• Silverros

    Säga upp sig från jobbet?

    Jag har jobbat som timanställd undersköterska i snart 3 år. Jag har fortfarande inte fått fast jobb och är så trött på stressen. Jag har inte heller haft någon semester alls under de 3 åren då jag inte har någon betald semester. Jag jobbar ca 80% per månad och jag orkar inte mer. Den senaste tiden har jag börjat få ångest över att gå till jobbet. Det har hänt flera gånger då jag har övervägt att säga upp mig.
    Har ni några tips på vad jag kan göra? Ska jag säga upp min timanställning eller inte... 

  • Svar på tråden Säga upp sig från jobbet?
  • Carambolan

    Hur länge har du jobbat så mycket som 80%? Känns som att du borde bli inlasad när som helst.

  • Jemp

    Jag funderar också på LAS, har du kollat upp det? Varför tar du ingen semester? Du har ju semesterersättning och rätt till det.

  • Sanjos

    Även då jag inte har haft betald semester så har jag iaf tagit lite semester varje år. Man måste ta lite ledigt ibland och då anser jag att pengarna i detta fall är inte allt. 

    Jag hade inte sagt upp mig utan sökt annat arbete och hade jag inte fått nytt arbete innan sommaren så hade jag tagit ut semester i sommar.  

  • Silverros

    Timanställda har ingen betald semester. När jag började jobba jobbade jag ca 50% under 6 månader. Efter det har jag jobbat 80% per månad.

    Under de 3 åren som har gått har jag ca 300 dagar kvar tills jag blir fastanställd.

  • Anonym (Bea)
    Silverros skrev 2017-01-02 22:30:24 följande:

    Timanställda har ingen betald semester. När jag började jobba jobbade jag ca 50% under 6 månader. Efter det har jag jobbat 80% per månad.

    Under de 3 åren som har gått har jag ca 300 dagar kvar tills jag blir fastanställd.


    När jag var timvik sparade jag undan semesterersättningen varje månad på ett särskilt konto och sedan tog jag ledigt ett par veckor på sommaren och levde på dessa pengar.
    Det kanske kan vara ett alternativ?
  • Dixie
    Silverros skrev 2017-01-02 22:30:24 följande:

    Timanställda har ingen betald semester. När jag började jobba jobbade jag ca 50% under 6 månader. Efter det har jag jobbat 80% per månad.

    Under de 3 åren som har gått har jag ca 300 dagar kvar tills jag blir fastanställd.


    Men som timanställd får man väl semesterersättning samtidigt som lönen?!
  • Anonym (Tess)
    Silverros skrev 2017-01-02 22:30:24 följande:

    Timanställda har ingen betald semester. När jag började jobba jobbade jag ca 50% under 6 månader. Efter det har jag jobbat 80% per månad.

    Under de 3 åren som har gått har jag ca 300 dagar kvar tills jag blir fastanställd.


    Jo man får semester ersättning på 12 % av lönen. Man kan be arbetsgivaren hålla den inne och sedan ta ut den till semestern. Eller så lägger man undan den själv. Vissa företag betalar ut den i juni och december. Andra varje månad.

    Sen har man ju rätt till minst 25 dagar per år.
  • Silverros

    Jag har inga semester dagar. Chefen har sagt att timanställda inte har någon betald semester. Däremot om man har vikariat får man semester dagar.

Svar på tråden Säga upp sig från jobbet?