• Anonym (?)

    Ni som vill tillåta slöja/burka överallt i samhället

    Bör man inte göra samma sak med mössa/keps också?

  • Svar på tråden Ni som vill tillåta slöja/burka överallt i samhället
  • Jenna Eriksdotter

    Förbud för slöja måste rimligt vis ingå i "maskerings förbudet" i så fall, som råder på tex dagis, banken, och vissa event, områden och tillställningar. Men som det är nu räknas inte slöja som maskering. tror jag?  Men annars jag tycker man borde få bära slöja och annan maskering där maskeringsförbud inte råder.

  • Pentagram
    Anonym (?) skrev 2017-01-05 00:26:19 följande:

    Bör man inte göra samma sak med mössa/keps också?


    ÄR det förbjudet att ha mössa/keps på sig någonstans? Det hör till god ton att ta av sig dem inomhus men du är ju inte tvungen.
  • Anonym (?)
    Pentagram skrev 2017-01-05 08:02:29 följande:

    ÄR det förbjudet att ha mössa/keps på sig någonstans? Det hör till god ton att ta av sig dem inomhus men du är ju inte tvungen.


    Varför är det inte god ton att ta av sig slöjan då?
  • Anonym (Truth)
    Anonym (?) skrev 2017-01-05 19:39:30 följande:
    Varför är det inte god ton att ta av sig slöjan då?

    Men du kan väl inte mena att vi kan ställa krav på muslimer!? Det är ju kränkande!


    (ironin som inte är ironi i moderna Sverige.)

  • Anonym (Ja)

    Förstår inte varför mössa och keps inte kan få vara på inomhus, har aldrig fattat varför det anses oartigt. Det är en del av outfiten, självklart ska man få ha det på sig. Samma sak med slöja. Burka är annorlunda, där ser man inte ansiktet. Men huvudbonader tycker jag man alltid ska få ha på sig, oavsett om huvudbonaden är en slöja, hipstermössa eller keps.

  • elyse

    Mössa/keps och slöja kan väl jämställas som huvudbonader och personligen ser jag inget hinder i att man som privatperson bär dessa. I det offentliga rummet är jag för ett maskeringsförbud och eftersom man inte ens ser ögonen på personen i burka och endast ögonen i niqab faller dessa under maskeringar för min del.

  • Anonym (?)
    Anonym (Truth) skrev 2017-01-05 19:50:54 följande:

    Men du kan väl inte mena att vi kan ställa krav på muslimer!? Det är ju kränkande!

    (ironin som inte är ironi i moderna Sverige.)


    Lol, tänkte i ren ödmjukhet att mössa och slöja utgör samma sorts klädsel och därmed bör både få vara på eller av, beroende på krav/plats/intresse etc.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja) skrev 2017-01-05 20:11:51 följande:

    Förstår inte varför mössa och keps inte kan få vara på inomhus, har aldrig fattat varför det anses oartigt. Det är en del av outfiten, självklart ska man få ha det på sig. Samma sak med slöja. Burka är annorlunda, där ser man inte ansiktet. Men huvudbonader tycker jag man alltid ska få ha på sig, oavsett om huvudbonaden är en slöja, hipstermössa eller keps.


    Vissa menar ju att burkan ska få vara på oavsett vad, med hänvisning till religion.
  • Anonym (?)
    elyse skrev 2017-01-05 20:32:46 följande:

    Mössa/keps och slöja kan väl jämställas som huvudbonader och personligen ser jag inget hinder i att man som privatperson bär dessa. I det offentliga rummet är jag för ett maskeringsförbud och eftersom man inte ens ser ögonen på personen i burka och endast ögonen i niqab faller dessa under maskeringar för min del.


    Pentagram menar att detta inte är ett problem.
  • Anonym (Truth)

    Ett väldigt stort problem med slöja och burka är att identifikation. Det försvårar arbetet för polis, tull och andra myndigheter där detta behövs.

    Sen finns det ju den andra aspekten där man diskuterar lämpligheten inom vården.

    Att folk inte ser det för vad det faktiskt är, en symbol och ett verktyg att tygla kvinnor är skrämmande. 

Svar på tråden Ni som vill tillåta slöja/burka överallt i samhället