• Imse

    Är viktklubb något att ha?

    Jag har funderat på att gå med i Aftonbladets "viktklubb".

    De gör ju reklam med "vanliga människor" som lyckats gå ner jättemycket relativt snabbt och som hyllar metoden. Jag är nu inte dummare än att jag förstår att dessa personer inte är slumpmässigt utvalda... Därför undrar jag om det är någon här inne som testat.

    Hur mycket gick du ner? Hur mycket hjälp hade du av viktklubb? Var det värt pengarna?

  • Svar på tråden Är viktklubb något att ha?
  • Griseknoen35

    Jag testade. Det går ut på att du äter mindre kalorier än du gör av med så att du går ner i vikt. Du äter vanlig mat och 5 mål om dagen, det du gör är att räkna kalorier. De har massor av recept som redan är uträknade så det är bara att logga det du äter. Loggen räknar åt dig. Jag gick ned 5 kilo på 4 veckor sen kom jag in i en massiv tentaperiod och tappade kontrollen så ska börja om om en vecka igen. Du kan ju testa i 3 eller 6 månader? Tycker du inte om det så handlar det inte om allt för många kronor.

  • Imse

    Fem kilo på fyra veckor är ju jättebra! Upplevde du att viktklubb var till stor hjälp eller hade du klarat det ändå?

    Det är ju inte så mycket pengar om man lyckas men annars känns det som pengar i sjön (och det är inte så kul) därför undrar jag hur det gått för andra.

    Finns det någon mer som testat?

  • Anonym (Abc123)

    Viktklubb var min räddning för 6 år sedan. Efter min andra förlossning stod vågen på 106 kilo, började på 56 4 år tidigare. När sonen var 9 månader stod vågen kvar på 104 kilo så körde igång i december. I juni hade jag tappat 30 kilo och 1'5 år senare var jag nere på 63 kilo. Så 43 kilo på 1'5 år. Nu 7 år senare äter jag efter samms tänk och pendlar mellan 65-67 utan att röra på mig. Är 175 lång

  • MissLiilo

    Jag har testat och så länge du har disiplin funkar det bra. Men det gäller ju att man väger maten för att se hur mycket man får i sig och verkligen för in allt i matdagboken. Vill du inte lägga ut så mycket pengar så finns det andra tjänster som funkar lite bra men är gratis eller kostar mycket mindre än viktklubb. Jag använder mig av Lifesum numera. Den har liknande mat- och träningsdagbok som viktklubb i gratisversionen. I betalversionen kan man koppla ihop lifesum med andra appar, typ runkeeper och liknande. Jag har kopplat ihop den med mitt fitbit aktivitetsarmband och slipper därför skriva in träning, det kommer automatiskt in hur mycket jag förbränner varje dag. Kommer inte helt ihåg priset, tror det är runt 400 kr för ett år. 

  • Anonym (Kör själv)

    Har du disciplin, ska du inte lägga pengar på någon hjälp. Då klarar du det själv. Är du inte tillräckligt motiverad och behöver en knuff kan det va bra.

    Jag var sjukt motiverad för några år sedan. Gick ned 28kg på 5 månader. Helt utan hjälp. Bara räknade kalorier och körde på.

  • nernu

    Såg en av de där artiklarna i aftonbladet. En kvinna som såg superglad och pigg ut. Sen såg jag att hon hade gått ner genom att äta 1300 kcal om dan... Det är väldigt lite. Man måste ha extrem självkontroll för att klara det. Viktklubb kan vara bra för att bli medveten om vad du äter men egentligen kan du lika gärna lägga in dina kalorier i appen lifesum till exempel.

  • Imse

    Jag har börjat med Lifesum idag. Nöjd så här långt ???? Bra att det gick att länka med S Health som jag redan använder.

    Grejen med reklampersonerna i Viktklubb är ofta att de varit väääldigt överviktiga från början. Då är det lättare att "rasa" 20 kg.

Svar på tråden Är viktklubb något att ha?