• frokenkorrekt

    Nöjd med sjukvården?

    Hej!

    Hur nöjd är du med dagens svenska sjukvård, baserat på den vård du eller anhöriga/vänner behövt senaste året?

    Kommentera och motivera gärna. 

    Hur löser man "krisen" som det talas om i tidningar?

    Jobbar du själv inom vården och vill dela med dig om positivt och negativt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nöjd med sjukvården?
  • Anonym (M)

    Talar för mig själv och en annan person. Vi lider båda av depression pga PTSD. För det första har det tagit oss båda flera år att få psykisk vård för de trauman vi utsatts för, i mitt fall har det tagit nästan 8 år att ens få en kontakt i psykiatrin.

    Utöver traumat så har vi båda fått fyskiska sjukdomar. Jag har lidit av urinvägsinfektion oändligt många gånger för att sjukvården inte tror på att jag är sjuk, utan säger att det sitter i huvudet på mig. Det har tagit månader att ens få lämna ett prov för odling och få penicillin när det visat sig att det är UVI. Min vän har nu råkat ut för lunginflammation och fått samma bemötande, att hon bara inbillar sig. Hon har legat i respirator sedan innan jul och svävat mellan liv och död för att ingen trodde henne på behandlingshemmet där hon bor, utan bara lät henne ligga i sängen för att hon "larvade sig".

    Jag har återigen urinvägsinfektion som flera gånger satt sig på njurarna, och jag är också riktigt sjuk men får ändå ingen hjälp. Har åkt till akuten flera gånger då jag svimmat, kissat blod och kräkts upp ALLT jag ätit och druckit i flera dygn. De gör ändå inga tester utan säger att man kan må dåligt i kroppen om man är deprimerad och att jag borde söka kuratorkontakt på vårdcentralen.

    Det här är farligt. Bara för att man har en psykisk diagnos blir man inte tagen på allvar. Jag har haft oturen att bli fysiskt sjuk trots att jag har en psykisk sjukdom, och det känns som att det är kört för mig nu. Ingen kommer nånsin tro på att jag faktiskt är sjuk.

  • Anonym (p)

    Det funkar men väntetider mm kunde bli mycket bättre.

    Jag går till en privat vårdcentral (sedan 2002) som är smidiga att ha och göra med och där jag kan få träffa min läkare inom en dag eller två. Mycket bra. Kostar inget extra jämfört med en vanlig vårdcentral.

    Som bonus har jag via jobbet en sjukvårdsförsäkring som jag nyttjat ett par gånger. Det är en otrolig skillnad på service och kvalité jämfört med vanliga sjukvården. (Min fru saknar sjukvårdsförsäkring och jag jämför med väntetider mm för henne.)

  • Anonym (hepp!)

    Den svenska sjukvården har brakat åt H-vete!
    Spelar ingen roll vilken mottagning/vårdcentral/ akuten eller psyk. Allt är lika dåligt. Hur jag vet?
    jo jag jobbar inom sjukvården, ser hur man får dra ner på plaster (jobbar på iva), det finns inga platser, platser dras ner för det finns inte tillräckligt mycket personal. Långa väntetider på att få en behandling tänker främst på dem med någon obotlig sjukdom tex cancer som får vänta på att få en tid till strålning/cellgifter, väntetider på att få provsvar, väntetid på akuten. Vid tider på vårdcentral, att få en läkartid kanske flera veckor fram även där.
    Psykmottagningar liksom psykakuten är ett stort skämt, vet inte hur många människor jag möter i mitt arbete idag som mår så dåligt, som inte blir hörda/sedda och behandlade för sin psykiska ohälsa och istället tar till en överdos för att slippa få leva.
    Akuten som går på knäna, folk som ligger timvis innan de får vård, personalen hinner inte med och "glömmer" bort patienterna. Min faster sökte vård för 2v sedan på SU och satt på akuten i 17h innan hon fick vård.
    Jag skäms över den vård vi bedriver, inte minst vården vi ger utan även hur man jobbar, man jobbar som en blådåre samt underbetald, att jobba med människor är inte lika värdefullt som att sitta på ett kontor eller vid en maskin.

  • Anonym (Bra)

    För min del har det fungerat bra, först låg jag på sjukhuset sedan besök på vårdcentralen varje vecka. Nu behöver jag inte besöka vårdcentralen men behöver mediciner, ringde i fredags och fick två recept utan krångel.

    Grannens sambo ligger på sjukhuset sedan fem veckor och får adekvat och bra vård.

  • Anonym (Bra)

    När jag kom till akutmottagning så fick jag komma in på en gång p.g.a. allvarlig sjukdom, så här fungerar det bra.

  • Anonym (bedrövligt)

    Jag har inte haft några problem med akutvården, men primärvården är ett skämt.
    Politikerna lägger fantasisummor på att utreda vad som är felet med akutvården, när vem som helst med IQ över fiskmås kan berätta att problemet är att primärvården inte fungerar. Man har bantat ner vården i årtionden och blir chockad när den kollapsar???

Svar på tråden Nöjd med sjukvården?