• Mascaraklumpar

    Har jag gjort rätt eller fel?

    Min son är 10 år gammal och har antingen mild autism eller ligger precis under gränsen för att uppfylla kriterierna. Utredningen är ännu inte färdig. 
    I julklapp önskade han sig bara en sak: en liten beyblade-snurra som kostade 500 kr. För mig är det helt vansinnigt att betala så mycket för en sådan liten sak, men eftersom han verkligen bara önskade sig detta så köpte jag den till honom och han blev väldigt nöjd. På annandagen var snurran borttappad och bortglömd, vilket inte förvånade mig.
    I julklapp fick han dessutom bland annat 1000 kr av sin farmor och farfar, och idag kom han och ville använda dessa för att köpa en annan snurra - den här gången en för 600 kr. Eftersom han redan gått med på att spara hälften av pengarna så sa jag nej, men den verkliga anledningen är förstås att jag inte vill att han kastar bort ytterligare 600 på skräp. Han blev förtvivlad och menade på att pengarna egentligen var avsedda för att köpa en julklapp (vilket är sant) och att när han gick med på det så trodde han att alla snurror kostade lika mycket. Efter en del diskussioner så accepterade han att ett löfte är ett löfte och att han får vänta med att köpa snurran.
    Nu börjar jag känna att jag gjort fel.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-04 02:03
    Typiskt, styckesindelningen försvann.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har jag gjort rätt eller fel?
  • Carambolan

    Svårt det där. Hur bra grepp har han om värdet av pengar tycker du? Har han förmåga att relatera till hur mycket 600 kr är och vad han annars skulle kunna använda pengarna till?

  • LillaJag06

    Kan inte rösta via appen av någon anledning men svaret är enkelt. Nej!
    Han skarvade bort sin julklapp på några dagar.
    Kan han leta? Ni kanske kan hitta den?

  • Längtar efter nr3

    En 10åring borde kunna hålla koll på en leksak mer än ett par dagar om det var det enda han önskade sig.
    Autistiska barn brukar väl gärna snöa in sig och då borde det vara ännu större chans att han höll ordning på den? Kanske inte iofs om det är precis på gränsen mot det spektrat dock?
    Utifrån vad du skriver kan jag tycka du gjorde rätt.

    Min snart 5åring vet att skulle en leksak försvinna så snabbt så skulle hon inte få köpa en ny direkt. Jag har dock pratat mycket med henne om hur man ska vara med sina saker osv. Att saker har ett värde och att jag inte vill köpa samma sak två gånger bara för att man är oförsiktig med den. Samma om något går sönder, är det pga oaktsamhet så kan man försöka laga men jag förklarar att om man vill kunna använda sakerna måste man vara lite rädd om dom så att dom inte går sönder i onödan. Skulle hennes lillebror slå sönder/riva sönder något och hon ser det så brukar hon samtidigt förstå att han inte lärt sig än hur man ska vara med sakerna så då brukar hon förklara för honom. Så budskapet kan man lugnt säga har gått fram ;)
    Så i min åsikt borde en 10åring kunna acceptera det resonemanget också.

  • scanmia

    Jag tycker att du gjorde rätt för att ni hade redan en överenskommelse om att hälften skulle sparas. Dessutom har tioåringar i allmänhet, och kanske din son (om han nu skulle ligga på något spektra) i synnerhet (?), ganska dålig impulskontroll i kombination med dåligt konsekvenstänk. Därför får du gå in som förälder och ta över den biten medan hans exekutiva funktioner får mogna fram och finslipas. Jag tycker att prislappen är för hög för att låta det bli läropengar den här gången och jag hade också sagt nej.

  • DenNamnbitne

    Du har gjort helt rätt. Det är du som är vuxen och bestämmer. Ni har också ett visst ansvar gentemot farmor och farfar att inte förstöra deras fina julklapp på något som hade kunnat bli något mycket bättre.

Svar på tråden Har jag gjort rätt eller fel?