• Auri79

    Vad är religiösa känslor?

    Bakgrund: Min sambo genomgår en depression och långtidssjukskrivning samtidigt som vi fått vårt första barn (han har dock sedan tidigare) och jag förstås har upplevt de mest underbara känslor man kan känna. Vi har gått igenom en tuff tid där jag varit väldigt ledsen över hur hans tillstånd tar udden av den lyckligaste tiden i mitt liv. Han stjäl mycket energi och glädje när han går hemma sjuk i min mammaledighet och inte vill leva. Jag får hjälp av en psykolog att hantera situationen som anhörig med allt vad det innebär i termer av medberoende och sorg över att det blev så här. Vi går även till familjerådgivningen. Min sambo får paradoxalt nog inte träffa någon psykolog trots behov, utan medicineras bara och går typ hemma och väntar på att tiden ska gå (ja det är helt sjukt hur illa psykiatrin fungerar!) Efter många funderingar, samtal och om och men har jag landat i att jag vill ge oss en chans att ta oss igenom detta även om det kostar mycket.

    Jag känner ett stort behov av att vårda mig själv, på en mental/andlig nivå eller vad jag ska säga. Tränar, är mycket ute i skogen, spelar och sjunger mm. Det ger en del. Besökte julottan för julmusikens skull och upplevde ett lugn... Nästan så jag skulle vilja gå i kyrkan igen. Det är något som aldrig slagit mig någonsin att göra så det känns lite konstigt. Vad är det jag dras till? Vad ger det? Jag minns känslan när dottern föddes och vid dopet. Närheten till vissa saker i den kristna retoriken som en poesi över livet. Känslan av tacksamhet, mirakel, gränslös kärlek och hur väl vissa psalmer och bibeltexter beskrev de här stora livskäbslorna. Kanske söker jag de känslorna nu, önskar bära dem med mig och inte glömma. Är det vad man menar med att känna gud? Eller hur känner man då? Vad är det jag söker? Ni som går i kyrkan, varför gör ni det? Hur tänker ni om det jag beskriver?

  • Svar på tråden Vad är religiösa känslor?
  • emseli
    Auri79 skrev 2017-01-03 18:14:57 följande:

    Bakgrund: Min sambo genomgår en depression och långtidssjukskrivning samtidigt som vi fått vårt första barn (han har dock sedan tidigare) och jag förstås har upplevt de mest underbara känslor man kan känna. Vi har gått igenom en tuff tid där jag varit väldigt ledsen över hur hans tillstånd tar udden av den lyckligaste tiden i mitt liv. Han stjäl mycket energi och glädje när han går hemma sjuk i min mammaledighet och inte vill leva. Jag får hjälp av en psykolog att hantera situationen som anhörig med allt vad det innebär i termer av medberoende och sorg över att det blev så här. Vi går även till familjerådgivningen. Min sambo får paradoxalt nog inte träffa någon psykolog trots behov, utan medicineras bara och går typ hemma och väntar på att tiden ska gå (ja det är helt sjukt hur illa psykiatrin fungerar!) Efter många funderingar, samtal och om och men har jag landat i att jag vill ge oss en chans att ta oss igenom detta även om det kostar mycket.

    Jag känner ett stort behov av att vårda mig själv, på en mental/andlig nivå eller vad jag ska säga. Tränar, är mycket ute i skogen, spelar och sjunger mm. Det ger en del. Besökte julottan för julmusikens skull och upplevde ett lugn... Nästan så jag skulle vilja gå i kyrkan igen. Det är något som aldrig slagit mig någonsin att göra så det känns lite konstigt. Vad är det jag dras till? Vad ger det? Jag minns känslan när dottern föddes och vid dopet. Närheten till vissa saker i den kristna retoriken som en poesi över livet. Känslan av tacksamhet, mirakel, gränslös kärlek och hur väl vissa psalmer och bibeltexter beskrev de här stora livskäbslorna. Kanske söker jag de känslorna nu, önskar bära dem med mig och inte glömma. Är det vad man menar med att känna gud? Eller hur känner man då? Vad är det jag söker? Ni som går i kyrkan, varför gör ni det? Hur tänker ni om det jag beskriver?


    ja psykiatrin kan ju lämna mycket att önska. men vill han själv träffa nån att prata med?

    va härligt att du kunde känna så i kyrkan! den brukar ha en lugnande verkan på oss oavsett om man är troende eller ej. när katastrofer eller terrorattacker har skett så brukar ju kyrkan vara full med människor. varför inte gå dit eller till någon annan kyrka igen så får du möjlighet att åter känna det här lugnet eller friden som man också kan kalla det. kolla upp vilka församlingar som finns i närheten och se om dom har nåt möte som du skulle vilja gå på.

    jag går själv i kyrkan även fast det nu faktiskt var ett tag sen. den här friden som du pratar om känner jag igen. det blir en paus från omvärlden och en närhet till Gud där jag bara behöver vara utan motprestation. jag behöver inte anpassa mej utan kan möta Gud där och då precis som jag är och ändå få känna mej älskad. psalmerna kan gå rätt in i hjärtat och jag kan känna en tröst, glädje, hopp, lättnad etc. då kan jag verkligen känna Guds närvaro. att sen ta fram den känslan i vardagen när livet känns tungt underlättar och jag känner mej inte ensam.

    den senaste tiden har jag faktiskt funderat på den moderliga kärleken och nästan kunnat jämföra den med Guds kärlek. det enorma tålamodet, orken, välviljan, önskan om närhet. men jag kan inte sätta ett likhetstecken mellan Guds kärlek till oss och den moderliga kärleken då Gud aldrig ger upp, han straffar aldrig och blir aldrig arg. bara tanken på det ger mej en sån glädje i livet! han står ut med oss trots att vi kan vara så svåra att handskas med!

    du låter som en sökare tycker jag, som att du letar efter något mer i livet.

    jag vet inte om detta gav några riktiga svar men hoppas att du hittar något iaf.

    kram
  • Gudgudgud

    Hej! Sitter med en mugg morgon kaffe och läser det du har skrivit. Jag blev berörd av det du beskriver och vill gärna få dela med mig av min egen upplevelse av kyrkan och kristen tro. Jag har hela mitt liv haft en tro på Gud, men det var först i tonåren som jag fick en relation till Gud. Jag blir glad när du skriver att du upplevt ett slags lugn då du har besökt kyrkan. Men samtidigt vill jag säga till dig, att den känslan kan du få uppleva var du än befinner dig någonstans. Det kan vara hemma i köket, i affären, på bussen, ja överallt. Att få uppleva Guds frid är möjligt på vilken plats som helst. Han är lika stor och sann vart än du befinner dig. Han längtar efter att få komma nära dig och när du i all enkelhet säger eller tänker din längtan efter honom och hans frid, så lovar jag dig att han svarar dig direkt! Gud är enkel, kravlös och kärleken själv. Han längtar efter att få vara en del i ditt och och familjens liv! Jag ska be för dig, just nu, att han på ett tydligt sätt ska beröra dig och ditt innersta med hans oändliga kärlek til dig, just nu, i den här stunden..: jag skickar med en kram till dig också! Camilla

  • Laina
    Auri79 skrev 2017-01-03 18:14:57 följande:
    Jag känner ett stort behov av att vårda mig själv, på en mental/andlig nivå eller vad jag ska säga. Tränar, är mycket ute i skogen, spelar och sjunger mm. Det ger en del. Besökte julottan för julmusikens skull och upplevde ett lugn... Nästan så jag skulle vilja gå i kyrkan igen. Det är något som aldrig slagit mig någonsin att göra så det känns lite konstigt. Vad är det jag dras till? Vad ger det? Jag minns känslan när dottern föddes och vid dopet. Närheten till vissa saker i den kristna retoriken som en poesi över livet. Känslan av tacksamhet, mirakel, gränslös kärlek och hur väl vissa psalmer och bibeltexter beskrev de här stora livskäbslorna. Kanske söker jag de känslorna nu, önskar bära dem med mig och inte glömma. Är det vad man menar med att känna gud? Eller hur känner man då? Vad är det jag söker? Ni som går i kyrkan, varför gör ni det? Hur tänker ni om det jag beskriver?

    Att känna gemenskap, lugn, att bara få vara, inomhus eller i naturen är ju helt mänskliga känslor och inte religiöst, dock tar religioner gärna dessa fundamentalt mänskliga känslor och sätter en stämpel på det att det va en religiös upplevelse.

    Att gå i skogen och inse hur fantastik det är att leva, att se allt samspel är något som berör, vi är ju från naturen, vi har levt i den i flera hundratusen år, om inte miljoner beroende på hur man räknar och definierar "oss".


    Jag går i kyrkan för att umgås med människorna där, inte för att umgås med det kristna ordet.

    Som citatet går. The nearer to the church, the farther from God.

Svar på tråden Vad är religiösa känslor?