• Anonym (Kalle Kula)

    Vill inte betala för bostaden- skriva samboavtal?

    Hej! Om en person tjänar mindre och inte vill/kan betala för bostaden som den andra köper för att familjen ska bo där, är det fel att skriva samboavtal så bara den som betalat får behålla bostaden samt ev. vinst eller förlust om paret separerar?

    Tacksam för andras reflektioner och åsikter.

  • Svar på tråden Vill inte betala för bostaden- skriva samboavtal?
  • Anonym (~)

    Ja det kan vara rimligt att skydda insatsen. Men bostaden bör ägas gemensamt eftersom det är bådas hem. Eller menar du att den ena ska leva hemlös i relationen bara för att man bor sambo?

  • Anonym (Petra)

    Det beror på varför personen tjänar mindre. Om det är för att hen jobbar mindre för att kunna ta hand om hem och barn så ska hen naturligtvis kompenseras för det, t.ex. genom att få del i bostaden.

  • Nyfikna72

    Är ni överens så får ni göra precis som ni vill. Det är ju den som äger bostaden som isåfall har nytta av ett avtal.

  • Kjell2
    Anonym (Kalle Kula) skrev 2017-01-11 12:15:13 följande:

    Hej! Om en person tjänar mindre och inte vill/kan betala för bostaden som den andra köper för att familjen ska bo där, är det fel att skriva samboavtal så bara den som betalat får behålla bostaden samt ev. vinst eller förlust om paret separerar?

    Tacksam för andras reflektioner och åsikter.


    Så länge man är överrens kan man skriva nästan vad som helst och är att rekommendera.

    Några saker att tänka på; vad händer om du dör, din sambo dör eller ni separerer?

    Hur delar ni övriga kostnader kring mat, barn, bil, båt, sommarstuga, resor odyl

    Hur kommer den som inte äger bostaden se på att lägga ner massa tid och energi på bostadsvård och bostadförbättring?

    Vad händer om inkomstfördelningen förändras?
  • Anonym (Kalle Kula)
    Kjell2 skrev 2017-01-11 13:32:48 följande:
    Så länge man är överrens kan man skriva nästan vad som helst och är att rekommendera.

    Några saker att tänka på; vad händer om du dör, din sambo dör eller ni separerer?

    Hur delar ni övriga kostnader kring mat, barn, bil, båt, sommarstuga, resor odyl

    Hur kommer den som inte äger bostaden se på att lägga ner massa tid och energi på bostadsvård och bostadförbättring?

    Vad händer om inkomstfördelningen förändras?
    Du verkar veta vad som gäller. Kan man skriva bort sambolagen men samtidigt skriva testamente så att den som inte äger bostaden ändå får den, hela bostaden, om man dör? Om man båda har barn sedan innan också alltså.
  • Anonym (Kalle Kula)
    Anonym (~) skrev 2017-01-11 12:22:43 följande:

    Ja det kan vara rimligt att skydda insatsen. Men bostaden bör ägas gemensamt eftersom det är bådas hem. Eller menar du att den ena ska leva hemlös i relationen bara för att man bor sambo?


    Varför då? Om båda är ägare så har båda rätt till den även om en inte betalar. Det är inte rättvist. Om en tycker att den ska jobba bara lite för att ta hand om barn fast det inte behövs alltså. Inget barn är sjukt.
  • Kjell2
    Anonym (Kalle Kula) skrev 2017-01-11 15:11:45 följande:
    Du verkar veta vad som gäller. Kan man skriva bort sambolagen men samtidigt skriva testamente så att den som inte äger bostaden ändå får den, hela bostaden, om man dör? Om man båda har barn sedan innan också alltså.
    Nja, probelmet är att barnen har rätt till sin laglott. Det går utmärkt att skriva ett testamente och finns det sen bara andra tillgångar som gör att barnen får ut sin laglott kan hela bostaden gå till sambon.

    Går också att lösa med t ex en livförsäkring som faller ut på sambon så att barnens del kan köpas.

    Ska ni göra detta bör ni ta hjälp av ett proffs. Både för att se igenom alla alternativ och konsekvenser samt att få de papper som behövs riktiga.


  • Tänkbilen
    Anonym (Kalle Kula) skrev 2017-01-11 12:15:13 följande:

    Hej! Om en person tjänar mindre och inte vill/kan betala för bostaden som den andra köper för att familjen ska bo där, är det fel att skriva samboavtal så bara den som betalat får behålla bostaden samt ev. vinst eller förlust om paret separerar?

    Tacksam för andras reflektioner och åsikter.


    Jag är i exakt samma sits. Sambon min tjänar väldigt lite pengar pga en sjukskrivning som nu varat i ca två år. Sambon ska sedan börja plugga. Jag räknas som höginkomsttagare och valde därför att köpa lägenhet till oss båda som jag betalade till 100% (står även för amorteringar och ränta). Mat delar vi lika på. Inga barn.

    Vi har pratat om det och ska skriva ett samboavtal som frånsäger lägenheten från en eventuell bodelning; alltså lägenheten är min enskilda egendom. Allt övrigt i lägenheten ingår i en eventuell bodelning.

    Vi älskar varandra och kommer (om jag får välja) dela resten av livet tillsammans. Det jag vill skydda mig mot är om sambon skulle gå bort att föräldrarna som är opålitliga ärver sambons halva av lägenheten. Det jag även vill skydda mig mot är om sambon i framtiden skulle vilja avsluta förhållandet och i detta fall kräva bodelning och ta med sig halva lägenheten.

    Jag kommer även skriva ett testamente som ger sambon lägenheten om jag skulle gå bort. Tar förhållandet slut river jag testamentet.
  • Kjell2
    Tänkbilen skrev 2017-01-11 15:25:08 följande:
    Jag är i exakt samma sits. Sambon min tjänar väldigt lite pengar pga en sjukskrivning som nu varat i ca två år. Sambon ska sedan börja plugga. Jag räknas som höginkomsttagare och valde därför att köpa lägenhet till oss båda som jag betalade till 100% (står även för amorteringar och ränta). Mat delar vi lika på. Inga barn.

    Vi har pratat om det och ska skriva ett samboavtal som frånsäger lägenheten från en eventuell bodelning; alltså lägenheten är min enskilda egendom. Allt övrigt i lägenheten ingår i en eventuell bodelning.

    Vi älskar varandra och kommer (om jag får välja) dela resten av livet tillsammans. Det jag vill skydda mig mot är om sambon skulle gå bort att föräldrarna som är opålitliga ärver sambons halva av lägenheten. Det jag även vill skydda mig mot är om sambon i framtiden skulle vilja avsluta förhållandet och i detta fall kräva bodelning och ta med sig halva lägenheten.

    Jag kommer även skriva ett testamente som ger sambon lägenheten om jag skulle gå bort. Tar förhållandet slut river jag testamentet.
    Låter som en möjlig och vettig plan. Kommer sambon gå med på avtalet?

    En variant för att lösa problemet om sambon dör är att även sambon skriver ett testamenet med dig som förmånshavare. Dock löser det inte problemet med separation.


Svar på tråden Vill inte betala för bostaden- skriva samboavtal?