• Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))

    Barnen bor kvar och föräldrarna flyttar VV?

    Hej!

    Jag har en fundering som jag hoppas någon vill bolla med mig?

    Jag och min ex-man separerade för 2,5 år sedan och vi har båda nya respektive. I mitt fall så lever jag och våra tre barn 5, 8,16 år (varannan vecka) ihop med min nya man som har stora barn som inte bor hemma längre. Allt funkar kanon med barnen och min nya samt att jag och mitt ex är bra vänner och allt flyter på bra med kommunikation mellan oss ang barnen osv.

    Mitt ex bor i en lgh han inte alls trivs i, den ligger i samma kommun som mig men i ett område som inte har det bästa ryktet.. något han fick bli tvingad att ta iom separationen. Där bor han varannan vecka med våra barn, annars bor han på annan ort hos sin nya. Alltså han flyttar själv också varannan vecka. Så gör han för hans nya har själv anknytning på hennes ort med eget barn och barnets pappa mm. De har pratat om ett särboförhållande så länge barnen är små.

    Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé

    Idén är att våra barn bor i min lgh hela tiden istället och mitt ex säger upp den lgh han inte trivs i och bor i "barnens lgh" varannan vecka. Min sambo har sen tidigare en mindre lgh på annan ort som jag och han mer än gärna tillbringar mer tid i. Alltså barnen bor kvar och vi föräldrar flyttar varannan vecka?

    Det skulle underlätta massor för våran tonåring som släpar ALLT mellan mamma och pappa. Samt att hon inte heller trivs i pappas lgh. (hon trivs med sin pappa men inte lgh) barnen skulle ha nära hela tiden till sina kompisar och förskola/skola samt att alla barnens leksaker mm finns på samma ställe.

    Innan vi tar något beslut så tänkte jag kolla lite på nätet om det finns andra som har prövat något likande? Jag hittade väldigt lite om detta... men kanske det finns någon här på FL?

    Må gott

  • Svar på tråden Barnen bor kvar och föräldrarna flyttar VV?
  • Anonym (:))

    Kör på! Är väl optimalt för barnen om de hela tiden har en fast punkt.

    En bekant till mig gjorde så under småbarnsåren, de delade 50/50 på de fasta kostnaderna och stod för maten och förbrukningsartiklar sin"egna" vecka i huset. Funkade utan problem.

    Har ni dessutom andra ställen ni kan vistas på så är det ju toppen

  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Anonym (:)) skrev 2017-01-09 15:15:40 följande:

    Kör på! Är väl optimalt för barnen om de hela tiden har en fast punkt.

    En bekant till mig gjorde så under småbarnsåren, de delade 50/50 på de fasta kostnaderna och stod för maten och förbrukningsartiklar sin"egna" vecka i huset. Funkade utan problem.

    Har ni dessutom andra ställen ni kan vistas på så är det ju toppen


    Tack för svar!

    Dina bekanta hade inget som var negativt under den tiden?
  • Anonym (:))
    Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé ) skrev 2017-01-09 15:37:25 följande:

    Tack för svar!

    Dina bekanta hade inget som var negativt under den tiden?


    Nej, för deras familj var det optimalt
  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    MammaKajsa skrev 2017-01-09 15:48:33 följande:

    Kolla upp hur era hemförsäkringar gäller med era försäkringsbolag bara  


    Hej! Tack för ditt svar Glad

    Det ska jag göra.

  • Carambolan

    Jag har också bekanta som gjort liknande. Istället för att sälja huset så hyrde de en trea tillsammans där mamman och pappan hade varsitt rum och bodde varannan vecka. Funkade toppen för dem.

    Prata noga igenom hur ni ser på eget utrymme och privatliv, personliga ägodelar, att ta hem partners, etc. om ni inte har samma utrymme för "egen yta" i det gemensamma boendet.

  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Carambolan skrev 2017-01-09 17:42:53 följande:

    Jag har också bekanta som gjort liknande. Istället för att sälja huset så hyrde de en trea tillsammans där mamman och pappan hade varsitt rum och bodde varannan vecka. Funkade toppen för dem.

    Prata noga igenom hur ni ser på eget utrymme och privatliv, personliga ägodelar, att ta hem partners, etc. om ni inte har samma utrymme för "egen yta" i det gemensamma boendet.


    Nu har vi nya respektive båda två. Mitt ex respektive bor på annan ort och mitt ex flyttar dit barnfria veckor. Min nya man bor med mig på heltid och barnen varannan vecka.

    Men absolut ska vi prata om sådant! Det är galet viktigt att vi alla är med på detta.
  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Påven Johanna II skrev 2017-01-09 17:47:18 följande:

    Gillar din nya man den idén?


    Jag har gillar idéen massor.
  • Anonym (Toppen)

    En toppenidé så länge din nya också är med på banan.

    Vänner till mig gjorde så. Fet fungerade jättebra o flera år. Men då var de singlar. När det kom nya partners in i bilden så gillade de inte konceptet, så då hittade de nya lösningar.

    Jag tycker ni ska testa!

  • Anonym (Underbart)

    Det låter väldigt bra! Det bästa ur barnens perspektiv. Tänk om fler kunde göra så. Det är ju faktiskt inte barnen som valt att separera och ska inte behöva flyta runt. Eloge till er!

  • Aileen Allannah

    Låter väl som en bra idé! Något som kan vara negativt vad jag läst är att ingen av föräldrarna riktigt ser det gemensamma boendet som ett hem. Man bryr sig inte riktigt lika mycket om blommor och sånt där småpyssel som "gör ett hem".

    Men, det är vad jag läst i någon undersökning om just växelvis boende hos vuxna. Det gör ni upp sinsemellan, kan vara bra att tänka på bara. :)

  • Anonym (Lisen)

    Jag har också hört talas om * konceptet* och det var superbra för det paret som valde detta sätt att bo på. Fast det paret var singlar och hade en liten gemensam lya sina "barnfria" veckor. På så sätt förblev det gamla gemensamma hemmet ett "riktigt hem" där man gjorde gemensamma beslut ang renovering inköp mm. Den lilla lyan föräldrarna delade på var mer som en övernattningslägenhet som de inte lade ner så otroligt mycket *känsla* på.

  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Näng skrev 2017-01-09 18:36:44 följande:

    Du låter som en mycket klok förälder. En eloge till dig!


    Men tack!
    Jag vill bara att det ska funka för alla parter, barnen går först men vi vuxna runt barnen måste också mår bra - för då mår barnen bra.
  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Anonym (Toppen) skrev 2017-01-09 18:42:52 följande:

    En toppenidé så länge din nya också är med på banan.

    Vänner till mig gjorde så. Fet fungerade jättebra o flera år. Men då var de singlar. När det kom nya partners in i bilden så gillade de inte konceptet, så då hittade de nya lösningar.

    Jag tycker ni ska testa!


    Tack för svar!

    Min nya är med på banan helt, han ser det som en jättebra lösning. Han menar mer att om det funkar för barnen och mig så är han bara glad.

    Ja jag ska prata mer med mitt ex om detta. Saken är att alla är med på banan men vill bara höra om det är någon med erfarenhet Glad 

    Nu kommer inte jag och mitt ex dela på någon annan lgh som fler av er har tagit upp utan vi har boenden på sidan om "barnens lgh" med våra nya respektive.

    Jag behöver bara vrida och vända på detta innan vi tar något beslut. Solig
  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Anonym (Underbart) skrev 2017-01-09 18:48:49 följande:

    Det låter väldigt bra! Det bästa ur barnens perspektiv. Tänk om fler kunde göra så. Det är ju faktiskt inte barnen som valt att separera och ska inte behöva flyta runt. Eloge till er!


    Tack!

    Ja ur barnens perspektiv kanske detta är kanon Glad man får pröva, fungerar det inte får man ta det då.
  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Aileen Allannah skrev 2017-01-09 18:55:23 följande:

    Låter väl som en bra idé! Något som kan vara negativt vad jag läst är att ingen av föräldrarna riktigt ser det gemensamma boendet som ett hem. Man bryr sig inte riktigt lika mycket om blommor och sånt där småpyssel som "gör ett hem".

    Men, det är vad jag läst i någon undersökning om just växelvis boende hos vuxna. Det gör ni upp sinsemellan, kan vara bra att tänka på bara. :)


    Tack för svar! Ja det där har jag också funderat på. Man får nog göra upp hur man ska göra det till ett trivsamt boende.
  • Anonym (Nu har vi kläckt en idé - som jag vill kolla med er om det är en bra idé :-))
    Anonym (Lisen) skrev 2017-01-09 19:58:15 följande:

    Jag har också hört talas om * konceptet* och det var superbra för det paret som valde detta sätt att bo på. Fast det paret var singlar och hade en liten gemensam lya sina "barnfria" veckor. På så sätt förblev det gamla gemensamma hemmet ett "riktigt hem" där man gjorde gemensamma beslut ang renovering inköp mm. Den lilla lyan föräldrarna delade på var mer som en övernattningslägenhet som de inte lade ner så otroligt mycket *känsla* på.


    Ja men lite så är väl vad vi har tänkt. Men att jag och mitt ex inte har någon "övernattningslgh" utan vi har vanliga boenden med våra respektive.
    Alltså det blir två hem var Glad
Svar på tråden Barnen bor kvar och föräldrarna flyttar VV?