.

    Somnade vid 14:00.

    Vaknar 16:30 av hemsk smärta i magen. Som mensvärk fast gånger 5.

    Tar alvedon+diklofenak igen. Men då det bara blir värre så tar jag en tramadol. Efter ca 30-60min blir det bättre. Smärtan försvinner inte men är inte lika stark som innan.

    Vid 17 går jag på toaletten. Det kommer ut blod ca 3 gånger när jag sitter där, vilket jag gjorde i ca 20-30min. Varje gång det kom så kände man verkligen att något var påväg ut från slidan. Men har svårt att uppskatta hur mycket det faktiskt var.

    Vid 22 börjar smärtan komma tillbaka. Alvedon+diklofenak igen och smärtan blir lite mindre kraftig.

    Men jag har inte blödit så mycket att det känns som att allt är klart. För det har aldrig runnit ut när jag legat i sängen. Nattbindan har aldrig blivit full.

    Har inte sett något foster eller moderkaka som de flesta säger att de sett komma ut vid medicinsk abort.

    Nu är klockan 01:37 och smärtan börjar komma tillbaka starkt och det enda jag har kvar är 1 tramadol.

    Jag kommer självklart ringa in imorgon. Men vill gärna höra synpunkter på om hur ni tycker jag blev bemött? Har något varit med om liknande? Tror ni att aborten har "misslyckats"?

    Gott nytt år till er och kärlek! ???

  • Svar på tråden Medicinsk abort, dåligt bemött och misslyckad abort?
  • Anonym (Dålig­början­17) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 01:55
    #1

    Glömde tillägga att jag även tog de andra 2 cytotecen runt 18.

  • Äldre 1 Jan 02:05
    #3

    I och med att du blev inklämd på en tid som kanske egentligen inte fanns så är det inte så konstigt bemötande kan jag tycka, det var antagligen rätt stressigt. Klantigt av sköterskan att sägs fel dag, men det var förstås ett mänskligt misstag, bra att hon ringde upp direkt och rättade till! Förstår att du kände dig överkörd av läkaren, men kunde du inte bara säga ifrån?

    Angående att göra aborten på nyår, det var ju du som ville ha en tid så snart som möjligt, och de kunde klämma in dig, då är det ju inte så konstigt om de antar att du vill ha det gjort så snart som möjligt? Tråkigt att ditt nyår inte blev vad du tänkt!

    Och värktabletterna, har du faktiskt koll på hur ofta du får ta dem? Enligt din trådstart har du tagit alvedon och diklofenak alldeles för ofta. Du måste vara rädd om dig!

    Tror det är för tidigt att säga om aborten lyckats eller ej, det kan gyn svara på bättre.

    Gott nytt år!

  • Anonym (va)
    Äldre 1 Jan 02:17
    #4

    Tråkigt att du fick en sån dålig upplevelse. Sannolikt var både läkaren och sköterskan väldigt stressade vilket ledde till ett sämre bemötande än dem säkert avsett. Dock egentligen ingen ursäkt, man är alltid utsatt som patient och ännu värre är det i en abort situation. Då förtjänar man verkligen att bli väl bemött och omhändertagen. Ledsamt att det blev så

  • Anonym (Dålig­början­17) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 02:26
    #6

    Svar till Aileen Allannah

    Absolut förstår jag att de var stressade osv.

    Men jag är en människa och förtjänar ändå få ett respektfullt bemötande tillbaka. Jag var hur trevlig som helst mot dem, då vill jag gärna få det tillbaka. Och som jag svarade till anonym så var jag väldigt osäker på medicinsk abort var ett bra alternativ för mig. Jag var aldrig så stressad med tiden. Det var de som ville ha in mig så fort som möjligt(vilket är förståeligt det också). Men det känns inte helt rätt alltihop bara. Därför känner jag mig så osäker på hela upplevelsen.

    Nyåret är inte hela världen. Jag vill bara att detta ska ha blivit lyckat så jag kan gå vidare i livet..

    Det var sköterskan som sa att jag skulle ta alvedon och diklofenak så. Vid behov 2 alvedon + 1 diklofenak. Om det inte hjälper så även tramadol

    Så man ser inte alltid moderkaka samt foster? Kanske har läst för många skräckhistorier bara då.

    Tack för svar!

  • Anonym (emms)
    Äldre 1 Jan 02:27
    #5

    Nja, alltså jag är i liknande situation. Var på besök i fredags och kollade hur långt gången jag är (v.6+6) och bestämdes att det då blir medicinsk abort. Men, jag kommer få komma tillbaka på tisdag för första tabletten och på torsdag för resterande tabletter. Dels för att de hellre vill göra det mitt i veckan, om något "går snett", eller om jag skulle behöva extra hjälp så är det ju inte så smidigt att ha det ske över en helg alls och framförallt inte nyårshelgen. Från vad jag har hört är praxis på de flesta sjukhus att ge första tabletten under mån-ons för att ge andra omgången ons-fre. Så det tycker jag är fel ett de gjorde. 

    Sen så är det ju också så att de kanske borde dessutom erbjudit dig att få vara på plats på sjukhuset när du genomgick själva aborten, alltså andra omgången av piller. Jag ville göra det så eftersom jag är orolig över att det ska göra ont och vill kunna få extra smärtlindrande ifall det behövs. Så det är väl andra grejen de borde ha tänkt på.

    Ledsen att det var en sådan extra jobbig upplevelse på grund av detta. Hör av dig till sjukhuset och lämna feedback, det är alltid viktigt att göra - speciellt om det är något som inte känns bra i bemötande och hantering.

    Hoppas du mår bättre snart!

  • Äldre 1 Jan 02:28
    #6
    Tråden har rensats.
    Tänk på att bemöta varandra med respekt! Personangrepp och dåligt bemötande kommer att plockas bort!
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Anonym (Dålig­början­17) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 02:41
    #7

    Jag vill Bara förtydliga.

    Jag kan förstå att läkare och sköterskor var stressade men som människa förtjänar jag ändå att bli behandlad med respekt. Det är vad jag blir upprörd över och även att man inte tog hänsyn till mina önskemål om abort. För valen som fanns var ju ändå medicinsk och kirurgisk.

    För att göra medicinsk var ju lite "sista minuten". Det var ju verkligen på dagen för att vara sista dagen man kan göra medicinsk.

    Därför var mitt önskemål att kanske få göra kirurgisk veckan efter. Men det var ingen som riktigt lyssnade. Utan allt fokus låg på medicinsk.

    Jag förväntar absolut inte att någon ska tycka synd om mig osv men de jobbar med människor och ska då behandla sina patienter med RESPEKT. Det är det jag vill få sagt.

    Hoppas ni haft ett trevligt nyår!

  • Anonym (Dålig­början­17) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 02:47
    #8
    Anonym (emms) skrev 2017-01-01 02:27:46 följande:

    Nja, alltså jag är i liknande situation. Var på besök i fredags och kollade hur långt gången jag är (v.6+6) och bestämdes att det då blir medicinsk abort. Men, jag kommer få komma tillbaka på tisdag för första tabletten och på torsdag för resterande tabletter. Dels för att de hellre vill göra det mitt i veckan, om något "går snett", eller om jag skulle behöva extra hjälp så är det ju inte så smidigt att ha det ske över en helg alls och framförallt inte nyårshelgen. Från vad jag har hört är praxis på de flesta sjukhus att ge första tabletten under mån-ons för att ge andra omgången ons-fre. Så det tycker jag är fel ett de gjorde. 

    Sen så är det ju också så att de kanske borde dessutom erbjudit dig att få vara på plats på sjukhuset när du genomgick själva aborten, alltså andra omgången av piller. Jag ville göra det så eftersom jag är orolig över att det ska göra ont och vill kunna få extra smärtlindrande ifall det behövs. Så det är väl andra grejen de borde ha tänkt på.

    Ledsen att det var en sådan extra jobbig upplevelse på grund av detta. Hör av dig till sjukhuset och lämna feedback, det är alltid viktigt att göra - speciellt om det är något som inte känns bra i bemötande och hantering.

    Hoppas du mår bättre snart!


    Precis det jag också tycker att det var konstigt upplagt. Oavsett om de är stressade eller inte.

    Man känner sig lite utblottad just på nyårshelgen lixom om jag tex. åker in akut nu så kommer jag säkert även få vänta väldigt länge då det brukar vara mycket som händer på nyår.

    Jag ska absolut ge feedback om hur jag upplevt allt.

    Jag hoppas att din abort går bra! Sen så har du ju tryggheten med att vara på sjukhuset så det finns hjälp hela tiden ifalll något skulle hända.

    Gott nytt år till dig :).
  • Anonym (Orka)
    Äldre 1 Jan 03:33
    #9

    Såhär blir det när Sverige ska vara hela världens socialtjänst!

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 1 Jan 03:45
    #10

    Här på sjukhuset skickas ingen hem med cytotec pga att man blöder så mycket och kan få riktigt ont. Jag skickades hem med cytotec av Sahlgrenska för 17 år sedan när jag hade ett kvarhållet missfall och jag blödde som en slaktad gris och smärtan var värre än att föda barn. Har haft många ma efter det men sagt att cytotec vill jag aldrig mer ha. Nu vid senaste ma sa läkaren varför vill du inte ha cytotec. Och då berättade jag min erfarenhet och då sa läkaren att abort ska skötas på sjukhuset inte i hemmet.
    De har gjort fel som skickat hem dig med cytotec, man ska inte göra så utan man ska erbjudas en sängplats

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 1 Jan 03:50
    #11

    När jag hade mitt första MA och fick cytotec kom hela hinnsäcken ut intakt och gick sönder när det slog mot duschgolvet. Ingen rolig upplevelse. Får du ont eller blöder igenom en binda på en halvtimma så ska du åka in. Sist fick jag blodförlust och fick blod

  • Anonym (H)
    Äldre 1 Jan 07:04
    #12
    Anonym (Linda) skrev 2017-01-01 03:45:46 följande:

    Här på sjukhuset skickas ingen hem med cytotec pga att man blöder så mycket och kan få riktigt ont. Jag skickades hem med cytotec av Sahlgrenska för 17 år sedan när jag hade ett kvarhållet missfall och jag blödde som en slaktad gris och smärtan var värre än att föda barn. Har haft många ma efter det men sagt att cytotec vill jag aldrig mer ha. Nu vid senaste ma sa läkaren varför vill du inte ha cytotec. Och då berättade jag min erfarenhet och då sa läkaren att abort ska skötas på sjukhuset inte i hemmet.

    De har gjort fel som skickat hem dig med cytotec, man ska inte göra så utan man ska erbjudas en sängplats


    Alla blöder inte mycket av cytotec

    Och det finns inget "ska" utan det är olika rutiner och läkaren du träffades åsikt

    För dom flesta går det jättebra att göra abort i hemmet, särskilt när man redan gjort en abort eller fött barn utan komplikationer, omöjligt att veta vilka som får komplikationer dock men det är inte praktiskt möjligt att alla ska ligga inne under hela abort processen, med mer pengar och bättre admin kanske det skulle funka i framtiden, men som alla vet är kvinnovården pinsamt underprioriterad
  • Caramb­olan
    Äldre 1 Jan 09:13
    #13

    Tråkigt att du kände att du blev illa bemött. Jag tror inte alls att din abort behöver ha misslyckas. Jag gjorde medicinsk abort i vecka nio och såg absolut ingen moderkaka eller nåt foster. Det var som mensblod med aningen fler små klumpar bara. Blödde mycket i 1-2 timmar sen var det till och med mindre än de värsta mensdagarna.

    Anledningen till att du blivit annorlunda bemött nu mot förra gången är förmodligen din ålder. Självklart tar de det väldigt försiktigt med en 14-åring, så små barn är ju inte menade att hamna i situationen från första början ens. Nu är du vuxen och förväntas kunna ta hand om dig själv.

  • Anonym (Sjuks­köters­ka)
    Äldre 1 Jan 10:10
    #14

    Hej. Tråkigt att höra om din situation och att du blivit illa bemött. En av anledningarna till att kirurgiska aborter inte rekommenderas där det kan undvikas är att det finns omfattande studier från t.ex. Finland som visar att kvinnor som genomgått flera kirurgiska aborter senare i livet löper ökad risk att föda barn extremprematurt, alltså innan graviditetsvecka 28. Förutom detta kan livmoderslemhinnan skadas vid ingreppen och det kan leda till andra problem i samband med påföljande graviditet och förlossning. Medicinska aborter och missfall har kroppen lättare att återhämta sig från. Du borde naturligtvis fått information om detta när du sökte vård, men bättre sent än aldrig. Kontakta kvinnokliniken om några dagar och be om att få göra en kontroll om du är osäker på om allt kommit ut så att du inte drabbas av en infektion. Hoppas att du inte behöver hamna i en liknande situation igen. Kram

  • Anonym (A)
    Äldre 11 Jan 22:58
    #15

    Hur har det gått?

  • Anonym (Ella)
    Äldre 25 Jan 14:00
    #16

    Tråkigt att läsa om din upplevelse, TS.

    Jag har gjort två medicinska aborter.

    Den första gjorde jag i vecka 6, fick första tabletten på KK, och resten fick jag med mig för att ta hemma. Det var inte värre än vanlig mens för mig, hade ju fått tramadol, så hade inget ont alls...

    Min andra abort gjorde jag i vecka 12, och den gjordes på sjukhus eftersom det var så pass sent i graviditeten.

    Det kändes, men fick så mycket smärtlindring jag behövde. Det psykiska var det absolut jobbigaste! Personalen var helt underbara, jag fick ett sådant omtänksamt och bra bemötande från första besöket. Hade ett eget rum hela tiden, och samma sköterska, som ofta kollade hur jag mådde och om jag behövde mer smärtlindring, eller bara ville prata. Det var på Östra sjukhuset, Gbg.

  • Äldre 1 Apr 01:29
    #17

    Hur gick det för Dig? Gick aborten genom?

Svar på tråden Medicinsk abort, dåligt bemött och misslyckad abort?