• Äldre 11 Jan 17:49
    6646 visningar
    8 svar
    8
    6646

    Postakut abstinens benso

    Nu har jag haft s.k. postakut abstinens i snart 1 år och jag är fortfarande inte bra. Har gått igenom alla symtom som finns med på listan om just abstinens. Nu kvarstår sjukdomskänsla, kraftlöshet, "sug" i magen, och bröstkorgen och tinnitus som kommer och går. Det är jobbigt att det tar så lång tid, får hela tiden frågan om jag inte är bra snart. Jag vill inget hellre! Har läst att det kan ta flera år, allt är ju så individuellt.
    Någon i samma situation?

  • Svar på tråden Postakut abstinens benso
  • Äldre 11 Jan 18:08
    #1
    mia5678 skrev 2017-01-11 17:49:37 följande:
    Nu har jag haft s.k. postakut abstinens i snart 1 år och jag är fortfarande inte bra. Har gått igenom alla symtom som finns med på listan om just abstinens. Nu kvarstår sjukdomskänsla, kraftlöshet, "sug" i magen, och bröstkorgen och tinnitus som kommer och går. Det är jobbigt att det tar så lång tid, får hela tiden frågan om jag inte är bra snart. Jag vill inget hellre! Har läst att det kan ta flera år, allt är ju så individuellt.
    Någon i samma situation?
    Hur många år åt du benzo då?
  • Äldre 11 Jan 20:41
    #2

    Jag har pratat med en bra beroendeläkare som räknade ut att med min dos, och den tid jag fått utskrivet tabletterna, så har jag ungefär ett halvår kvar.

  • Äldre 12 Jan 00:28
    #3
    mia5678 skrev 2017-01-11 20:41:30 följande:
    Jag har pratat med en bra beroendeläkare som räknade ut att med min dos, och den tid jag fått utskrivet tabletterna, så har jag ungefär ett halvår kvar.

    Var inte svar på min fråga.
    Men man säger generellt att för var år man äter benzo så får man en månads AT.


    Det är givetvis ingen mall som är 100%, men en fingervisning att AT besvären efter många års kontinuerlig konsumtion kommer ge långvariga AT besvär.

    Fick du vettig uttrapning då?
    Dessa är mycket långa och detta kan få läkare i Sverige som hellre vill köra cold turkey.
    Man brukar använda sig av Dr Heather Ashton, och schemat heter "The Ashton Manual".
    Hon är professor i detta(eller var, då jag inte säker på hon lever fortfarande).

  • Äldre 12 Jan 11:17
    #4

    Vissa svar på frågor vill man inte börja med att kasta rakt ut. Jag har gett en fingervisning om hur långt jag har kommit.
    Jag är väl påläst och har använt Ashtons manual.
    Den egentliga frågan är; finns det någon som är i samma situation?

  • Äldre 12 Jan 12:02
    #5

    Tillägg: När man har abstinens ingår en extrem känslighet, i vissa perioder ren skräck. Och detta gör att man så lät bryts ner av hårda svar, och fördömande. Därför så är man lite försiktig och börjar med att bara plocka fram det som verkligen behövs.

  • Äldre 12 Jan 12:26
    #6
    mia5678 skrev 2017-01-12 12:02:20 följande:
    Tillägg: När man har abstinens ingår en extrem känslighet, i vissa perioder ren skräck. Och detta gör att man så lät bryts ner av hårda svar, och fördömande. Därför så är man lite försiktig och börjar med att bara plocka fram det som verkligen behövs.

    Kan förstå att du ser det som tråkigt, och rätt vanligt att man gör så på familjeliv, där man gärna dömer och trycker ned den som har problem med benzo eller andra narkotikaklassade läkemedel.
    De tror ofta att det inte finns någon giltig anledning eller att det bara är att skärpa till sig.

  • Äldre 12 Jan 13:08
    #7

    Tack klyban för din förståelse! Som sagt, man är så rädd för att bli nedklubbad om man inte svarar på personliga frågor, och så drar allt iväg åt helt fel håll.
    Tack än en gång!

  • Äldre 16 Jan 19:31
    #8

    Hej mie ja har fått reda på att ja har post akut abstinens , ja har tagit massa droger ända sen ja var 14 år idag är ja 29 år under alla dessa år har ja testat de mesta men framförallt alkohol , ja har försökt trappa ner med droger nu i fem månader , har varit drog fri i två månader nu trodde aldrig ja skulle bli så här dårlig av att sluta med droger , ja är väldigt stresskänslig framför allt o av stress kan man få väldigt många symtomer , så allt började med att ja trodde att ja var sjuk på riktigt började gå till läkare efter läkare som inte hittade något fel på mig , yrsel o balans , blinkningar har en svart fluga i ögat hela tiden med mera , mina tankar är väldigt o sammanhängande tänker mycke konstiga saker som man vanligtvis inte bryr sig om . Hur som helst efter som vi inte är dom ?vanliga? Svensson Svensson om man får säga de så är de viktig o vara medveten om att hjärnan bara är i en återhämtnings fas o du kommer inte dö , ja fattar att de är väldig lätt att falla tillbaka i drog missbruk under den här perioden efter som man känner sig så jävla svag man är inte sig själv , man känner inte igen sig själv kort tidsminnet är ju katastrof i nu lägget , droger är väldigt duktiga på att sno dina vitaminer i kroppen så ja föreslår att du börjat äta så mycke vitaminer du kan Fiskleverolja B vitmin magnesium , vitminer hjälper dig att bygga tillbaka Seritonin ?glädjecentral? i hjärnan utom dom kommer du inte kunna skynda på prossesen.

    Man har jävligt förjävligt negativa tankar om sig själv o om andra deprimerad är bara förnamnet o ja förstår ingen förstår dig ingen kan hjälpa dig , ja är där just nu. Ja har inte tagit mig igenom de här än. Men nog om de ja vet nån som kan hjälpa dig

    Och de är du själv du måste hjälpa dig själv , försök uppskatta allt du har för ögonblicket , min hjärna tjatar om negativa tankar hela tiden min kropp oxå , försök o inte känn efter så mycke , ja tänker så här varje morgon ja mår bra ja är glad ja mår bra ja är glad ja måste tjatat in de i mitt huvet varje dag , så här kommer ja få göra tills den här perioden är över , för att bli bra måste man lida ta sig igenom de va dom än händer man måste va stark , allt blir bättre o de går över ! Va inte ensam du har många runt om dig som älskar dig o vill att du ska bli bra och de kommer du håll hoppet uppe , för ja kommer göra allt för att må bra igen o vara ?normal? hoppas du oxå gör de tappa inte hoppet

Svar på tråden Postakut abstinens benso