• Äldre 11 Jan 19:55
    19633 visningar
    122 svar
    122
    19633

    Dem säger att vi är för unga

    Hej!
    Amanda heter jag och är 18 år fyller 19 nu i februari. 

    Jag och min sambo har velat ha barn sedan ett och ett halvt år tillbaka nu. Vi har inga problem ekonomiskt alls då han jobbar heltid plus jag deltid vid sidan av gymnasiet som jag slutar nu i juni.

    Det enda vi vill är verkligen att blida en familj men det blir ingen bebis. 
    När vi sökt och försökt söka hjälp så säger dem hela tiden att vi är så unga och att vi har tiden på oss men det är fruktansvärt jobbigt och kan knappt tänka på annat längre då vi velat detta i så himla lång tid.

    Någon som varit med om liknade eller har råd vad vi borde göra? är helt förstörd.

  • Svar på tråden Dem säger att vi är för unga
  • Äldre 12 Jan 17:11
    #61
    24årigtjejredoattblimamma skrev 2017-01-12 13:34:57 följande:
    Alltså ursäkta vem är du att sitta framför en dator och säga att dem inte har råd att skaffa barn ?

    Hennes sambo jobbar heltid och hon har ett deltidsjobb. Många anställningar set ut såhär idag och man kan tjäna himla bra på det + att hennes sambo jobbar heltid.

    Klart dem ska skaffa barn om dem vill det.

    Spelar ingen roll om man får barn tidigt i livet eller lite senare, föräldrar kan separera och ekonomin kan vara dålig och man kan endå ge ett barn ett helt fantastiskt liv!

    Du får ursäkta att jag ryter ifrån med detta är inte okej att sitta och bestämma ett öde för en annan person!

    Hade du tyckt det var roligt om någon sa till dig att du var opassande som förälder ? Tror inte det så bete dig som en vuxen människa och sluta gå på folk sådär!!

    Tack för att du backar upp mig!


    Tycker det är helt sjukt att dem ska lägga sig i. DE ( och inte dem) kommer inte bli drabbad på något sätt dem behöver inte " bry sig" om oss på det sättet.

    Jag fråga om hjälp för att kunna bli gravida inte om deras hemska åsikter som fått tårar att rulla för mina kinder.

    Vilket hemsk fördomsfullt land vi lever i idag. Det mina barn kommer få är en mamma och pappa som ser alla människor på samma sätt oavsett ålder, kön, ursprung och så vidare.

  • Äldre 12 Jan 17:19
    #62
    emmaliinnea skrev 2017-01-11 22:53:42 följande:

    Tycker inte du ska lyssna på folk som yttrar sig om något de inte har någon som helst aning om. Så länge du/ni tänkt igenom allt och känner att det är rätt så tycker jag ni ska köra på det! Är själv 20 år och gravid i v8, har hänt flera gånger att mammor i 30-års åldern sagt åt mig att vänta och "leva livet" först, låter nästan som att de ångrar sina barn då de säger så.. ;p leva livet för mig ÄR att skaffa familj! Alla människor är inte likadana.

    Lycka till med er bebisverkstad! :)


    Åh grattis! Hoppas det går bra för er!
    Självklart har vi tänkt igenom detta både en 2 och 3 gånger. 

    Känner precis samma som du är verkligen ingen fest människa, det jag vill göra är att bilda familj och inte alla andra saker som en " normal " 18 åring tydligen borde.

    Kram
  • Äldre 12 Jan 17:20
    #63
    24årigtjejredoattblimamma skrev 2017-01-12 13:37:53 följande:
    Ring och kolla hos privata kliniken och se om dem kan hjälpa er ! Lycka till !
    Tack! Det ska jag göra dem kanske har andra regler där.
  • Äldre 12 Jan 17:20
    #64
    24årigtjejredoattblimamma skrev 2017-01-12 13:34:57 följande:

    Alltså ursäkta vem är du att sitta framför en dator och säga att dem inte har råd att skaffa barn ?

    Hennes sambo jobbar heltid och hon har ett deltidsjobb. Många anställningar set ut såhär idag och man kan tjäna himla bra på det + att hennes sambo jobbar heltid.

    Klart dem ska skaffa barn om dem vill det.

    Spelar ingen roll om man får barn tidigt i livet eller lite senare, föräldrar kan separera och ekonomin kan vara dålig och man kan endå ge ett barn ett helt fantastiskt liv!

    Du får ursäkta att jag ryter ifrån med detta är inte okej att sitta och bestämma ett öde för en annan person!

    Hade du tyckt det var roligt om någon sa till dig att du var opassande som förälder ? Tror inte det så bete dig som en vuxen människa och sluta gå på folk sådär!!


    Jag tycker inte att jag har "gått på". Jag ställde några frågor till TS (som jag också Dick svar på vilket gjorde att jag förstod henne och slutade undra över hennes ekonomi) och gav henne råd. Det är ju inget jag sitter och hittar på, det där att det verkar svårt att få ett förhållande att hålla ihop när man får barn som ung.

    Helt ärligt hade jag inte tagit det minsta illa upp för ett inlägg liknande mitt. Jag gör inga personliga påhopp, har källhänvisningar på den fakta jag lägger fram och har tagit till mig den information TS har lämnat i tråden (att hon har inkomst tex).

    Sen vet jag hur trist det är att vara ung och känna sig vuxen och mogen och så kommer det folk som är tjugo år äldre och menar att de vet bättre. Men det är ju oftast så.

    Visst, jag vet bara lite om TS situation, men jag vet en hel del om hur det går för många unga som får barn. Och det ville jag dela med mig av så att TS ska slippa onödiga problem.

    Jag har samma bekymmer som alla vuxna haft genom alla tider. Vi ser ungdomarna göra samma misstag som vi själva gjorde och som våra föräldrar försökte hindra oss från att göra. Då tyckte vi att de var dumma. Nu vet vi att de hade helt rätt.

    Många misstag behöver man göra för att växa och mogna som människa. Och det måste vi gamlingar låta er unga göra. Men vissa misstag är så stora att vi gamlingar inte har samvete att se er göra utan att åtminstone försöka hjälpa till.

    Nu hoppas jag så klart att det går bra för TS. Att hon inte tillhör de 70% av de unga mammorna som aldrig tar sig igenom gymnasiet eller 50% som separerar innan barnet är tre år.

    Och så hoppas jag så klart att hon får hjälp med varför hon inte blir gravid. Det bör givetvis kollas upp.
  • Äldre 12 Jan 18:44
    #65

    Min ägglossning uteblev kände verkligen ingenting. Körde med äglossningsstickor och det blev inte positivt. Så jag köpte rosenrot och digitalt ägglossningstest. Rosenroten gjorde susen. Ägglossning så in i vassen och en glad gubbe. När man slutar med tex p-piller kan det ta ett år ibland två innan kroppen är som den ska. Så ge inte upp. och kom ihåg folsyra och vitaminer redan nu. Och hörru... skit i va andra tycker ; ) jag va 20 när jag fick min första han e snart tjugo. Jobbar just nu på en trea. Lycka till :)

  • Lia4
    Äldre 12 Jan 19:21
    #66
    Vivianna skrev 2017-01-12 17:20:33 följande:

    Jag tycker inte att jag har "gått på". Jag ställde några frågor till TS (som jag också Dick svar på vilket gjorde att jag förstod henne och slutade undra över hennes ekonomi) och gav henne råd. Det är ju inget jag sitter och hittar på, det där att det verkar svårt att få ett förhållande att hålla ihop när man får barn som ung.

    Helt ärligt hade jag inte tagit det minsta illa upp för ett inlägg liknande mitt. Jag gör inga personliga påhopp, har källhänvisningar på den fakta jag lägger fram och har tagit till mig den information TS har lämnat i tråden (att hon har inkomst tex).

    Sen vet jag hur trist det är att vara ung och känna sig vuxen och mogen och så kommer det folk som är tjugo år äldre och menar att de vet bättre. Men det är ju oftast så.

    Visst, jag vet bara lite om TS situation, men jag vet en hel del om hur det går för många unga som får barn. Och det ville jag dela med mig av så att TS ska slippa onödiga problem.

    Jag har samma bekymmer som alla vuxna haft genom alla tider. Vi ser ungdomarna göra samma misstag som vi själva gjorde och som våra föräldrar försökte hindra oss från att göra. Då tyckte vi att de var dumma. Nu vet vi att de hade helt rätt.

    Många misstag behöver man göra för att växa och mogna som människa. Och det måste vi gamlingar låta er unga göra. Men vissa misstag är så stora att vi gamlingar inte har samvete att se er göra utan att åtminstone försöka hjälpa till.

    Nu hoppas jag så klart att det går bra för TS. Att hon inte tillhör de 70% av de unga mammorna som aldrig tar sig igenom gymnasiet eller 50% som separerar innan barnet är tre år.

    Och så hoppas jag så klart att hon får hjälp med varför hon inte blir gravid. Det bör givetvis kollas upp.


    Tycker inte heller du har gått på.

    Det är ju lite så..ts skriver att hon börjat gråta pga inlägg här. Det är ju ett rätt tydligt tecken på omognad. Ts du kommer lära dig att stå på dig när du blir äldre :) och bli mer säkrare i dig själv. Inte minst behöver du göra det för ditt barns skull, det är en kamp att vara förälder.
  • Äldre 12 Jan 19:49
    #67
    amanda1998 skrev 2017-01-12 17:11:50 följande:

    Tack för att du backar upp mig!

    Tycker det är helt sjukt att dem ska lägga sig i. DE ( och inte dem) kommer inte bli drabbad på något sätt dem behöver inte " bry sig" om oss på det sättet.


    DE ska lägga sig i

    DE behöver inte

    Inte DEM (bra att lära sig om man ska hjälpa barnen med läxorna.

    Vi som passerat 40 VET att man utvecklas och förändras en massa mellan 20 och 25, vi har alla tyckt vi var mogna i unga år men såhär i efterhand inser man att man blev riktigt vuxen först någon gång mellan 25 och 30.

    Det är också bra att tänka på att man är förebild för sina barn, om man själv inte har tyckt att utbildning är viktig, varför ska barnen tycka det?

    Jag tror säkert ni blir bra föräldrar, men tålamod och mognad är inte att förakta.
  • Äldre 12 Jan 19:59
    #68

    Hej!

    Inte läst hela tråden så ursäkta om jag upprepar.

    Hur har ni det med hälsan? Övervikt och rökning är döden för fertiliteten.

    Jag blev gravid efter 7 års oskyddade samlag och två års aktivt kämpande. Det tog bara ca 4 mån efter att sambon slutade röka. Och han rökte inte ens mkt innan

  • Äldre 12 Jan 20:16
    #69
    amanda1998 skrev 2017-01-11 19:55:46 följande:

    Hej!
    Amanda heter jag och är 18 år fyller 19 nu i februari. 

    Jag och min sambo har velat ha barn sedan ett och ett halvt år tillbaka nu. Vi har inga problem ekonomiskt alls då han jobbar heltid plus jag deltid vid sidan av gymnasiet som jag slutar nu i juni.

    Det enda vi vill är verkligen att blida en familj men det blir ingen bebis. 
    När vi sökt och försökt söka hjälp så säger dem hela tiden att vi är så unga och att vi har tiden på oss men det är fruktansvärt jobbigt och kan knappt tänka på annat längre då vi velat detta i så himla lång tid.

    Någon som varit med om liknade eller har råd vad vi borde göra? är helt förstörd.


    Fast ni är väldigt unga... Att bli gravid ung som av en händelse ok... men tror inte vården går in och hjälper när man är så ung, det är ju faktiskt skattebetalarnas pengar som används och oavsett hur just er situation ser ut ekonomiskt så är det inte standarden.


    Antingen kan ni gå via privat, om de inte anser att ni är för unga där också. Eller så får ni vänta något år... Det är oroa er inte... ni kommer kunna få barn. Kör på utan skydd om ni är säkra redan nu (jag skulle dock vänta tills du gått klart gymnasiet eventuellt en till högre utbildning samt jobbat minst ett år heltid... bara för att på så sätt så kommer ni ha bästa möjliga förutsättningar.... Det handlar om kanske vänta 5 år... då är du 23-24... Det är fortfarande väldigt ungt... Så du kommer fortfarande vara en ung mamma. 


    Du har framtiden framför dig... Du kommer kunna få barn, om inte just nu så om något år... Jag har det bakom mig.... Försöker och försöker och börjar nå åldern där jag inte kommer få hjälp (fyller 38 i september)... Jag kommer kanske aldrig få barn....


    Så förstår att det är frustrerande. Men våga tro på framtiden!!! 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 12 Jan 20:44
    #70

    Tycker det är tråkigt att par som är redo inte får hjälp på grund av att de inte har "rätt" ålder inne. Du ska inte vara för ung och inte för gammal. Så tragiskt. Finns ju 18-åringar som är långt mer mogna än 30-åringar. Kör hårt tycker jag! Skulle jag gå efter statistik hade jag över huvud taget inte levt med den mannen jag lever med idag och som jag väntar barn med nu. Vi träffades och blev tillsammans på högstadiet och har nu hållit ihop i hela 13 år. Totalt osannolikt enligt statistiken, än dock existerar vi i allra högsta grad.

    Jag vill tipsa dig, då jag såg att du använder NC, att leta reda på tempargrupperna här på fl. Jag har fått så otroligt mycket stöd och kunskap om just min fertilitet. Vi hjälps åt att analysera temperaturkurvor, ger tips på vad vi skulle kunna göra för att hjälpa oss själva på traven lite. Tycker att gruppen Tempar/fertilityfriend har varit suverän och många fortsätter stötta även fast man redan blivit gravid och "flyttat" till den tillhörande gruppen för gravida :) där är det ingen som klankar ner på en för att åldern inte stämmer överens med det som förväntas i samhället eller för något annat för den delen. Stor blandning på åldrar och erfarenhet. Du är varmt välkommen till oss att diskutera, analysera, stötta och stöttas ^^

Svar på tråden Dem säger att vi är för unga