• Anonym (V)

    Sjuksköterskor. Förslag på ämnen till magister/ master

    hejkatinka skrev 2017-01-11 23:38:25 följande:

    Åh lurigt! Det finns ju redan mycket studier på förutsättningar för sjuksköterskor att implementera nya rutiner för att höja patientsäkerheten eller arbeta med kvalitetsutveckling, så att undersöka upplevelse/hinder/förutsättningar via intervju kanske inte ger så mycket.

    Om du arbetar aktivt med ett särskilt kvalitetsregister så finns ju säkert data att hämta ut för typ interventionsstudier antingen i vårdkontakten eller implementering i vården. Mätbart och bra.

    Patientsäkerhet i utskrivningsfasen är ju intressant och aktuellt (kortare vårdtider, olika vårdinrättningar i hemmet) och går nog att studera ur flera perspektiv.

    Kommunikation mellan avdelningar, informationsflöde och förlust mellan instanser - patientsäkerhetsrisk.

    Kvalitetsutveckling och patientsäkerhet på avdelningar där det arbetar huvudsakligen bemanningssyrror eller nyexade - intervjua chefer om hur det går.

    Jag har mest egen etfarenhet av kvalitativa studier så jag märker att det är övervägande såna idéer jag har. Intervention och kvantitativa studier tar längre tid upplever jag och kan därför vara svårt om man är tidsbegränsad.


    Haha shit vad dum jag känner mig som typ fattar noll av ditt inlägg.. inte börjat plugga till ssk ännu men känns så overkligt att jag kanske kommer lära mig ett sådant där språk sen. sorry för ot, var bara tvungen att skriva :)
Svar på tråden Sjuksköterskor. Förslag på ämnen till magister/ master