• flygrl

    Massiva punkteringsfria cykeldäck för & nackdelar?

    Tröttsamt med punka på cykeln så funderar på om punkteringsfria dvs. massiva däck utan slang kan va nåt. Såna här då:
    www.smartasaker.se/sv/artiklar/punkteringsfria-cykeldack.html

    Det va ju en del omdömen på sidan jag länkade till men tycker det vore intressant få höra mer om hur dom håller i längden. Slits dom ner snabbt? Klarar man (tjej med ganska små händer) öht själv få på dom på fälgen?
    Vilka e fördelarna & nackdelarna?

  • Svar på tråden Massiva punkteringsfria cykeldäck för & nackdelar?
  • Rabarbapuppa

    Har inte själv använt dem då lågt rullmotstånd är viktigt för mig (kör mest racer) men jag tycker det verkar som att kommentarerna på den sidan faktiskt ger ganska bra info vad folk verkar tycka. De ger uppenbarligen markant mer rullmotstånd, vilket åtminstone för mig som sagt går emot hela konceptet med just cykling. Dessutom om du googlar så finns ju test av punkteringsfria cykeldäck. 

    Hur pass svårt eller lätt tycker du det är att kränga på vanliga däck idag? Om du tycker det är knivigt så verkar det bli något värre med dessa, det är väl en indikation. Alternativt kan du ju låta en cykelfirma kränga på dem åt dig, det blir ju inte en så ofta återkommande kostnad i och med att du sen inte kommer få punktering. 

    Sen kanske värt att kolla andra punkteringsfria, Biltema har ju t.ex. vad jag förstår. För 390:- styck exkl frakt känns ju som det är en hyfsad summa ändå.

    Det är vad jag tycker.

    /Puppa

  • flygrl
    Rabarbapuppa skrev 2017-01-09 11:53:27 följande:

    Har inte själv använt dem då lågt rullmotstånd är viktigt för mig (kör mest racer) men jag tycker det verkar som att kommentarerna på den sidan faktiskt ger ganska bra info vad folk verkar tycka. De ger uppenbarligen markant mer rullmotstånd, vilket åtminstone för mig som sagt går emot hela konceptet med just cykling. Dessutom om du googlar så finns ju test av punkteringsfria cykeldäck. 

    Hur pass svårt eller lätt tycker du det är att kränga på vanliga däck idag? Om du tycker det är knivigt så verkar det bli något värre med dessa, det är väl en indikation. Alternativt kan du ju låta en cykelfirma kränga på dem åt dig, det blir ju inte en så ofta återkommande kostnad i och med att du sen inte kommer få punktering. 

    Sen kanske värt att kolla andra punkteringsfria, Biltema har ju t.ex. vad jag förstår. För 390:- styck exkl frakt känns ju som det är en hyfsad summa ändå.

    Det är vad jag tycker.

    /Puppa


    Tack för input.
    Ja, det verkar va lite mer tungtrampat med såna däck.
    Kommentarerna va intressanta men dom som skrivit dom verkade inte ha cyklat på däcken under nån längre period. Det antyds av nån hans däck slitits ganska mycket på kort tid så därför undrar jag om nån vet mer om hur tåliga dom e över tid. Om dom slits ner väldigt snabbt e ju vinsten med dom borta så att säga.

    Biltemas däck e av annat slag. Extra förstärkta helt enkelt och sånt har min brorsa haft och tyckt hållit dåligt (han fick punka ändå :/ ). Testerna verkar också mest handla om den typen "punkteringsfria" däck men kanske måste jag leta mer helt enkelt.
  • Rabarbapuppa

    Okej, ja då kanske det finns många punkteringsfria däck på marknaden, men väldigt få sånna solida däck således. 
    Japp du får söka vidare lite då, du skulle kunna fråga på cykelforum.se tycker det finns mycket kunnigt folk där. Säkert någon som testat.

    /Puppa

  • Ka11e

    Jag köpte dessa: www.rosebikes.se/artikel/fromsearch/vittoria-randonneur-reflex-tyre/aid:49787 efter att

    ha läst ett test hos testfakta där detta däcket fick bra betyg för framförallt lågt rullmotstånd och hög punkteringstålighet. Biltemas däck skulle jag aldrig köpa, för övrigt förmodligen samma däck som cykelhandlarna säljer under namnet Spectra. Får sällan punktering och ha inte haft någon alls sedan jag köpte dessa däck, trots att jag råkat cykla på krossat glas.

    Frun fick ett par Schwalbe Marathon plus som var dyrare och ger ett betydligt trögare rullmotstånd

  • flygrl
    Rabarbapuppa skrev 2017-01-11 11:47:55 följande:

    Okej, ja då kanske det finns många punkteringsfria däck på marknaden, men väldigt få sånna solida däck således. 
    Japp du får söka vidare lite då, du skulle kunna fråga på cykelforum.se tycker det finns mycket kunnigt folk där. Säkert någon som testat.

    /Puppa


    Ja, jag funderar vidare. Det e inte akut liksom men tänker jag kanske borde testa nåt annat för slippa irriterande punkteringar. Cykelforum e ju lite intressant rent allmänt upptäckte jag just. Tack för bra tips!
  • flygrl
    Ka11e skrev 2017-01-14 10:44:07 följande:

    Jag köpte dessa: www.rosebikes.se/artikel/fromsearch/vittoria-randonneur-reflex-tyre/aid:49787 efter att

    ha läst ett test hos testfakta där detta däcket fick bra betyg för framförallt lågt rullmotstånd och hög punkteringstålighet. Biltemas däck skulle jag aldrig köpa, för övrigt förmodligen samma däck som cykelhandlarna säljer under namnet Spectra. Får sällan punktering och ha inte haft någon alls sedan jag köpte dessa däck, trots att jag råkat cykla på krossat glas.

    Frun fick ett par Schwalbe Marathon plus som var dyrare och ger ett betydligt trögare rullmotstånd


    Tack för tipset! Ville ni testa dom båda däcken mot varandra & därför ni la olika på din och din frus cykel?
Svar på tråden Massiva punkteringsfria cykeldäck för & nackdelar?