• Hjördis89

    Abort mot sin vilja men kommit igenom?

    Hej!

    Jag skulle vilja få kontakt med andra i liknande situation som mår "bra" idag efter en abort. Jag blev gravid för 8 månader sedan och min dotter va då 5månader.

    Lite kort om vår situation
    Min sambo va inte redo för ett barn till och då menar jag, det fanns inte hans värld att få ett till barn så tätt. Det var inget lätt beslut för honom heller. Utan han är bara .. mer realistisk än vad jag är, medan jag är en sån människa som: allt löser sig! Ofta gör de det, men i vårt läge så vågar jag inte riskera hela vår familj. Och jag kan inte vara den människan som sviker den jag älskar mest! För allt han säger är rätt, och det vet jag. Men skulle jag behålla mot hans vilja? jag tror och vet.. att det råder inga tvivel på att han inte skulle älska detta barn! Men hur skulle vårt förhållande se ut?


    Det skulle spricka, totalt. Det hade blivit en soppa av precis allting.. och att stå där ensam med två barn, förlorat den killen man älskat över precis allt och annat. Jag skulle aldrig klara av det!
    Det här har inte varit lätt, har nog inte gråtit så här mycket någonsin. Aldrig känt något liknande, och jag vill aldrig mer behöva genomgå ett sånt här beslut. Aldrig!


    Åter till min fråga
    Jag har jätte svårt att acceptera det som hänt och känner en sådan skuld för allt. Känner även att jag har åsidosatt mig själv och mina känslor kring att inte göra en abort. Jag pressade mig själv i den graden att jag inte kan acceptera det jag gjort. Har svårt att finna lyckan igen och känner bara tomhet. Jag är även väldigt ledsen för att jag varit så deprimerad under denna tiden och tappat mycket fokus på min dotter och sambo. Finns det någon där ute som varit med om liknande situation och mår bra igen? Slutat vara deprimerad, slutat gå hos psykolog, panikångest, ältande? Behöver verkligen få bekräftelse på att det går att leva vidare efter ett sådant här tragiskt beslut? Eller tips på hur man kan hantera sina känslor och tankar kring sorgen.

     


     


     


     


     

  • Svar på tråden Abort mot sin vilja men kommit igenom?
  • Anonym (Aj då!)

    Så tråkigt det du råkat ut för...

    Har ej gått igenom samma , men jag tror du behöver reda ut tankar. Så här tänker jag om ditt problem , pröva själv om det stämmer. Kanske gör de det -kanske inte.

    Du hamnade i en situation där ingen utväg var en bra utväg. Hur du än gjorde så skulle du göra fel/svika någon. Dig själv, honom och eller fostret / barnet.

    Du valde att svika dig själv och fostret, men det var som sagt var inget lätt beslut och du ser det inte som en bra väg.

    Men nu är det så.Det är den väg ni går på nu.

    Hur ska du nu kunna förlåta dig själv och dessutom övertyga dig själv om att han var värd det? Hur ska du kunna fortsätta älska honom för det han utsatte dig för?

    Gå tillbaka till de skäl du hade till att genomgå aborten.

    Rada upp dem, upprepa dem och skriv ned dem.

    Du har all rätt i världen att sörja situationen, du har gjort något som skriker nej i hela din varelse.

    Ni bör nog gå till en psykolog /parterapi för att kunna må bra i er relation igen. Du har gjort en jätteuppoffring för hans skull och det ärviktigt att ni inte hamnar i någon skuld / offer relation till varandra

    Lycka till!

  • Anonym (Sorgsen)

    Skickar lite styrke kramar då jag själv också gjort abort pga att min partner inte ville vi skulle behålla detta barnet. Känner mig också väldigt tom och svårt att uppskatta annat i livet just nu. Det var nog likadant för oss att han tänkte realistiskt och jag med hjärtat.. Tyvärr kan jag inte säg att ja tagit med igenom det. Men de har inte gått så lång tid ännu. Förstår precis vad du går igenom iallafall

  • Anonym (asdf)

    Skulle säga att du inte svek dig själv i och med att du ville behålla din man och din familj och agerade därefter.

    Ibland kan man ha motstridiga känslor och vilja olika saker samtidigt. Blir enklare om man accepterar faktum att man inte alltid kan få allt.

    Kan det stämma att du är mest ledsen över din sambo och över det att han inte ville "ge" dig barnet?

  • Mytilio

    Förstår hur du känner. Gjorde abort i somras pga att min sambo inte ville behålla och har mått så dåligt över det. Nu börjar det lätta, men tror det kommer finnas kvar som en sorg lång tid framöver.
    Jag kände att antingen offrar jag mig själv eller min sambo och vår relation. Det blev att jag offrade mig själv och mitt barn. Har nästan tappat relationen då jag blev helt likgiltig och deprimerad. Men jag har kämpat mig kvar, min sambo har stöttat så gott han kunnat. Jag kommer nog kunna lära mig leva med det antar jag, men jag kommer aldrig riktigt komma över det. Jag har inga barn sedan tidigare. Saknar mitt lilla <3 ofta fortfarande.

Svar på tråden Abort mot sin vilja men kommit igenom?