• Äldre 6 Jan 21:51
    6154 visningar
    21 svar
    21
    6154

    Min kattunge är döv

    Jag bor i Malmö och har tingat en vit cornish rex hane i Stockholm. 


    Det har varit klydd redan från början då uppfödaren ändrat datum på hämtningsdag, tre gånger. 


    Eftersom bilfärden är 6 timmar lång så åker vi upp dagen innan och hämtar Lucy på morgonen för att sedan åka hem. 
    Efter ännu mer klydd så säger uppfödaren att veterinären kommer dagen innan och att hon även misstänker att min kattunge är döv. 

    Det blir kaos vilket beslut jag än väljer, att behålla eller inte behålla, eftersom jag måste få besked om hans dövhet, göra ett beslut och köra upp samma dag. 

    Jag har redan två raskatter hemma, en cornish och en oriental och både killarna springer fritt ute och vi har en öppen kattlucka. Vi bor även relativt nära en väg, ungefär 3 hus tätt inpå innan vägen då. 

    Finns det någon här ute som har en döv katt som dem låter gå ute? Och hur funkar det? 


    Har taggat ihjäl nu i månader tills min bebis ska komma hem och så får jag detta kastat i ansiktet....

  • Svar på tråden Min kattunge är döv
  • Äldre 6 Jan 22:43
    #1

    En döv katt ska INTE var utekatt. Så jag hade tackat nej.

  • Anonym (12345­)
    Äldre 6 Jan 22:46
    #2

    "Den har varit klydd"

    Och det betyder?

  • Äldre 6 Jan 22:47
    #3

    Dock vanligt att just vita katter är döva. En döv katt kan ha ett fantastiskt lyckligt liv och vara en underbar kompis och husdjur. Men som sagt inte som utekatt då dom inte kan höra ev faror.

  • Äldre 6 Jan 22:47
    #4
    Anonym (12345) skrev 2017-01-06 22:46:29 följande:

    "Den har varit klydd"

    Och det betyder?


    Undrar också. Tror det är samma som strul.
  • Anonym (12345­)
    Äldre 6 Jan 22:59
    #5

    Det är nån gammelskånska av nåt slag.

  • Äldre 6 Jan 23:22
    #6

    Oh haha aa det* har varit struligt* med Lucy från första början

  • Äldre 6 Jan 23:24
    #7

    Fick ett tips om magnetisk kattlucka. Att mina två andra katter har halsband som öppnar luckan och sedan får jag gå ut med Lucy själv i sele typ? 


    Hade det funkat tro?

  • Äldre 6 Jan 23:44
    #8

    Lucy? Var det inte en hane?

    Nå, en döv katt ska naturligtvis inte vara ute. Risken att han smiter är ju väldigt stor, då ni redan har två utekatter. Jag hade sagt nej till katten i det läget.

  • Äldre 6 Jan 23:48
    #9

    Men det är bara katterna med halsband som kan komma ut med en sådan kattlucka

    Och Lucy är en förkortning på Lucifer

  • Äldre 7 Jan 01:08
    #10

    Det räcker väl med att Lucy smyger sig på en av de andra katterna precis bakom när denna går ut. Så det verkar inte vara något större problem för honom att smita ut.

Svar på tråden Min kattunge är döv