• loveherso

    personlighet efter gbp

    Hej!

    Till er som har gjort en gbp, eller lever /har levt med en som har gjort en.
    Märker ni av någon personlighetsförändring hos den personen?

    Lever själv med en tjej som blev väldigt självupptagen, stort bekräftelsebehov, omoget tankesätt och konstiga val. Ingen sexlust men efter lite alkohol, lösaktig och har ibland strulat med andra. Prata om det går inte för hon förnekar själv allt det här. Men ibland kan hon va sej själv igen korta stunder.

    Går det över? Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden personlighet efter gbp
  • Långbenopluto

    Jag känner många som gjort denna oxå, och ingen av dom har bytt personlighet som du beskriver.

    Lyssnar hon inte på dig så måste du ta beslut om du orkar stå ut eller inte.

  • Wazp

    Jag har gjort en GBP för 3 år sedan. Gått ned 50kg och från en XXL till S i kläder. Hennes agerande är inte okej eftersom det, som jag tolkar det, sårar dig. Jag försvarar inte hennes agerande men jag kan till viss del FÖRSTÅ det! Hon har börjat gå ned i vikt (när gjorde hon sin op?) och hon börjar antagligen trivas mer i sin kropp, börjar känna sig attraktiv igen och då vill hon "visa upp" sig. Den uppmärksamhet hon inte fick/kände att hon kunde få innan sin operation börjar nu bli nåbar.

    Inför min op så blev vi faktiskt "förvarnade" för att vi kan bli lite... olika oss själva. En sån här operation är en stor grej och det påverkar ens självbild ordentligt och många behöver hitta sig själva igen! Förut har man (generellt) varit fet och dålig ork, känt sig ful och varit missnöjd med sig själv. Plötsligt är det en mycket smalare,piggare och gladare människa i spegeln! Man känner inte igen sig i spegeln (bokstavligen talat!)

    Känner du att hon inte lyssnar när du pratar med henne om dina känslor över hennes agerande så skulle jag överväga om du vill vara kvar. Hade det varit "mildare" saker hon gjort så hade jag sagt åt dig att ha is i magen, men nu ska du lyssna på din magkänsla och bestämma vad du står ut med!

    Svarar gärna på fler frågor om du har några, även via pm

  • loveherso

    Det var 2.5 år sedan hon opererades. Hon är fortfarande mitt allt, trots att hon gjort många fel efter viktnedgången. Att hon gått ner och mår bättre känns så bra, och att hon är gladare och har bättre självförtroende. Om jag ställer den här frågan med: Vad kan hon göra själv för att komma till insikt med vad hon gör? Jag ska försöka få henne att lyssna, och förstå att det förstör vår relation.

  • Wazp

    Jag tror inte att hon kan göra ngt för att komma till insikt? Det enda du kan göra är att prata med henne, försöka få henne att förstå. Tänk igenom noga vad du vill få fram, försök att använda mjuka formuleringar. Istället för att använda formuleringar som " Du är", använd "jag upplever det som att..." osv. Istället för "Du gör fel" så säg istället "dina handlingar sårar mig"... Det sista du vill är att det ska bli ett gräl, det är mer konstruktivare med ett samtal.

  • Camspr

    Jag har själv gjort en gbp och gick ner drygt 60 kilo. Jag kan utifrån mig själv säga att jag ångrar inte en dag operationen men min hjärna är totalt störd. Jag lever med samma man som när gjorde operation och jag älskar honom något fruktansvärt. Men efter operationen och efter alla plastikoperationer så har jag ett sådant sjukligt bekräftelsebehov, som jag idag kan hantera. Men förr va det rena helvetet, sprang till krogen varje helg och strunta totalt i min man. Otrogen gång på gång, det va helt sjukt.

    Jag har inte sökt hjälpt utan gett mig fan på att aldrig mer såra honom (han vet om exakt allting). Men det jäkla bekräftande är som en cigg, man blir så sjukt beroende.

  • Camspr

    Det är vid just alkoholen det va som värst, strulade och gick hem med okända osv..

  • loveherso

    Camspr

    Exakt alkoholen är största problemet! Då är bekräftelse behovet som störst hos henne med. Efter din viktnedgång, hur lång tid tid tog det för dej innan du slutade va otrogen mot din man?

  • loveherso

    Och hur kom du till insikt på vad du höll på med? Berätta gärna hur du gjorde för att hantera din situation. Stort tack till alla er som delar med er av era erfarenheter!

  • Camspr

    Han visste om 2-3 stycken sedan en morgon när jag berättade om den fjärde, att jag hade träffat han nykter. Jag hade alltid som ursäkt för mig själv att jag aldrig skulle göra något nyktert, men när jag väl gjorde det nykter så förstod jag att det hade gått för långt. Så den dagen berättade jag om alla, exakt allt som hade hänt. Efteråt har det varit så jäkla skönt för det kändes som man gick i annan kropp som man inte delade värderingar med.

    Tror jag aldrig hade insett det om min man inte varit på mig som han har varit, han prata och fråga.. han var aldrig misstänksam utan han frågade hur det va osv.

  • elyse

    Efter en GBP ska man ju vara väldigt försiktig med alkohol då kroppen inte hanterar sprit som den gjort tidigare...

  • Camspr

    Ja, precis. Jag kan klarar inte starksprit längre, då blir det totalt kaos. Innan hade jag kunnat svepa en 70:a liksom som hade varit en grogg idag. Håller mig till vin och cider annars blir det kaos.

  • loveherso

    Tack för ni delar med er! Verkar tyvärr inte va många som känner till dom här problem trots att det är så vanligt. Jag har idag fått reda på omvägar, mer som har hänt. Oförlåtligt sådant. Hon kan ju själv inte vara ärlig mot mej. Så jag har bestämt mej för att lämna den här relationen, för jag orkar inte mer. Hon är någon helt annan som jag inte känner. Psykisk hjälp borde va obligatoriskt vid övervikts operationer enligt mej. Ni som kämpar på efter efter era operationer och ni som är närstående, En stor kram till er!

    Ni som läser här, fyll gärna på med det ni har så det kan hjälpa andra.

Svar på tråden personlighet efter gbp