• Annelie 76

    Amma från bara ett bröst?

    Kommer få mitt tredje barn i sommar. Har inte ammat de andra två utan pumpat. Det jag sett då är att ena bröstet har färre mjölkgångar och är mycket svårare att få mjölk ur. Det andra funkar mycket bättre och ger ordentligt med mjölk.
    Nu funderar jag på att prova att amma och om det funkar bara erbjuda det bra bröstet. Kan det funka eller kan jag få en massa problem?

  • Svar på tråden Amma från bara ett bröst?
  • 8airam8

    Varför inte pröva att amma från båda belåten från början och ser hur det fungerar? Min egen erfarenhet är att mina två bröst fungerar väldigt olika: det enda kommer det mycket mjölk ur när jag pumpar och det andra är hart när omöjligt att pumpa ur. De tre barn jag haft liggandes vid dem har däremot inte lidit hungersnöd, utan det har varit en ymnig flod ur båda brösten när de ammats.

    Och provar du att amma och det bara fungerar från ena sidan så tänker jag att kroppen reglerar det av sig självt och du kan trappa ned och så småningom sluta amma från det bröst som inte fungerar?

  • FruganH

    Båda mina barn har föredragit ena bröstet och efter ett tag helt ratat den andra. Har gått bra att amma med bara ett bröst även om man kände sig lite "sned" när ena bröstet var större än det andra :/

  • Det kommer bli bra

    Min äldsta föredrog det ena bröstet och till slut utveckaldes det så att det kom ordentligt med mjölk från bara ena och den andra var mera till snuttande men inte till mat. Jag tycker du ska prova. Jag skulle också kontakta amningsmottagningen, jag har själv fått enormt bra hjälp därifrån. 

  • Ox2

    Jag ammande mitt första barn på ena bröstet från att han var 3 mån till 10mån. Jag hade motsatt problem. Ena bröstet stabilisera sig inte och hade väldigt lätt utdrivingsreflex så det sprutade alltid massor. Grav upp de bröstet och ammade bara på det andra. Man såg lite sned ut stundtals ;) men det fungerade utmärkt.

  • Ox2

    Kan tillägga att nästa barn ammade jag på båda brösten. Då hade jag inte samma bekymmer... Väntar mitt tredje nu i dagarna så då får vi se hur det blir denna gången... Amma ska jag i alla fall:)

  • Annelie 76

    Sned är jag redan då det bra bröstet gav dubbelt så mycket mjölk som det dåliga. Det skiljer minst en kupstorlek mellan dem som ogravid.
    Vi får se hur det blir men jag har inte så stora förhoppningar om det mindre. Jag hade hälften så många utgångar på det också så det är inte så konstigt att det inte blev så mycket mjölk i det.
    Tack för alla svar, nu blev jag lite lugnare inför framtiden.

Svar på tråden Amma från bara ett bröst?