• summerlove

    Vill bli uppfödare, hur gås tillväga

    Hej skulle vilja bli uppfödare både i hund & katt väg. Hur går jag tillväga alltifrån stam namn osv? Vart skall jag vara registerad osv?
    Är det samma på katter och hundar hur man startar?

    Har bestämt mig för para min första ragdoll 2 år. Men den erfarenhet jag har kring parning har varit med bondkatter som blivit parad naturligt ute. Så lite annorlunda nu när man vill de ska va seriöst och man får leta upp sin hane. Så behöver lite tips och råd.


    Först undrar jag är de något jag ska kolla upp på henne innan jag tar ut henne för parning. Tester? Eller nåt som man gör med hundar? Isåfall vad?


    Hon är ju frisk vad jag vet. Hennes vetrinär bes är ju Ua men gammalt. Hon är ju frisk vad jag ser men undrar om.ngt man ska dubbel kolla? Vill ju få friska


    ungar.


    Sen hur vet jag hanen är frisk och bra gener? Kan man kolla de?


    Bästa sätt söka seriös hane till avel?


    Vad brukar summan för aveln bli, hört olika visa tar bet per kattunge och andra parningen. Vad är okej summa?


    Men nu till saken, mina tidigare katter har man märkte man när dem löpte de. Men under dem 2 åren jag haft bella aldrig märkt när hon löpt? Visar inga tecken som jag vet ex som galer, ålar och allmänt extra kelig osv.


    Finns de något annat sett ta reda på de eller se de?


    hade en rar uppfödare som tänkt skulle bli mentor, men hen har hastigt gått bort. Så snälla vill ni hjälpa mig så blir klok på allt, allt från början till slut. Så är jag otroligt tacksam hur jag kommer igång.


  • Svar på tråden Vill bli uppfödare, hur gås tillväga
  • Hundmänniskaaa0

    Är hundperson så kan bara svara för hundar.

    Men hundar ska genomgå alla hälsotester som finns för rasen och ev mentaltest (via brukshundsklubben). För att attrahera valpköpare bör föräldradjursn ha en del meriter. T.ex. via utställning eller inom någon bruksgren.

    Via ssk bör du definitivt gå uppfödarutbildning, där får du veta allt du behöver veta. Du reggar också din kennel via ssk.

    Snälla. Syssla inte med köksavel bara.. Para aldrig en hund för att den är söt eller snäll. Finns så ofantliga många hundar uppe på blocket, i hundstall och dyl som resultat av köksavel. Många av dom hundarna har tyvärr mentala problem :(

    Hittade den här länken om kattavel på just ragdoll:

    www.scandinavianragdoll.com/avel/om-avel/

    Läs på så mycket du kan om genetiska sjukdommar och fundera på vad DIN katt kan tillföra till rasen.

Svar på tråden Vill bli uppfödare, hur gås tillväga