• Äldre 11 Jan 01:22
    4931 visningar
    16 svar
    16
    4931

    Hjälp! Går inte ner I vikt :(

    Hejsan,

    Jag är 28 år och 158cm lång och väger 67,5 kilo.

    Jag bestämde mig redan I December att jag inte have lust att vara små get mera.

    Sedan dess had jag tagit bort Alla kolhydrater, äter mindre,dricker met batten,gymmar I 1,5 time. Men INGET händer på vågen. Blir less att inget har hänt på snart en månad. När jag var 25 år gick jag ner ganaka så snabbt men nu känns det som jag nått någon slags åldersgräns där det är svårare att gå ner.

    Jag har ju bara tränat I 3-4 veckor nu så förväntar inte att 10 kilo ryker men I allafall 1 kilo seller ett halft. Jag följer även en app där jag kan räkna ungefär hur många kalorier jag äter och håller mig på 1200 per dag. Gymmar 3-4 dagar om veckan. Kör cardio i 50 minuter sen stretch och vikter I 30-40 min.

    Min mat ser ut så här på en dag:

    Frukost- 1dl havre gröt,en sked honung, kanel och kokos strössel

    Lunch- Fisk /kyckling/kött och salad

    Kvällsmat- samma som lunch

    Snacks-jordgubbar

    Vad gör jag fel?

    Fattar inte hur det inte rör Sig mer på vågen.

    Tack I förhand för tips och svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-11 01:24
    Nu är min autokorrekt ute och cycklar och skriver konstiga ord som get I stället för fet osv.Ber om ursäkt

  • Svar på tråden Hjälp! Går inte ner I vikt :(
  • Äldre 11 Jan 05:08
    #1

    Lätt att svara! Du äter för lite. Lägg till lite kolhydrater och fler kalorier, ca 1500-1600 om dagen!

  • Äldre 11 Jan 07:15
    #2

    Nej, hon äter inte för lite kolhydrater.
    Jag tycker det låter som att du ligger på en bra kalorimängd men ibland tar det tid att gå ner. Sitter lite i samma båt själv. Går på en väldigt kalorisnål diet men det går långsamt som tusan att bli av med kilona.

    Testat att mäta dig istället? Du kan ju ha börjat byta ut fett mot muskler med tanke på att du verkar träna flitigt Glad

  • Äldre 11 Jan 08:12
    #3

    Träna lite mindre kanske? Att banta genom att träna är ett 24/7 uppdrag om man ska se nån minskning på det viset. Se träningen som styrkehöjande och en allmän må bra grej bara och kör det två ggr i veckan kanske. Det är annars väldigt lätt att ha för höga krav och man börjar med värsta nolldieten ihop med träning all ledig tid för då tror man att kilona kommer att rasa av........men så enkelt är det inte och de flesta tröttnar fort.

  • Äldre 11 Jan 08:32
    #4

    Läste häromdagen att ny forskning visar att hälften av övervikten i världen beror på köttkonsumtion. Fast på 1200 kalorier per dag bör du gå ner i vikt förr eller senare. Däremot brukar man inte gå ner i vikt av träning då man bygger muskler som väger mer än fett. Men fettet blir du ju av med. Se upp med att det lätt omvandlas till fett bara om du slutar träna. Det hände mig. Tränade på gym och det satte sig en hel del muskler på armarna tyvärr. Som senare blev till fett. Så från att ha haft smala snygga överarmar så är de numera helt klart mindre snygga. (Och jag tappar inte vikten där på samma sätt vid viktnedgång heller längre). Är du desperat på en kickstart i just viktnedgång så kan du ju testa tex modifast från Apoteket ett antal veckor. Då får du ju åtminstone rätt näringsinnehåll.

  • Bertra­m
    Äldre 11 Jan 08:43
    #5

    Du säger att du har tagit bort ALLA kolhydrater men ändå äter du ju både havregryn och honung som innehåller massor med kolhydrater, skippa jordgubbarna oxå.


    Tips på frukost Äggröra, omelett, kokt ägg etc


    Lunch och middag kött/fågel/fisk med grönsaker och någon fet sås.


    Fett bränner fett, var inte rädd för att få i dig rätt fett, dvs skippa margariner etc och använd riktigt smör, ekologisk kokosolja etc.


    Som du äter nu gör ju att kroppen ställer sig på tvären och går på sparlåga.


     


    Lycka till :)

  • Bertra­m
    Äldre 11 Jan 08:45
    #6
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-11 08:32:29 följande:

    Läste häromdagen att ny forskning visar att hälften av övervikten i världen beror på köttkonsumtion. Fast på 1200 kalorier per dag bör du gå ner i vikt förr eller senare. Däremot brukar man inte gå ner i vikt av träning då man bygger muskler som väger mer än fett. Men fettet blir du ju av med. Se upp med att det lätt omvandlas till fett bara om du slutar träna. Det hände mig. Tränade på gym och det satte sig en hel del muskler på armarna tyvärr. Som senare blev till fett. Så från att ha haft smala snygga överarmar så är de numera helt klart mindre snygga. (Och jag tappar inte vikten där på samma sätt vid viktnedgång heller längre). Är du desperat på en kickstart i just viktnedgång så kan du ju testa tex modifast från Apoteket ett antal veckor. Då får du ju åtminstone rätt näringsinnehåll.


    Förlåt men muskler omvandlas inte till fett och fett omvandlas inte till muskler, det fungerar inte så. 


    Och man går inte upp i vikt för att man äter kött, möjligtvis om man äter allt för mycket kött, men det gäller ju all mat

  • Äldre 11 Jan 11:37
    #7

    En del bullshit i tråden än så länge. Kött som orsakar vikt, äta mer för att tappa vikt osv. Sen tänker jag inte kommentera om det är kolhydrater eller fett man ska ta ur dieten för att lättare tappa vikt. Studierna som utförs angående detta verkar visa åt vilket håll som helst i många fall.

    Ditt problem är iallefall att du ligger på högre kalorier per dag än vad du tror att du gör. Du behöver inrikta dig mer på CICO (Calories In, Calories Out) och inte så mycket på din diet som du äter. 

    Du kolla innehållsförteckningen på allt du äter, väg mängden för varje ingrediens i din matlagning så att du vet hur mycket kalorier det är i en måltid och på sådant sätt hålla koll på ditt kalori intag. Anledningen till att du inte går ner i vikt är för att du äter för mycket i förhållande till hur mycket energi du gör av med. 

    Vad dricker du till måltiderna? Vad dricker du överlag en vecka? Första steget till att gå ner i vikt är att endast dricka vatten. Ta bort all form av läsk, vin, öl, mjölk, saft och så vidare. Visserligen kan du ha möjlk till gröten om du nu måste det.

    Men nu tänker någon "mjölk är så nyttigt med alla mineraler/vitaminer det innehåller!". Nej mjölk behövs inte. Dessa saker får man vanligtvis i sig genom annat man äter.

    Kul att veta: 1 dl Mellanmjölk innehåller praktiskt taget lika mycket kalorier som 1 dl coca cola eller öl.

    Ta bort all snacks som du äter. Du behöver inte dessa jordgubbarna som du äter. Lägg de kalorierna så att du får en större måltid istället, det är mer mättande. Men givetvis håll dig fortfarande på 1200 kalorier/dygn. 

    Har du några "cheat days"? Ta bort dem. De förstör viktnedgång totalt. Ta bort all form av snacks på fredagar/lördagar. 100 gram choklad/chips är 500 kalorier, en ballerinakaka är 70 kalorier. Bara som exempel på hur mycket skit det kan vara i något så litet.

  • K grrl
    Äldre 11 Jan 17:59
    #8
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-11 08:32:29 följande:

    Läste häromdagen att ny forskning visar att hälften av övervikten i världen beror på köttkonsumtion. Fast på 1200 kalorier per dag bör du gå ner i vikt förr eller senare. Däremot brukar man inte gå ner i vikt av träning då man bygger muskler som väger mer än fett. Men fettet blir du ju av med. Se upp med att det lätt omvandlas till fett bara om du slutar träna. Det hände mig. Tränade på gym och det satte sig en hel del muskler på armarna tyvärr. Som senare blev till fett. Så från att ha haft smala snygga överarmar så är de numera helt klart mindre snygga. (Och jag tappar inte vikten där på samma sätt vid viktnedgång heller längre). Är du desperat på en kickstart i just viktnedgång så kan du ju testa tex modifast från Apoteket ett antal veckor. Då får du ju åtminstone rätt näringsinnehåll.


    1. Man bygger inte mycket muskler under kaloriunderskott
    2. Muskler omvandlas aldrig till fett. Det som händer om du slutar träna är att muskeln blir mindre. Om du blir tjock om armarna när du slutat träna, så beror det på att muskeln är mindre och du äter för mycket.
  • Äldre 11 Jan 18:38
    #9

    Du äter ju fortfarande kolhydrater. Jordgubbar, havre ,honung. Ser tyvärr inte ditt inlägg nu när man skulle svara

  • Äldre 11 Jan 21:26
    #10

    Fast den erfarenheten är jag knappast ensam om, att det blir fett på ställen man tidigare varit smal om, efter träning (och avslutande av träning då förstås). Man kan ju ha fettet fördelat väldigt olika på kroppen. Detta kan även förändras tex efter graviditet.

    Hursomhelst så när jag gick upp i vikt före den aktuella träningsperioden, så fick jag aldrig tjocka armar. Efter den perioden så har jag fått fett på armarna. Att man äter för mycket är (förstås) anledningen till själva viktuppgången men här pratar jag om fördelningen.


    K grrl skrev 2017-01-11 17:59:06 följande:

    1. Man bygger inte mycket muskler under kaloriunderskott

    2. Muskler omvandlas aldrig till fett. Det som händer om du slutar träna är att muskeln blir mindre. Om du blir tjock om armarna när du slutat träna, så beror det på att muskeln är mindre och du äter för mycket.


  • Äldre 11 Jan 21:32
    #11

    Börja jogga mellan 5-7 km. varje morgon innan frukost i cirka 10 veckor.

  • Äldre 11 Jan 21:46
    #12

    Många som svarar vet inget om viktminskning, 1200 kalorier är alldeles för lite och du tränar ovanpå detta.

    Jag har gått ner 24 kg på vanlig husmanskost och promenader, och det var inte speciellt svårt.

    1200 kalorier behövs bara för att hålla igång din kropp om du ligger stilla hela dagen. Lägg dig på ca1500- 1600 kalorier av bra mat.

    Jag är 173 cm och väger 67 kg.

    Jag äter ca 1800-2000 kalorier och äter både chips och annat gott någon dag på helgen, och även när jag gick ner hade jag enstaka dagar i veckan när jag åt ca 2200 kalorier. Veckan efter gick jag ner bättre.

    På detta sätt har jag inte ökat i vikt på 1, 5 år.

    Hetsbanta gör bara saken värre.

  • Äldre 11 Jan 22:54
    #13

    Ok, antar att du har rätt och forskarna fel...


    Bertram skrev 2017-01-11 08:45:53 följande:

    Förlåt men muskler omvandlas inte till fett och fett omvandlas inte till muskler, det fungerar inte så. 

    Och man går inte upp i vikt för att man äter kött, möjligtvis om man äter allt för mycket kött, men det gäller ju all mat


  • Bertra­m
    Äldre 12 Jan 08:07
    #14
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-11 22:54:32 följande:

    Ok, antar att du har rätt och forskarna fel...


    Eftersom de forskarna är sponsrade av livsmedelsverket, unilever, cocacola och nestle så ja, dom forskarna har fel eftersom de tar fram det resultat de får betalt för att få fram.
  • K grrl
    Äldre 12 Jan 09:14
    #15
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-11 21:26:43 följande:

    Fast den erfarenheten är jag knappast ensam om, att det blir fett på ställen man tidigare varit smal om, efter träning (och avslutande av träning då förstås). Man kan ju ha fettet fördelat väldigt olika på kroppen. Detta kan även förändras tex efter graviditet.

    Hursomhelst så när jag gick upp i vikt före den aktuella träningsperioden, så fick jag aldrig tjocka armar. Efter den perioden så har jag fått fett på armarna. Att man äter för mycket är (förstås) anledningen till själva viktuppgången men här pratar jag om fördelningen.


    Ja, men det är ändå inte så att muskler omvandlas till fett om du slutar träna. Det är en myt. Jag är bodybuilder och det är klart att min kropp ser helt annorlunda ut än när jag inte tränade, jag har ju muskler som formar kroppen. Om jag äter för mycket kommer jag ju heller inte se likadan ut som när jag gick upp innan, eftersom återigen - jag har muskler. Även om du inte tränar så finns ju en del av musklerna kvar.
  • K grrl
    Äldre 12 Jan 09:16
    #16

    Kan tillägga att som du uttrycker dig, så tvivlar jag på att du faktiskt lade på dig "en massa muskler" på armarna.

Svar på tråden Hjälp! Går inte ner I vikt :(