• nokitus

    vad odlar ni??

    hej. Jag har flyttat ut på landet, och i år är första året som jag ska riktigt satsa på att odla en massa grönt. 
    Håller även på att planera ett växthus som ska opp så fort snön har smält typ:) 
    Tänkte det skulle vara lite skoj att se hur andra gör, och vad ni odlar, vi är en familj på 2 vuxna och två barn, och jag vill riktigt slå på stort(för stort tycker gubben min)! 
    Jag ska snart börja så tomatplantor, och paprika och purjo. Har gjort i ordning så jag har en hel fönsterbänk. Så nu väntar jag ivrigt på att fröna ska dyka opp på posten. Kan ju tillägga att jag sådär annars inte har en aning om hur man gör, men, jag tar det som det kommer. 
    Har också en plan att få en fungerande kompost. Har ni andra det? hur i så fall? 
    :)
    tack och hej!

  • Svar på tråden vad odlar ni??
  • scanmia

    Åh vad kul!!! Satsa på det ni tycker är gott och räkna med att vissa saker kommer att floppa och andra kommer ni att få mer av än ni kan göra av med. Ta gärna två olika sorter av samma sak för att fördela riskerna lite: två sorters potatis och två olika sorters tomater. Bönor och ärtor är lätta att lyckas med. Jordgubbar med. Tomater är faktiskt ganska pyssliga. Handla lokalt så kan du få bäst information vad som passar att odla just där du bor och korsförhör grannar och kolonilottsinnehavare om vilka sorter som trivs hos dem. Det är så mycket lättare att lyckas med sorter som trivs än att försöka locka fram någon som helst skulle vilja vara någon annanstans. Ja och släng in lite vackra blommor i mixen med - pioner, taggisar, solrosor.... de gör en så glad när man rensar ogräs! Lycka till! 

  • Jag är bara jag

    Allt fanns när vi flyttade hit: äpplen, päron, jordgubbar, krusbär, vinbär, smultron, gräslök, piplök, hallon. Kryddor också, men de skördar vi aldrig p.g.a okunskap.

  • Anonym (42)

    Jag har ett projekt där jag tog frön från lilja i somras. Just nu ligger de hyfsat varm i fuktig sand. Det är ett flerårsprojekt om jag förstått saken rätt. Ska bli spännande och se om jag lyckas.

    Jag har ingen erfarenhet av Trädgård eller är ens särskilt intresserad. Gillar dock när det är fint i trädgården och det blommar.

    Flyttar nu och ville se om jag kunde "få med mig" de här liljorna utan att gräva upp dem...

  • nokitus
    scanmia skrev 2017-01-08 19:52:59 följande:

    Åh vad kul!!! Satsa på det ni tycker är gott och räkna med att vissa saker kommer att floppa och andra kommer ni att få mer av än ni kan göra av med. Ta gärna två olika sorter av samma sak för att fördela riskerna lite: två sorters potatis och två olika sorters tomater. Bönor och ärtor är lätta att lyckas med. Jordgubbar med. Tomater är faktiskt ganska pyssliga. Handla lokalt så kan du få bäst information vad som passar att odla just där du bor och korsförhör grannar och kolonilottsinnehavare om vilka sorter som trivs hos dem. Det är så mycket lättare att lyckas med sorter som trivs än att försöka locka fram någon som helst skulle vilja vara någon annanstans. Ja och släng in lite vackra blommor i mixen med - pioner, taggisar, solrosor.... de gör en så glad när man rensar ogräs! Lycka till! 


    Jo, jag har köpt fröer till grönsaker som jag gillar ( inga salladsblad då). Och idag har jag petat ner några paprikafrön på förkultivering som jag lärde mej att det hette:) jag räknar inte med att lyckas så vansinnigt bra egentligen, får jag några grönsaker att överleva är jag nöjd. Jag var på en föreläsning som sara bäckmo hade, den va jätteintressant, och man blev verkligen inspirerad.:)
  • nokitus
    Jag är bara jag skrev 2017-01-09 17:30:37 följande:

    Allt fanns när vi flyttade hit: äpplen, päron, jordgubbar, krusbär, vinbär, smultron, gräslök, piplök, hallon. Kryddor också, men de skördar vi aldrig p.g.a okunskap.


    Men det är ju vansinnigt bra att det redan fanns, jag planterade några äppelträd i somras, och några buskar, får se till våren hur det gått för dom:)
  • nokitus
    Anonym (42) skrev 2017-01-10 14:26:47 följande:

    Jag har ett projekt där jag tog frön från lilja i somras. Just nu ligger de hyfsat varm i fuktig sand. Det är ett flerårsprojekt om jag förstått saken rätt. Ska bli spännande och se om jag lyckas.

    Jag har ingen erfarenhet av Trädgård eller är ens särskilt intresserad. Gillar dock när det är fint i trädgården och det blommar.

    Flyttar nu och ville se om jag kunde "få med mig" de här liljorna utan att gräva upp dem...


    Ahaa, jag har faktiskt heller aldrig varit intresserad förut, men när jag flyttade ut på landet kom minnen tillbaka från barndomen när man gick in i pappas växthus, eller hämtade potatis från landet, och jag vill återskapa den känslan på något vis. :)
  • maratontjejen

    Paradisäpple är ett fint träd ni kan plantera. Det blommor fint rosa och är mkt tåligare än exempelvis körsbärsträd. Vackra blad. Av själva äpplena kan man göra gelé, passar till många maträtter. Trädet tappar inte dom små äpplena under vintern därigenom ser det väldigt fint ut när det hänger små röda äpplen mitt i vintern på trädet.

  • Jag är bara jag
    nokitus skrev 2017-01-11 21:11:50 följande:
    Men det är ju vansinnigt bra att det redan fanns, jag planterade några äppelträd i somras, och några buskar, får se till våren hur det gått för dom:)
    Det tar väl några år innan det blir äpplen, men bär kanske du får snabbare. Det är så roligt att äta självodlade saker-och giftfritt. Glad
  • nokitus
    Jag är bara jag skrev 2017-01-12 13:53:24 följande:

    Det tar väl några år innan det blir äpplen, men bär kanske du får snabbare. Det är så roligt att äta självodlade saker-och giftfritt.


    Jo det dröjer ju ganska länge förståss:) jo, giftfritt e nog det som lockar mest, också det att grönsakspriserna.är så höga om man vill handla ekologiskt, så därför tänkte jag odla ekologiskt i stället. Idag ska jag börja med bokashi kompostering. Det ska.bli kul att testa på.:)
Svar på tråden vad odlar ni??