• GrönaDruvan

    Ni som endast har 4 söner eller fler..

    Jag har två fina söner på snart 7 och 8. Vänta nu enäggstvillingar som också är pojkar.
    Tänkte först hålla kön hemligt,men ångrade mig direkt eftersom jag vet att kommentarerna skulle hagla in..
    -åh, nu hoppas vi på flickor..
    Ja, det hade varit roligt med flickor, men jag är jätteglad för att få två pojkar till och är inte alls ledsen som vissa verkar tro.
    Blir ju helmysigt med fyra grabbar!

    Så..jag bryr mig egentligen inte, men hur ska man få andra att fatta att jag är glad för fyra killar?
    Varför skulle det vara synd om mig?
    Jag får fyra fantastiska barn (förhoppningsvis om denna graviditeten går bra).

    Hur är livet för er som bara har massa söner?

  • Svar på tråden Ni som endast har 4 söner eller fler..
  • Vevvis

    Vad kul med två till grabbar  

    Jag har själv 5 grabbar. Speciellt sen vi fick tredje sonen så verkar många ta för givet att vi skaffat fler barn bara för att få en flicka också. 
    Varken jag eller min man har nånsin brytt oss vilket kön barnen skulle få. 
    När vi väntade femman tog vi för första gången reda på kön vid ul för min man var då så less på alla dessa kommentarer om att det väl måste bli en tjej den gången osv. När han visste könet så slapp han/vi iaf några av dessa kommentarer.

    Får fortfarande en hel del kommentarer, som t.ex. -När kommer nästa för vi vill väl ha en tjej också?.. Så du får nog vänja dig på att få en del kommentarer även efter att du fått dina tvillingar  

    Jag känner tvärtom mot många verkar tro att det inte är det minsta synd om mig som bara har grabbar, tvärtom är jag väldigt glad och stolt över dem och saknar inte en dotter Även om jag säkert hade varit precis lika glad och stolt över en dotter som nån av sönerna.
    När jag numera får kommentarer i stil med -Oj, är allihopa grabbar? Så svarar jag ofta nåt i still med - Varför ändra ett vinnande koncept!

  • Elsis

    Svarar trots att jag inte har fyra söner, är däremot äldst av fem systrar. Den vanligaste kommentaren när jag berättar att jag har fyra systrar är "ville dina föräldrar så gärna ha en pojke?" Nej, de ville ha många BARN

    Följt av "stackars din pappa" varför då? Om man ska vara ärlig var det nog jobbigare för mamma som tagit mer ansvar för barnen. Pappa presenterade mig glatt för folk med orden "detta är min äldsta dotter, jag har fyra till".

    Topp tre bland kommentarer är "så jobbigt för dina föräldra när ni var tonåringar" ja fast det är en åldersskillnad på elva år mellan mig och yngsta, så vi var ju inte tonåringar alla fem samtidigt.

    Själv tycker jag det är jättekul med alla mina systrar.

  • Elsis

    Glömde säga att det nästan aldrig är någon som säger så roligt, för man ska ju tydligen vilja ha båda delar.

  • gbgumman

    Nu har jag inte fyra söner. Men min erfarenhet av ämnet är att att känner/önskar/bryr sig om könet på barnet på olika sätt och olika mycket och kanske varierar det under livet. Ingens förväntningar och reaktioner är den andras lik.

  • Fru Ve

    Väntar tredje sonen nu och brukar direkt säga det till folk att det blir tre pojkar vilket är jätteroligt. Vi hade egentligen inte tänkt ta reda på könet men det blev så för det syntes så tydligt på UL =) Innan jag visste könet hade jag väl någon tanke att det för omväxlings skull skulle vara kul med en tjej. Men sen när jag fick veta att det var en pojke är jag precis lika glad för det. Jag känner flera personer som har haft jättesvårt att få barn eller inte alls kan få. Och det brukar jag faktiskt påtala för de som ändå säger åt mig att det hade varit kul med en tjej. Man ska vara tacksam och glad över de barn man kan få, och man kan i normalfallet ändå inte välja vad man får. Så ingen idé att älta det.

  • hurrahelträtt

    Grattis till sönerna! 

    Tror att det enklaste är att bara köra sin grej och vara glad, och försöka att inte störa sig så mycket på folks kommentarer. De menar nog mest bara väl och slutar tjata när de vant sig vid tanken.

  • GrönaDruvan

    Tack för alla svar. Hade nästan glömt tråden.
    Tyvärr kommer jag inte få 4 söner, eftersom en av tvillingarna dog i vecka 17... men vi ser mycket fram emot ankomsten av våran tredje son iaf!! Längtar!!

  • sondika

    Å vad tråkigt att höra att ni förlorade en av pojkarna! All styrka och kraft till er!
    Hoppas resten av denna graviditet får gå bra!

    Vi har tre pojkar - vilket är perfekt! De har SÅ roligt tillsammans (och bråkar också en hel del, haha). Vår lilla fotbollstrio! :)
    Men visst får vi också många kommentarer om när flickan kommer.
    När minsta killen föddes  var det en kollega som utropade "Å NEJ!" istället för att säga grattis när hon träffade mig och bebben och insåg att det var en grabb till. Hur knepig får man vara!

Svar på tråden Ni som endast har 4 söner eller fler..