• Äldre 8 Jan 21:54
    12072 visningar
    12 svar
    12
    12072

    bröstpumpning

    Amningen funkade aldrig för mig, han kunde inte få rätt tag så jag fick bara sår på bröstvårtorna. Har provat både manuell och elektrisk bröstpump, har provat alla suglägen och får ändå sår runt hela bröstvårtan som bara varar.
    Gör jag nåt fel eller är jag bara för känslig?
    Någon som har nåt tips på hur tusan jag ska få det att funka annars?
    Han får ju ersättning, men vill kunna ge honom lite bröstmjölk åtminstone, men känns som att jag måste ge upp det helt snart.

  • Svar på tråden bröstpumpning
  • Äldre 8 Jan 21:59
    #1

    Har du provat amningsnapp?

  • Äldre 8 Jan 22:32
    #2
    The one in Blue skrev 2017-01-08 21:59:15 följande:

    Har du provat amningsnapp?


    Ja han vägrar ta den.
  • Äldre 8 Jan 22:38
    #3

    Går det att ändra sugstyrka på pumpen? Får du sår även med lägsta styrkan? Har de kollat att du inte har svamp på bröstvårtorna? Jag fick sugblåsor i början när jag pumpade men aldrig några sår. Däremot fick jag ont med första barnet och då var det svamp. Fick Fluconazol tabletter mot det så det gick över.

  • Äldre 8 Jan 23:31
    #4

    Ta hjälp av amningshjälpen.se eller ännu bättre ammehjelpen.no om du känner att du kan läsa på norska. Här kan du få svar på det mesta gällande amning.

    Jag tänker att du måste låta ditt barn amma så ofta du kan, och så ofta barnet vill för att få igång amningen. Det är en smärtsam procedur för alla. Sår er normalt. Det kan ta 2-3 veckor att komma igång. Såren kan ta tid på sig att läka. Under tiden varva med att smörja bröstvårterna med bröstmjölk och lufttorka brösten (gå utan kläder.....svår årstid, men försök...skruva upp temperaturen inomhus och dra för gardinerna), samt Medelas Purelan.

    Låna boken Amning i vardagen av Marit Olanders.

  • Äldre 8 Jan 23:44
    #5

    Fortsättning: Det är jättebra att du vill amma din lilla.

    Mitt tips är också att droppa pumpen.

    Din bebis kan suga, men bebisen är nybörjare, precis som du (det handlar inte om en oförmåga), ni två måste lära er tillsammans.

    Använd pumpen enbart om du måste. Exempelvis när mjölken runnit till och brösten blivit hårda, knöliga och onda. Även då är bästa sättet att ta en varm dusch och mjölka ut mjölken själv, för att "lätta på trycket".

    Läs på om barnet signaler om hunger på amningshjälpen.se / ammehjelpen.no eller boken.

  • Äldre 9 Jan 10:35
    #6

    Tänker att det kanske kan vara värt att handpumpa ett tag tills besvären minskat. Då slipper du vaccumet som ge besvär. Kan gå rätt effektivt om man får till tekniken. Smörj med bröstmjölk och lufta.

    Låter som att du har bestämt dig för att inte amma. Annars finns det ju flera tips på hur man kan hjälpa bebis att få bättre tag. För mig hjälpte "hamburger-greppet" (c-grepp underifrån, nyp ihop så bebis får ett plattare bröst att ta tag om).

  • Äldre 9 Jan 10:37
    #7

    Sedan ska ju också trattstorleken vara rätt om du pumpar. Men misstänker att du tänkt på det.

  • Äldre 9 Jan 10:55
    #8

    Är såren på vårtgården eller på bröstvårtan? Om dom är på vårtgården så misstänker jag att du har för stor tratt så att en för stor del av vårtgården sugs med när du pumpar. Vet inte vad du har för pump men medela har en bra guide när det gäller hur stor tratt man ska ha www.medela.se/amning/radgivning/pumpning/storlekar-brosttratt Rekommenderar precis som ovan att kontakta amningshjälpen eller en amningsmottagning om det finns i ditt landsting.

  • Äldre 10 Jan 04:49
    #9

    Åh vad jobbigt det låter. Ett tips är att prova med en mindre "pip" till pumpen så att den inte suger in så mycket av vårtgården. Ett annat är att strunta i alla tjocka krämer man kan köpa och enbart smörja din bröstvårta med bröstmjölk, det funkade jättebra för mig. Det tipset fick jag från amningsmottagningem som för övrigt är jättebra på sånt här. Ring och be om råd. Du kan googla fram om det finns någon nära dig eller bara ringa första bästa.

  • Äldre 10 Jan 20:33
    #10

    Har du varit på ex amningsmottagning? Jobbar själv om barnmorska på en sådan och tänker på följande:
    *Har de kollat om ditt barn har för kort tungband? (Kanske mindre sannolikt då du även får sår av pumpen)
    * Har du fått hjälp att prova ut rätt trattstorlek till pumpen?
    * Du kan ha fått in bakterier och/eller svamp som gör att sår blir svårläkta och behandling kan krävas.
    *Har någon kollat hur bebis suger, har du fått hjälp att forma bröstet?

  • Äldre 15 Jan 12:29
    #11

    Jag hade hade också så med sista o alla tyckte han sög rätt ändå. Men så föreslog BVC sköterska att jag skulle amma från "andra hållet". Dvs hans kropp låg utåt ifrån min kropp istället för intill. Svårt o förklara, men ammade jag vänster bröst pallrade jag upp kuddar på min vänster sida där han låg o hade alltså bara huvudet framför mig. Funkade kanon! Blev bättre på några dagar o kunde amma "normalt" igen sen i 10 mån.

  • Äldre 15 Jan 12:39
    #12
    Nyponet01 skrev 2017-01-15 12:29:55 följande:

    Jag hade hade också så med sista o alla tyckte han sög rätt ändå. Men så föreslog BVC sköterska att jag skulle amma från "andra hållet". Dvs hans kropp låg utåt ifrån min kropp istället för intill. Svårt o förklara, men ammade jag vänster bröst pallrade jag upp kuddar på min vänster sida där han låg o hade alltså bara huvudet framför mig. Funkade kanon! Blev bättre på några dagar o kunde amma "normalt" igen sen i 10 mån.


    Att amma tvilling eller tvillingposition tror jag du menar!
Svar på tråden bröstpumpning