• Äldre 1 Jan 17:02
    6314 visningar
    22 svar
    22
    6314

    Är det såhär dagens barn är?

    Jag blir så ledsen

    Mina söner sedan ett tidigare förhållande är så otacksamma. De bor hos mig, min sambo och vår gemensamma dotter på heltid och är hos sin pappa varannan helg.

    Man kan inte ge dem lillfingret utan att de ska ha MER! Mer mer mer! Vi är just nu i sälen, dit vi åker ett par ggr varje år. De tjatar på sambon att han ska åka med dem, han köper liftkort, ena sonen åker en gång... Sen vill de bada, spela, ha godis, surfa etc. Köper vi fika så ställer yngsta sonen frågan: "är det allt vi får"? Vart fan är tacksamheten?

    När de är hos sin pappa är det laglöst..

    De har fri tillgång till surf och socker... Ja.. De tom sover i sin pappas säng.. 9,5 år och snart 8!

    Vi försöker dra ner på socker pga adhd hos den äldste och ger dem endast godis på helgerna och begränsar deras surf varje dag. Vi har rutiner! Vi är världens tråkigaste, snålaste föräldrar!

    Är barn såhär idag? De fattar fan inte hur bortskämda de egentligen är! De är så jävla köpta utav sin pappa som har dåligt samvete för att han blev av med vårdanden för ett år sedan då han åkte fast för rattfylla med barnen i bilen!

    Det känns så värdelöst! Man bara ger och ger och får aldrig något tillbaka! Ett litet jävla ord - Tack! Är det så svårt?


    Loke -07, Alvin -09
  • Svar på tråden Är det såhär dagens barn är?
  • Äldre 1 Jan 17:06
    #1

    Mina barn är inte otacksamma, men det beror ju på hur man uppfostrar dem. Låter ju inte som de behöver ta ngr konsekvenser av sitt handlande, utan att ni fortsätter att curla dem.,

    Varför skyller du på pappan om de främst bor hos er?

  • Caramb­olan
    Äldre 1 Jan 17:06
    #2

    Så är inte mina barn i alla fall. Men att vara två föräldrar som har en konsekvent syn på regler och uppfostran är säkert en bidragande faktor.

  • Äldre 1 Jan 17:06
    #3

    Men det är ju du i egenskap av förälder som formar dina barn. Barn förstår olika regler på olika ställen och dessutom är de ju hos dig nästan jämt. Se över ditt föräldraskap!

  • Äldre 1 Jan 17:09
    #4
    Dixie skrev 2017-01-01 17:06:30 följande:

    Mina barn är inte otacksamma, men det beror ju på hur man uppfostrar dem. Låter ju inte som de behöver ta ngr konsekvenser av sitt handlande, utan att ni fortsätter att curla dem.,

    Varför skyller du på pappan om de främst bor hos er?


    För att de alltid jämför... "så får vi göra hos pappa"! Varje gång de kommer där ifrån så är det något! Han gör aldrig något med dem. De far fritt, medan vi försöker umgås och hitta på saker... Med de uppskattar tydligen sina surfplattor mer!
    Loke -07, Alvin -09
  • Äldre 1 Jan 17:11
    #5
    The one in Blue skrev 2017-01-01 17:06:53 följande:

    Men det är ju du i egenskap av förälder som formar dina barn. Barn förstår olika regler på olika ställen och dessutom är de ju hos dig nästan jämt. Se över ditt föräldraskap!


    Vi är väldigt tydliga och har regler och sätter gränser. Men, ja, jag vet inte. De är aldrig tacksamma tillbaka liksom. De är aldrig riktigt nöjda på något vis!
    Loke -07, Alvin -09
  • Äldre 1 Jan 17:13
    #6

    Men barnen bor ju till största delen hos er, så det blir ju din (er) huvudsakliga uppgift att uppfostra barnen. Begränsa iPad-tiden om du tycker att den används för mycket. Tala om att det som gäller hos pappa - gäller hos pappa. Det som gäller hos er - gäller hos er. Mycket vill ha mer - men det är ju för att ni ger med er! Klargör att ni redan spenderat mycket pengar på liftkorten, så då gäller slalomåkning. Vill de inte åka slalom i alla fall, inte fasen ska de "belönas" med poolbad/iPad/vad de nu vill istället.

    Har svårt att tro att största problemet är pappan eftersom de så sällan är där.

  • Äldre 1 Jan 17:14
    #7
    Carambolan skrev 2017-01-01 17:06:30 följande:

    Så är inte mina barn i alla fall. Men att vara två föräldrar som har en konsekvent syn på regler och uppfostran är säkert en bidragande faktor.


    Pappan har inga direkta regler. Han tycker att det är ok att de spelar tv-spel eller surfar på sina plattor hela dagen.. Vi tycker inte det. Vi vill att de leker med kompisar och är barn också! Men då surnar de liksom ihop.. De vill bli servade med aktiviteter hela tiden om det inte handlar om att glo på Youtube
    Loke -07, Alvin -09
  • Äldre 1 Jan 17:15
    #8
    Josefine85 skrev 2017-01-01 17:09:25 följande:

    För att de alltid jämför... "så får vi göra hos pappa"! Varje gång de kommer där ifrån så är det något! Han gör aldrig något med dem. De far fritt, medan vi försöker umgås och hitta på saker... Med de uppskattar tydligen sina surfplattor mer!


    Men i längden kommer de uppskatta det ni gör för dem mer. Vilka minnen är det de kommer se tillbaka på med glädje? Stunderna vid plattan eller utflykter ni gör tillsammans?
  • Äldre 1 Jan 17:18
    #9
    fjanten skrev 2017-01-01 17:13:53 följande:

    Men barnen bor ju till största delen hos er, så det blir ju din (er) huvudsakliga uppgift att uppfostra barnen. Begränsa iPad-tiden om du tycker att den används för mycket. Tala om att det som gäller hos pappa - gäller hos pappa. Det som gäller hos er - gäller hos er. Mycket vill ha mer - men det är ju för att ni ger med er! Klargör att ni redan spenderat mycket pengar på liftkorten, så då gäller slalomåkning. Vill de inte åka slalom i alla fall, inte fasen ska de "belönas" med poolbad/iPad/vad de nu vill istället.

    Har svårt att tro att största problemet är pappan eftersom de så sällan är där.


    Vi begränsar. De får 30 min surf om dagen. Å plattorna är nu undanstoppade och inte blev det nåt bad heller... Vi låter inte dem göra allt de vill.. Men har man vart på typ ett Lekland en hel dag, så stannar deras viljor inte där.. På bilen i vägen hem så frågar de: "vad ska vi göra när vi kommer hem" och vårt svar blir oftast då att de får leka ute eller på sina rum... Å då är det genast sura miner! När de bodde hos oss helt, utan att vara hos pappan så var de inte såhär! Men nu liksom jämför de hela tiden.. Och vi blir bara trötta och ledsna...
    Loke -07, Alvin -09
  • Äldre 1 Jan 17:19
    #10
    Josefine85 skrev 2017-01-01 17:09:25 följande:

    För att de alltid jämför... "så får vi göra hos pappa"! Varje gång de kommer där ifrån så är det något! Han gör aldrig något med dem. De far fritt, medan vi försöker umgås och hitta på saker... Med de uppskattar tydligen sina surfplattor mer!


    Vad de får göra hos pappan är ju oväsentligt, svara att det är andra regler som gäller hos er!

    Varför åker ni tex flera gånger till Sälen när barnen först tjatar och sedan inte uppskattar det? Då hade vi inte åkt fler gånger...,
Svar på tråden Är det såhär dagens barn är?