• Åsa

    Vem äger vad i äktenskapet?

    Vet alla vad som gäller för makars egendom?  Alltså när man är gifta och ingen bodelning gjorts? Utgå från att ingen egendom står som enskild. Svara vad lagen säger och inte hur ni tycker verkar rimligt att göra.)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-12 10:24
    Jag får rätta i alternativ 1: Ersätt sommarstugan med t ex några miljoner på banken.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem äger vad i äktenskapet?
  • Kjell2

    Första alternativet stämmer bäst förutom stycket om sommarstugan. Se ÄktB 7 kap, 5§

  • Aikido

    Tumregeln är (från kvinnans perspektiv):

    Allt ditt är mitt men allt mitt är inte ditt.

  • Åsa
    Kjell2 skrev 2017-01-11 14:27:37 följande:

    Första alternativet stämmer bäst förutom stycket om sommarstugan. Se ÄktB 7 kap, 5§


    Fast det gäller bara permanent bostad.
  • Åsa
    Kjell2 skrev 2017-01-11 14:27:37 följande:

    Första alternativet stämmer bäst förutom stycket om sommarstugan. Se ÄktB 7 kap, 5§


    Fel av mig ser jag; det hade jag missat.
  • K med lilla E
    Aikido skrev 2017-01-11 14:30:44 följande:

    Tumregeln är (från kvinnans perspektiv):

    Allt ditt är mitt men allt mitt är inte ditt.


    Exakt! Allt ditt är mitt och allt mitt ger du fan i. 
  • Kjell2
    Åsa skrev 2017-01-12 10:27:00 följande:

    Så här långt har en dryg tredjedel inte pejl på detta.


    Går man in på detaljer som jämkning, fastigheter, pantsättning så är det väldigt få som har pejl.


  • Åsa
    Kjell2 skrev 2017-01-12 10:41:48 följande:
    Går man in på detaljer som jämkning, fastigheter, pantsättning så är det väldigt få som har pejl.
    Det har nog inte jag heller
     Men det lite mer grundläggande borde nästan vara obligatorisk läsning i ungdomsskolan. Det handlar ju ändå om ett juridiskt bindande avtal som väldigt många ingår.
  • Themis
    Aikido skrev 2017-01-11 14:30:44 följande:

    Tumregeln är (från kvinnans perspektiv):

    Allt ditt är mitt men allt mitt är inte ditt.


    Bara om man väljer en traditionell och icke jämställd kvinna skulle jag säga, och då får man ta det onda med det goda.

    Sen finns det också folk som pratar igenom sånt innan de ingår juridiska avtal som äktenskap, men jag har förstått att många verkar tycka det är överflödigt.
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Åsa

    Det här var lite nedslående. Ett felalternativ har fått 10% men kanske lite pga min formulering. Men 30% har svarat totalt helfel, utan sådan förklaring. Hoppas att dessa personer inte är gifta.

  • Kjell2
    Åsa skrev 2017-01-16 09:52:31 följande:

    Det här var lite nedslående. Ett felalternativ har fått 10% men kanske lite pga min formulering. Men 30% har svarat totalt helfel, utan sådan förklaring. Hoppas att dessa personer inte är gifta.


    Finns nog en del som avsiktligt kryssar fel.
  • Åsa
    Kjell2 skrev 2017-01-16 09:54:35 följande:
    Finns nog en del som avsiktligt kryssar fel.
    Tror du det?
Svar på tråden Vem äger vad i äktenskapet?