• MrRocker26

    Varför är folk så negativa mot smslån för?

    Hejsan

    Allt fler tar smslån i dagens samhälle men varför är vi alla så negativa mot det? Jag kan ju förstå om man tar ett smslån på 10 000 då är man ju inte så smart. Men säg att man tar ett lån på 500 eller 1000 spänn och man vet att man kommer kunna betala tillbaka det sen är det väl inga problem? Jag brukar ta det om jag vet att jag kommer få pengar om 2 veckor eller så dock bara småsummor som 500 eller 1000. Vi alla behöver ju pengar mer eller mindre och om man t.ex har varit ute på krogen en hel del helger och så eller om man köpt mat för över 500 kr så ser jag inga problem med att ta ett smslån på småsummor.
  • Svar på tråden Varför är folk så negativa mot smslån för?
  • Tonårsmamman1

    I ditt fall ser jag inte behovet. Ingen har behov av att gå på krogen.

    Om något händer så blir räntan väldigt hög.
    SMS-lån skapar en negativ syn på pengar, att man ska tillfredsställa sina onödiga behov genast istället för att vänta tills man har råd.

    De enda som tjänar på SMS-lån är finansinstituten som lånar ut pengarna. 

  • Tuss 1

    Om du behöver ta såna lån bör du antagligen se över din ekonomi. Känns som början till större lån.

  • Sisisisi

    Behöver man ta sms-lån för att gå på krogen eller köpa mat så bör man nog se över sin ekonomi och sluta leva över sina tillgångar istället för att ta sms-lån. När man börjar ta lån för vardagsutgifter och konsumtion hamnar man ju snart i en ond cirkel.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Carambolan

    Har du inte en buffert på ens 500-1000 kr bör du skaffa det innan du köper en enda öl till.

  • Tyrfing

    Om man tycker att 500kr är småpengar behöver man inte ta ett lån för den summan, om man har koll på sin ekonomi. Har man inte sån koll så behöver man skaffa sig det.

  • MrRocker26

    Men herregud ett litet lån på 1000 kr liksom? Jag kan betala tillbaka det får ju pengar den 18:e.

  • Piff

    Kan bara instämma i vad alla andra sagt...

    Om man saknar 500kr nån månad så får mab ju prioritera vad man ska göra/äta för att leva så snålt som möjligt, och därefter försöka spara undan så att det finns ett sparkonto att falla tillbaka på vid behov.

    Vad gör du om du bryter benet och får leva på sjukpenning två månader tex? Eller om du blir sjuk och måste köpa medicin för 1000kr/får dra ut en tand för 2500kr eller vad det kan kosta?

    Eller om bilen går sönder/du tappar busskortet osv...

  • Tyrfing
    MrRocker26 skrev 2017-01-07 19:32:07 följande:
    Men herregud ett litet lån på 1000 kr liksom? Jag kan betala tillbaka det får ju pengar den 18:e.

    Om det bara är en tusenlapp, varför finns det inte en sån på bankkontot?
  • freja231

    Det är väl klart att det kan fungera. Det finns ju inget som garanterar att det går åt helvete för dig, ts, om du tar ett sms-lån. Men i och med att du saknar buffert så är det en dålig idé att ta ett lån med en hög ränta, eftersom denna buffert kan komma att saknas också när det är dags att betala tillbaka lånet.

    Du har ju uppenbarligen tagit sådana ekonomiska beslut den senaste tiden så att du nu står utan tusenlapp. Jag gissar att det inte har varit medvetet, utan att det har "råkat sig så", eftersom få personer sätter sig i den sitsen frivilligt. Nå, tänk om det "råkar sig så" när du ska betala tillbaka också? 

  • cattus

    Varför ta sådana små lån som är skyhöga i ränta. Det blir ju inte billigt i längden. Risken är att det blir en riktigt ond cirkel med fler och större lån och då betalar man mycket dyrt för dessa i ränta.

  • Tuss 1
    MrRocker26 skrev 2017-01-07 19:32:07 följande:

    Men herregud ett litet lån på 1000 kr liksom? Jag kan betala tillbaka det får ju pengar den 18:e.


    Förvisso men jag föredrar att leva utan att behöva låna i slutet av månaden. Om jag måste göra det så tittar jag över vart mina utgifter brister. Målet bör väl vara att spara pengar istället för att låna pengar.
  • GavinGadget
    MrRocker26 skrev 2017-01-07 19:32:07 följande:

    Men herregud ett litet lån på 1000 kr liksom? Jag kan betala tillbaka det får ju pengar den 18:e.


    Skulle som de andra råda dig att "låna" från ditt eget sparkonto om det kniper någon månad.

    Ingen behöver sms-lån enligt mig. Man bör ha en buffert som håller för dessa oförutsedda utgifter. Helt klart ett tecken på osund ekonomi om man inte klarar detta.

    Såklart inget farligt att låna 10 000-30 000 eller vad det nu må vara men varför ska du betala ränta på det när du borde vara några månadslöner på sparkontot.
  • Physalis

    Men om du kniper ihop en månad så är du ifatt den där 1000 lappen som saknas.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tyrfing

    Jag skulle säga att i detta perspektiv är det betydligt bättre att skaffa ett kreditkort. Kostar 0 kr första 30-60 dagarna och räntan är under nån slags kontroll... 

    Fast jag kanske kastade bensin på elden nu... Foten i munnen

  • EnAnonumius

    Man skall aldrig låna pengar för att syssla med nöjen, och man skall aldrig leva över sina tillgångar heller..

    Det är den mest grundläggande för att fixa bra ekonomi.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Varför är folk så negativa mot smslån för?